|
Post by oona on Dec 23, 2015 23:23:28 GMT
24.12.2015 Jouluaatto alkaa tallilta”Ei perhana tää riisipuuro palaa pohjaan”, Ellen manaili puhelimessa. ”Sekoita sitä vaan ihan kunnolla pohjasta asti, älä luovuta. Mä oon ihan kohta siellä”, kannustin ja painoin kaasua kääntyessäni autolla isommalta tieltä tutulle hiekkatielle. ”Ei tästä tuu hitto vie mitään, mä unohin laittaa mantelin!” Ellen kirosi ja kolinasta päätellen alkoi kaivelemaan keittiön kaappeja. ”Älä vaan lopeta sekottamista! Sillä mantelilla ei oo mikään kiire”, muistutin ja toivoin, että olisin pian perillä. Ihana Ellen oli päättänyt tarjota aamupäivällä joulupuurot tallin hoitajaporukalle, mutta pieni puhelinkonsultaatio oli ollut paikallaan, kun ensimmäinen puurokattila oli päätynyt savuavana hankeen. ”Mä nään jo tallin. Sekoita sitä puuroo siihen asti että oon siellä”, vannotin Elleniä ja keskityin sitten kurvaamaan Pulliksen pihaan. Parkkeerasin autoni Tantun tutun kuplan viereen. ”Hyvää joulua!” huhuilin Ellenin eteisestä ja kiiruhdin sitten keittiöön katsomaan puuron kanssa painiskelevaa naista. ”No sehän näyttää ihan kunnolliselta!” kehuin todettuani, että kattilan sisältö oli tunnistettavissa riisipuuroksi. Kiikutin pihalle lentäneen puurokattilan vaivihkaan tiskialtaaseen (ehkä se oli vielä pelastettavissa) ja kiirehdin sitten maistamaan puuroa, jota Ellen ylpeänä esitteli. ”Tosi hyvää!” kehuin poltettuani kieleni varsin maittavaan riisipuuroon. ”Mähän onnistuin sittenkin”, nainen säteili tyytyväisenä alkaessaan haalimaan pieneen koriin puurokauhan lisäksi lusikoita, lautasia, kanelia, sokeria ja maitoa. ”Ehkä meillä on toivoa sitten leirillä, vaikka sä kokkaat”, nauroin auttaessani Elleniä keräämään tavaroita. ”Mä laskin sen varaan, että pistän sut keittiöön”, nainen nauroi, ”tai tilataan pizzaa.” ”Uuu onks toi riisipuuroa?” Tanttu innostui, kun ilmestyimme hetken päästä tallin taukotupaan puurokattilan ja korin kanssa. ”Joo, ite keitin”, Ellen kehui ja panin merkille, kuinka Tantun innostunut ilme muuttui hieman epäileväiseksi. ”Se on oikeesti hyvää, mä sain jo koemaistaa”, vakuuttelin ja sain Tantun asettumaan pöydän ääreen odottamaan. Pian taukotupaan saapui myös Riella, Jenni ja Nina sekä Nikke, joka tosin passitettiin huhuilemaan loputkin porukasta paikalle. Niinpä puuroa maistelemaan oli lopulta kerääntynyt melkein koko tallin hoitajaporukka sekä tietenkin Ellen, Nikke ja Emil, joka oli päässyt Niken valvovan silmän alla heti aamusta maastoilemaan Lolan kanssa. ”Paras joululahja ikinä! Paitsi tietenki jos saisin mennä ihan yksin”, poika hehkutti tyytyväisenä, eikä muiden tarvinnut juuri murehtia keskustelun ylläpitämisestä Emilin seikkaperäistä selostusta maastoreissusta kuunnellessa. Hymyilin itsekseni ja mietin onnellisena, kuinka Pulliksen perhe oli koossa ja tunnelma oli lämpimän jouluinen. ”Mä aattelin lähtee maastoon, tuleeks joku seuraks? Ihan vaan rauhallinen lenkki” Tanttu kyseli, kun puurot oli syöty ja oli aika palata taas takaisin tallin askareisiin. ”Älkää vaan unohtako huomista tonttulakkimaastoa” Ellen muistutti kerätessään astioita takaisin koriin. ”Ihan niin kuin täällä joku joskus maastoiluun kyllästyisi”, Nina nauroi Ellenin huolestuneelle ilmeelle. Nina itse kertoi lähtevänsä vain taluttelemaan Maxia, sillä ponin jalat olivat taas keränneet nestettä. Onneksi tilanne tuntui kuitenkin olevan paranemaan päin naisen tunnollisen huolehtimisen ansiosta. ”Huolitaaks mut mukaan?”, kysyin varovaisesti, sillä en ollut Muskan kanssa mitenkään erityisen rauhallista maastoseuraa. Lisäksi Muskalla ja Popilla tuntui olevan taipumusta villitä toisensa vielä enemmän sille päälle sattuessaan. ”Hei meinaatko sä viedä mun hevosen?” Nikke tuhahti muka tuohtuneena. ”Viimeks kun mä tarkistin, niin sulla oli kyllä vielä hommia jäljellä”, Ellen kiirehti muistuttamaan tallimestariaan. Ehkäpä joulun kunniaksi Nikke ei mutissut tähän vastaan, vaan lähtikin joululauluja vihellellen jatkamaan karsinoiden siivoamista saaden avukseen Riellan ja Jennin. ”Kun sä ilmeisesti sait ratsunki niin tuu vaan”, Tanttu hymyili ja niinpä lähdimmekin pian tallin puolelle laittamaan hevosia kuntoon. Myös Jere ja Eepu lyöttäytyivät seuraamme. -- Maastoretki ei sujunut aivan niin rauhallisissa merkiessä, kuin Tanttu ehkä ennalta kuvitteli, mutta eipä se ehkä mikään yllätys ollutkaan, kun otti huomioon ryhmä rämän joka reissuun oli lähtenyt. Aurinkoinen talvisää ja kevyt pakkanen tekivät hevosista virkeitä ja iloinen tunnelma ratsastajista hieman riehakkaita, joten päädyimmekin lopulta tutulle laukkasuoralle ja hevoset pääsivät painelemaan vauhdilla eteenpäin lumen pöllytessä. ”Se siitä rauhallisesta reissusta” Tanttu naureskeli, kun olimme siirtäneet hevoset hetkeksi käyntiin. ”Jeren vika, se yllytti!” nauroin ja taputin Muskan kaulaa. Tammakin tuntui olevan tänään varsin hyvällä tuulella, sillä koko laukkapätkän aikana se pukitti vain kerran. ”Aina meitä miehiä syytetään”, Jere huokaisi marttyyrina ja vilkaisi kelloaan. ”Meinasin ehdottaa uusintaa, mutta pakko mennä kotiin päin. En haluu missata joulupöytää porukoilla”, miehen kasvoille levisi haaveileva ilme. ”Miten sulla voi olla jo nälkä, just vedettii isot lautaselliset puuroa?” Eepu ihmetteli. ”No joulukinkku ja kaikki muut sapuskathan on joulun paras osa!” mies puolustautui. Palasimmekin tallille keskustellen kiivaasti siitä, mikä jouluna oli tärkeintä ja millaisia joulunviettosuunnitelmia kaikilla oli. ”Sulle paras lahja taitaa olla vaan jättää sut rauhaan”, totesin luimistelevalle Muskalle, kun olin saanut siltä varusteet pois päältä ja puhdistettua kaviot. Sujautin tamman ruokakuppiin pari ylimääräistä porkkananpalaa, jotka saivat tamman ilmeen hetkeksi muuttumaan iloisemmaksi. Tiestin kuitenkin, että olisin vain uhrannut omat sormeni, jos olisin yrittänyt rapsutella tammaa sen syödessä. ”No sehän näyttää siltä, että teillä oli tosi rauhallinen reissu”, Nikke ilmestyi Muskan karsinalle arvostelemaan juuri, kun olin lähdössä viemään varusteita paikalleen. Muska oli hieman hikoillut, joten olin heittänyt tammalle talliloimen päälle. ”Ei sinänsä mikään yllätys. Mä ootin että sä tulisit sieltä taas lumipallon näkösenä tiputtuas johonki penkkaan”, mies jatkoi kettuiluaan. ”Hyvää joulua vaan sullekin”, tuhahdin, vaikka en saanutkaan pyyhittyä hymyä pois kasvoiltani. -- Ennen kotiin lähtemistä piipahdin vielä tallipuodissa. ”Viimehetken joululahjat”, virnistin Ellenille valikoidessani itselleni uutta toppatakkia Pulliksen logolla. ”Ai ei pinkkiä?” nainen naurahti muistuttaen Muskan varusteiden väriteemasta. ”Joo ei, se on Muskan väri, mut ei mun”, ilmoitin ja päädyin lopulta tyylikkään harmaaseen takkiin. ”Sit viel valkonen satulahuopa”, mutisin enemmän itselleni kuin Ellenille. ”Kisaamaankos meinaat?”, nainen ihmetteli valintaani. ”En mä ite, mut Nikke on maininnu, että se haluais lähtee johonki kisoihin Muskan kanssa. Sillä ei taida olla kisahuopaa. Saisko sen pakettiin?”, selitin Ellenille. ”Kuule ihan itsepalvelu”, nainen ilmoitti ja kaivoi kaapista lahjapaperin jämät ja pienen teippirullan. Nainen hihitteli vieressä, kun kyhäsin Nikelle ehkäpä maailman rumimman paketin. ”Hyvää joulua!” toivotin Ellenille ennen kuin kiiruhdin viemään paketin Niken kaappiin ja suuntasin sitten kohti joulunviettoa vanhempieni luona. Heh, puuron keittäminen ei ole ollut koskaan vahvimpia puoliani ja se huomattiin taas tänä jouluna. Onneksi siitä tuli tällä kertaa edes syötävää! Viime jouluna puuro paloi pohjaan ja pahasti. Jopa Nikke, joka tunnetusti syö mitä vain ja milloin vain nyrpisteli nenäänsä joulupöydässä. Kärtsähtänyt maku suussa vei kieltämättä joulufiilistä mennessään. Onneksi tänä vuonna oli parempi onni ja hoitajapoppooseen on kertynyt yllättävän paljon kokkaustaitoisia immeisiä.
Jouluaatto alkaa mitä parhaiten kunnon joulumaastolla! Tällä kertaa olitte taas "Ryhmä Rämällä" liikenteessä, eikä vauhdilta ja vaarallisilta tilanteilta taaskaan vältytty. Ei vaiskaan, mahtavaa että irrottelitte ihan urakalla! Kunnon laukkapätkät aattoaamuna antavat mukavasti potkua loppuillalle.
Ihanasta aattoaamun tarinasta saat 15v€. Pst, tonttujahin palkkiot ja lahjat lisätty kaappiin. Rohkeasti vain vaihtamaan ratsastussukkien väri, jos pinkki ei ole sinun juttusi.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 27, 2015 20:56:59 GMT
27.12.2015 Yksityistalli avattu”No mikäs sirkus täällä on pystyssä?” ihmettelin ääneen, kun tallin pihassa pyöri hämmentävän paljon uusia hevosia ja vieraita naamoja. ”Aamulla saatiin toi yksityistalli valmiiks faijan kanssa ja nyt sinne muuttaa jo jatkuvalla syötöllä porukkaa”, Nikke vastasi varsin stressaantuneen oloisena. ”Ellen ansaitsis jonkun markkinointipalkinnon siitä, miten nopeesti se sai ton tallin kai täyteen. Mä en todellakaan ajatellut ihan loppuun asti, kun otin ton homman vastuulleni. Pitää vaatia Elleniltä, että se palkkaa mulle henkilökohtaisen taliorjan”, mies jatkoi jupisemistaan. ”Ai oonks mä saanut ylennyksen?” naureskelin, sillä vielä jonkin aikaa sitten Nikke oli kutsunut minua talliorjakseen. ”Joo, kyllä sua nykyään kelpaa kutsua ihan hevosenhoitajaks”, mies vastasi nauraen. ”Oo kuule kiltti noille uusille tytöille”, varoitin, sillä Niken ilmeestä näki, että mies oli jo ehtinyt kehitellä suunnitelmia uusien helppojen uhrien varalle. ”Kuule pidä sinä huoli vaan siitä Muskasta”, Nikke tuhahti ja huokaisi, kun jälleen yksi traileri kaarsi pihaan mukanaan uusi asukas. ”Pidän, sulla kun ei näytä olevan aikaa”, kuittasin ja painuin sitten hälinää pakoon tuttuun ja turvalliseen talliin. ”Moi Muska!” huikkasin tamman karsinan ovelta. Tamma kalautti hampaansa karsinansa oveen, joten jatkoin matkaani suoraan taukotupaan. ”Etkö nyt millään jaksais käyttäytyä”, valitin kun kalastin tamman kiinni ja aloin harjailemaan tammaa tuttuun tapaani. Pakko oli kuitenkin myöntää, että Muskan vastarinta oli pikkuhiljaa murentunut ja nykyään tamman näykkimis- ja potkimisyritykset olivat muuttuneet huomattavasti ponnettomiksi. ”Parasta alkaakin olla mulle mukava, sun iskäs kun joutuu vaan rehkimään niska limassa noiden muiden hevosten kanssa”, höpötin Muskalle itsekseni. Tamma höristeli korviaan kuunnellen sanojani ja huokaisi syvään aivan kuin olisi ymmärtänyt, mitä sanoin. ”Hei kaveri, älä masennu, kyllä se silti susta tykkää eniten”, lohdutin tammaa ja pysähdyin rapsuttamaan tammaa korvan takaa, kunnes terävä hampaiden louskautus palautti minut jälleen hommiin. Harjattuani Muskan satuloin tamman ja talutin sen kentälle. Sain olla kentällä kaikessa rauhassa itsekseni, kun muu porukka pyöri upouudessa yksityistallissa. Sivusilmällä huomasin, kuinka joku vieras tyttö talutti kirjavan ponin tarhaan. ”Se on Tantun oma poni, Panda”, kentän laidalle ilmestynyt Jere informoi huomattumaan, mitä olin jäänyt tuijottamaan. En ollut huomannut miehen tuloa ja hätkähdinkin rajusti, kuullessani tämän äänen. Muska taisi säikähtää omaa säpsähdystäni, sillä tamma otti äkkiä valtavan sivuloikan ja poistui kentän toiseen päähän. Itse jäin makaamaan selälleni kentän pintaan. ”Sori, ette tainneet huomata mua”, Jere nauroi ja pujahti kentän aidan välistä auttamaan minut ylös. ”Ei se mitään, mä oon jo tottunu tähän”, nauroin ja puistelin lunta vaatteistani samalla, kun lähdimme rauhallisesti ottamaan Muskaa kiinni. ”No älä nyt, ethän sä oo pudonnu ainakaan viikkoon”, Jere lohdutti ja avusti sitten minut takaisin tamman selkään. ”Ootsä kunnossa?” joku huuteli kentän laidalta juuri, kun sain pujotettua jalustimet jalkaani. ”Joo, on se. Tää on ihan jokapäiväistä”, Jere kiirehti vastaamaan puolestani kentän laidalle ilmestyneelle tytölle, jonka tunnistin samaksi, joka oli aiemmin taluttanut kirjavaa ponia. ”Kaikki kunnossa, mä oon Oona ja tässä on Muska. Meidän meno tosiaan on välillä vähän tällaista”, naureskelin, sillä putoaminen oli jättänyt lähinnä kolhun ylpeyteen ja mustelman takapuoleen. ”Hyvä. Mä oon Vilma ja aloin hoitamaan tota Tantun ponia Pandaa. Pitääki kiirehtiä takasin auttamaan”, tyttö esittätytyi nopeasti. ”Ai onks Tantulla oma poni?” ihmettelin. ”Jonkun sellasen se kuulemma oli ostanut. Ja se on muuten hevonen, vaikka pieni onkin”, Jere totesi olkiaan kohauttaen ja luikki sitten pois kentältä lyöttäytyen Vilman seuraan. Ratsastus Muskan kanssa sujui varsin rauhallisesti alun häiriöstä huolimatta. Keskityin jälleen kerran taivuttelemaan varsin kankeaa Muskaa, joka kuitenkin lopulta vertyi väistöjen ja avo- ja sulkutaivutusten ansiosta varsin mukavaksi. Laukkailin juuri pääty-ympyrällä, kun huomasin jonkun lähestyvän kävellen kenttää. Tällä kertaa osasin kuitenkin varautua, eikä Muskan tarvinut livistää, kun Riella ilmestyi kentälle. ”Nikke käski sanomaan, että laita se Muska sitte kunnon loimen kanssa pihalle, kun oot ratsastanu ja putsaa sen karsina”, tyttö kertoi viestinsä silmiään pyöritellen. ”Ai säkö päädyit talliorjaks?” naureskelin ja Riella tuhahti siihen malliin, että mies oli juoksuttanut tätä ympäriinsä jo hyvän aikaa. ”En tiiä, Nikestä on kyllä tullut vielä pahempi, kun siitä tuli ton yksityistallin pomo. Noussu hattuun…” nainen mutisi lähtiessään taas tarpomaan tallia kohti. Kun olin ratsastanut Muskan, hoidin sen nopeasti kuntoon. Heitin tammalle kevyen toppaloimen päälle ja lähdin viemään tammaa tarhaan. Muska pälyili tavallista enemmän ympärilleen ja puhisi tarhoissa oleville vieraille hevosille, mutta sain tamman lopulta talutettua tuttujen tarhakavereidensa luokse. ”Älä siellä kuule yhtään isottele”, huikkasin Muskalle, joka korvat luimussa säntäsi tuijottamaan viereisessä tarhassa ulkoilevaa Pandaa. Katselin, kuinka Muska uhitteli hetken aikaa ja Panda poistui vähin äänin oman tarhansa toiseen päähän. Niinpä Muskakin pian rauhoittui ja tyytyi kaivelemaan heinänjämiä tarhan pohjalta. Katselin hevosten tarhailua vielä hetken aikaa ja palasin sitten talliin siivoamaan Muskan karsinan. Pyyhkäisin lopuksi vielä tamman ruokakupin puhtaaksi ja päätin sitten lähteä kotiin. Ajattelin tutustua uusiin ihmisiin ja hevosiin sitten, kun tilanne olisi vähän rauhoittunut ja Niken pahin pomotteluintokin toivottavasti haihtunut. Hymyissä suin luin taas tarinaasi. Sinä se sitten osaat elävöittää Pulliksen arkea mukavasti. Pystyin niin elävästi kuvitella tämän päivän tapahtumat tätä lukiessani. Muutenkin oli ihanaa lukea aiheesta ja nauroin useaan otteeseen Niken lotkautuksille. Miekkonen taisi olla erityisen hyvällä tuulella ylentäessään sinut jopa talliorjasta "hevosenhoitajaksi", haha! Uskon vahvasti, että syy siihen mikä sai miekkosen sukat pyörimään jaloissa on Tantun talliin tuoma Panda-tamma. Nikke kun on aikoinaan ollut kovakin länkkäkuningas ja uskon, että miekkonen suunnittelee jo miljoonaa ja sataa tapaa miten nyysiä poni Tantun alta.
Kuten olet itsekin huomannut, Muskan vastarintama on selvästi vähentynyt ja se alkaa hiljalleen hyväksyä sinut piiriinsä. Ratsastus sujui taas mukavissa merkeissä, alun häiriötä lukuunottamatta. Säpsykän tamman kanssa tuollainen on kuitenkin arkipäivää ja sinä olet tainnut jo siihen tottuakin, heh. Jälleen kerran Oona oikein ihana tarina, näitä on ihan tosi enemmän kuin ilo lukea! Tallireissusta saat palkkioksi 14v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 28, 2015 10:26:13 GMT
28.12.2015 Uusia tuulia”Apua mikäs ilmestys sä oot. Sähän oon sulonen kuin mikä”, pysädyin lepertelemään ensimmäiselle tarhalle saapuessani Pullikseen. Illan aikana tallille oli ilmestynyt vielä pari uutta hevosta ja näistä yksi selvästi oli pieni pyöreä vuonohevonen. Tamma löntysti tarhan aidalle ja hörähti kutsuvasti, joten ojensin käten rapsuttaakseni sitä otsasta. ”Mistäs sä oot oikein tänne tullut”, jutustelin ja jatkoin rapsuttelua hyvän aikaa. ”Ööh moi, mä olisin tulossa hakemaan sitä sisälle”, ääni takanani aloitti varovaisesti. Hätkähtäen käännähdin ympäri. ”Mä siis omistan ton Ruusan, siis ton vuoniksen”, nainen täsmensi, kun ilmeeni taisi muistuttaa kysymysmerkkiä. ”Aa joo sori, mä vaan rakastan vuoniksia. Mun eka hoitohevonen ikinä oli sellanen”, selitin ja väistin, kun nainen nappasi Ruusaksi esittelemänsä hevosen kiinni. ”Ei se mitään, Ruusa kyllä rakastaa rapsutuksia”, nainen hymyili ja esittäytyi sitten Siinaksi. ”Mukava välillä saada rapsutella hevosta joka ei yritä syödä sormia samalla. Mä oon siis Oona ja hoidan tota Muskaa”, osoitin kauempana tarhassa majailevaa korvat luimussa Pandaa taas tuijottavaa tammaa. ”Ai, mä oonki kuullut teistä”, nainen totesi naurahtaen.”Mä en tiedä pitäskö huolstua”, virnistin, kun lähdin kävelemään Siinan ja Ruusan kansa samaa matkaa, sillä yksityistalli ja Muskan tarha olivat samalla suunnalla. ”Kuule meistä kerrotaan täällä jo kauhutarinoita niin voiitas tänään yrittää edustaa”, ilmoitin Muskalle ja valmistauduin taas kunnon kilpajuoksuun, että saisin tamman nopeasti kiinni. Reemus ja Kalle löntystelivät rennosti luokseni ja kerjäsivät rapsutuksia (tai sitten takintaskussani olleita porkkanoita), mutta Muska tyytyi seisomaan tarhan perimmäisessä nurkassa juro ilme naamallaan.”Ottaisit kuule mallia näistä pojista”, nurisin, kun tarvoin tamman luokse. Ilokseni tamma ei kuitenkaan päättänyt sännätä karkuun, vaan sain sen lopulta melko nopeasti kiinni. Portilla jouduin hätistelemään Reemusta ja Kallea kauemmaksi, sillä ruunakaksikko olisi lähtenyt oikein mielellään mukaani. En ehtinyt kuitenkaan kauaa murehtia ruunista, kun huomasin, että Vilma oli hakemassa Pandaa samaan aikaan tarhasta. ”Oota hetki sen Pandan kanssa. Tällä kun tuntuu olevan jotain sitä vastaan niin ei varmaan kannata lähteä samaan aikaan”, huikkasin huomattuani, kuinka Muskan korvat olivat kääntyneet luimuun ja se yritti kiskoa itseään Pandan ja Vilman luo. Pääsimme Muskan kanssa lopulta ihan sujuvasti talliin, sillä tamma rentoutui heti, kun Panda oli kadonnut näköetäisyydeltä. ”Muska ei voi sietää Pandaa ollenkaan”, huokaisin Tantulle, joka oli sopivasti Popin karsinassa harjailemassa hoitohevostaan. ”Se taitaa olla vähän mustasukkainen. Nikke nimittäin on ihan lääpällään Pandaan, kun Panda on länkkärihevonen”, Tanttu hymähti ja kertoi, kuinka Nikke oli jo yrittänyt lahjoa vaikka millä, päästäkseen Pandan selkään. ”Hei älä sano tollaista Muskan kuullen”, naurahdin ja peitin tamman korvat leikilläni. Se oli kuitenkin virhe, sillä hetkessä tunsin käsivarressani tamman hampaat. ”Ai saamari! Irti!” karjaisin Muskalle. ”Tuliks taas osumaa?” Tanttu naureskeli. ”Joo, mutta oma moka”, myönsin, sillä itsepähän olin pelleillyt Muskan kanssa. Onneksi kuitenkaan uuteen toppatakkiin ei ollut tullut reikiä, vaikka käsivarressa varmasti myöhemmin olisikin Muskan hammasrivistön malliset mustelmat. Osuman jälkeen Muska vaikutti olevan varsin tyytyväinen itseensä, joten tamman harjailu sujui varsin rauhallisissa merkeissä. Sain puunattua Muskan harvinaisen siistiin kuntoon ja jopa selviteltyä jälleen tamman hännän, kun tamma päätti jättää pahoinpitely-yritykset sikseen. ”Meinaatsä vihdoin alkaa totella mua”, ihmettelin puoliääneen, kun puikahdin Muskan kaulan ali vielä tamman toiselle puolelle, enkä kuullut selkäni päällä tuttua hampaiden napsautusta. Sain jopa hetken rapsutella Muskaa taas sen lempipaikasta korvien takaa. ”Oho, teistähän on tullut ihan kaverit”, Nikke ilmestyi Muskan karsinalle mukanaan tamman varusteet. Muskan suusta lipsahti peini hörähdys ja tuijotimme Niken kanssa hetken aikaa järkyttyneenä toisiamme. ”Mitä ihmettä sä sille oot tehnyt, kun siitä on tullut tommonen nössykkä”, Nikke ihmetteli tamman yllättävän lempeää vastaanottoa. ”Mä annan sille vaan sopivia uhrilahjoja”, hymähdin ja osoitin hihaani, jossa näkyi vielä haaleana Muskan hampaanjäljet. ”No hyvä, ei siis tarvi tilata eläinlääkäriä”, Nikke naurahti. Luikin karsinasta pois alta, ennen kuin Nikke satuloi Muskan. Tamman irvistely ja seinän potkiminen viimeistään osoitti, että tamma oli edelleen oma itsensä hämmentävästä herkästä hetkestä huolimatta. ”Mä aattelin hypätä tällä tänään. Ois tosi jees jos tulisit ottaa vaikka muutaman pätkän videolle ja nostamaan puomeja”, Nikke ilmoitti kun oli saanut varustettua Muskan valmiiksi. ”Joo voin mä tulla, ei tässä parempaakaan tekemistä oo”, myönnyin. ”Mä kasasin sinne jo pari estettä ja aattelin käydä verkkaamassa Muskan maastossa, niin oon kentällä varmaan puolen tunnin päästä”, Nikke ilmoitti. ”Sähän oot ollu omatoiminen”, ihmettelin ääneen, sillä olin aivan varma, että mies olisi passittanut minut kasaamaan esteitä sillä aikaa kuin lämmittelisi Muskan kanssa. ”No jos et kerro kenellekään, niin halusin vaan esitellä habojani yksityistallin uusille mimmeille”, Nikke paljasti iskien silmäänsä. ”No mä pelästyin jo, että sultakin pitäs mitata kuume”, naurahdin ja lupasin ilmestyä kentälle puolen tunnin päästä. Tyytyväisenä panin merkille, että Nikke puki Muskan päälle kirkkaan pinkin ratsastusloimen enempiä mukisematta. Ellen oli selvästi ollut oikeassa siinä, ettei mies jaksaisi tamman varusteista kauaa kiukutella. Niken lähdettyä menin istuskelemaan taukotupaan, mistä löysin Ninan ja Riellan. Kuuntelin mielenkiinnolla, kun Riella kertoi millaisia hevosia ja omistajia tämä oli eilen tavannut. Varsinkin lottis kuulosti varsin mainiolta tyypiltä, sillä nauroin katketakseni, kun Riella kertoi tämän ja Niken ensikohtaamisesta. Lupautuminen Niken videokuvaajaksi oli yllättävän hauska pesti. Ulkona oli mitä mainioin sää ja Muska oli varsin viihdyttävällä tuulella, joten sain ikuistettua sen, kuinka Nikke roikkui tamman kaulalla monta kierrosta kiitolaukassa yhden epäonnistuneen hypyn jälkeen. Tällainen videomateriaali ei ehkä ollut se, mitä Nikellä oli ollut mielessä etukäteen. ”Sä muuten poistat ton pätkän, etkä näytä kenellekään”, mies puhisi, kun oli vihdoin saanut kammettua itsensä takaisin tamman satulaan. ”Turha luulo”, virnistelin ja kiitin onneani siitä, että video oli talletettuna omaan puhelimeeni. Puomien nostajana pääsin varsin helpolla, sillä Muska ei pudottanut yhtäkään puomia epämääräisistä hypyistä huolimatta. ”Kunhan tässä vähän vielä treenaa, niin eiköhän se sun antama joululahja pääse käyttöön”, Nikke hymyili viimeisten hyppyjen jälkeen, kun Muskan meno oli rauhoittunut ja ratsastus näyttänyt paikoitellen ihan hallitulta. ”Ootko jo kattonut jotain kisoja?” utelin. ”En mä vielä, mutta eiköhän tässä kevätkaudella jotkut löydy. Kai sä lähet mun kishoitajaks sitten?” Nikke varmisti. ”Tietenkin, kunhan vaan ilmotat päivämäärän ajoissa”, lupauduin, sillä haluaisin ehdottomasti päästä paikanpäälle katsomaan, miten Nikelle kunnon radalla käy. Tuttuun tapaan sain jälleen ratsastaa loppuverryttelyt Niken jälkeen. Jäin kentälle pyörimään Muskan kanssa, joka olikin yllättävän helppo saada ravaamaan rennosti ja venyttämään kaulaansa eteen ja alas. Naureskellen panin merkille, kuinka Nikke raahaili puomeja ja tolppia paikoilleen vilkuillen sivusilmällä koko ajan yksityistallin suuntaan. ”Mä lähen vielä kävelemään maastoon”, huikkasin, mutta mies tuskin edes kuuli sanojani keskitettyään kaiken tarmonsa neljän puomin kantamiseen yhdellä kertaa. ”Älä nyt satuta ittees”, varoitin vielä ennen kuin ratsastin kentältä ulos. Tallipihassa minua vastaan tuli Nina, joka oli jälleen taluttelemassa Maxia. Päätimme lähteä kiertämään lyhyen maastolenkin yhdessä. ”Vois melkeen kuvitella, että Nikke on ihastunut johonki yksärin omistajaan”, virnistin kerrottuani Niken urheilusuorituksista. ”Mä luulen että se on vaan sitä uutuudenviehätystä. Esittihän se aikamoista kovanaamaa silloin kun säkin ilmestyit tännne”, Nina analysoi, sillä nainen tunsi Niken varsin hyvin. ”No joo, nyt kun sanot, niin on se siitä alusta kyllä muuttunut rennommaksi”, myönsin. Naureskelimme yhdessä sille, kuinka uudet tuulet olivat saaneet tallimestarimme pään pyörälle. Hyvät naurut saimme myös siitä, kun muistin näyttää Ninalle Nikestä kuvaamani videon. ”Tossahan sulla on kunnon kiristysmateriaalia, jos se vielä joskus meinaa heittäytyä hankalaksi sulle”, Nina virnisti ja jatkoimme matkaa varsin hyväntuulisina tallille asti. Kiva kun törmäilit heti ensitöiksesi uusiin kaviokkaisiin ja kasvoihin. Illan aikana Pullikseen saapui tosiaan vielä kaksi uutta parivaljakko; Siinau ja Ruusa sekä Lottis ja Juksu. Ruusaan kerkesitkin jo tutustumaan. Tamma on kieltämättä oikea söpöliini niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Muskan kanssa tekemisissä olevalle ihmiselle kiltin ponin rapsuttelu on kieltämättä harvinaista herkkua. Kuten kuulit, maineenne on kantanut jo pitkälle ja kaikki tuntevat teidät kauhukaksikkona. Puomitunnille povailtiinkin vaikka ja minkälaista vilinää ja vilskettä; Oli puhetta pukkirodeoshowsta ja jopa seuraavan päivän kakunleivonnasta. Katsotaan, päteekö kumpikaan.
Muska vaikuttaa tosiaan olevan hieman mustasukkainen Pandalle, eikä ihme. Miekkonen on antanut kyseiselle painttammalle turhankin paljon huomiota ja vieläpä Muskan nähden. Sinäkin sait osumaa tammalta, joka jälkeenpäin vaikutti olevan tekosistaan varsin tyytyväinen. Onneksi loppupäivä neidin seurassa sujui rattoisimmissa tunnelmissa, eikä uutta puremaa päässyt enää tulemaan.
Kiva juttu kun jaksoit valokuvata Nikkeä ja avustaa muutenkin puomien suhteen. Miekkosella esteratsastus tamman kanssa sujui mukavasti ja Muskasta kuoriutui varsin upea esteheppa. Odotan innolla yhteisiä kisamatkojanne. Täytynee varmaan sitten liittyä seuraan, sillä minuakin nimittäin kiinnostaa nähdä, miten Nikelle nimenomaan kunnon radalla käy, heh!
Muuten tallipäivä sujui mukavasti. Nikke on kieltämättä yksityisten omistajien saavuttua talliin muuttunut varsinaiseksi kovanaamaksi, mutta Ninan sanoja kompaten, se taitaa olla vain sitä uutuudenviehätystä. Miekkonen on muutenkin herkästi ihastuvaa sorttia, joten ei ihme, jos uudet naikkoset saavat sen sukat pyörimään jaloissa. Toisaalta ihan hyväkin niin, tekeepähän hommansa paremmin ja kunnialla alusta loppuun, heh. Aivan ihanasta tarinasta tilillesi tupsahtaa 15v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 28, 2015 15:28:00 GMT
29.12.2105 Nikkeä tuuraamassa Oon taas kipeenä. Voitko hoitaa yksityistallin? Mä laitan sulle kohta ruokinta- ja tarhausohjeet ja joku varmaan kyllä auttaa sua. Laitan sit lisää ohjeita, jos tarvii. Niken viesti oli lyhyt ja ytimekäs. Miten hitossa se taas on kipeenä, manailin itsekseni, kun pakkasin kiireellä kamppeita, jotta ehtisin Pullikseen seitsämäksi. Jostain syystä olin kuitenkin Pulliksessa aloitettuani oppinut heräämään aikaisemmin, joten en ollut aivan unenpöpperössä kurvatessani vartin päästä tallin pihaan. ”Nikke laittokin viestiä, että sä tuut hoitamaan ton yksäritallin”, Linnea huikkasi päätallin ovelta. Nainen oli itsekin juuri saapunut töihin kellontarkasti seitsämäksi. ”Joo, ainakin yritän saada sen hoidettua, vaikka en oo kyl koskaan ees nähny niitä kaikkia hevosia”, tuskailin. Toivoin todella, että Niken laatimat ohjeet olivat kunnolliset, vaikka tiesinkin olla odottamatta ihmettä. Normiannokset heinää kaikille paitsi Possulle vähän vähemmän. Hienohelmojen lisärehut pitäs olla ämpäreissä karsinoiden eessä. Varo Possua, se on melkeen yhtä paha kuin Muska. Anna Pandalle pari porkkanaa. Luin Niken viestin ääneen Linnealle kun lastasimme samaan aikaan heiniä kottikärryihin. ”Ei se Possu nyt niin paha oo!” Linnea kiiruhti puolustamaan ja näytti sitten mallisylilliset siitä, mitä kellekin hevoselle kannattaisi antaa. Kiitin naista avusta ja tasapainoilin pihan pokki täyden kottikärryllisen kanssa. ”Aamupalaa”, huikkasin tallin ovelta ja odottava hörinä otti minut vastaan. Sain heinät jaettua varsin sujuvasti ja löysin myös komeiden puoliverisorien edestä odottavat lisärehut. Ihaillen katselin hevosia, jotka olivat vähän eri kaliiberia kuin Pulliksen pörröiset ponit. Jätin hevoset nauttimaan aamiaistaan ja menin taukotupaan keittämään tuoretta kahvia. ”Ihanaa, täällä kahvitkin on valmiina”, Lottis hymyili taukotuvan ovelta. ”Ei kannata tottua tähän, mä vaan tuuraan tän päivän Nikkeä”, naurahdin. ”No, ehkä pitää vihjata Nikelle, että tällästä palvelua täällä kaivataan enemmänkin”, Lottis vastasi itsevarmasti. Vilkaisimme Linnean kanssa vaivihkaan toisiamme, mutta emme sanoneet mitään. Nikke ei varmasti kovin montaa päivää tai viikkoa jaksaisi naisen tai kenenkään muunkaan yksärin omistajan pillin mukaan tanssia. ”Juksua ei tarvi laittaa ulos, mä meen sillä heti ratsastamaan”, Lottis mainitsi, kun olimme saaneet kahvit juotua ja aloin tekemään lähtöä takaisin töihin. ”Selvä juttu”, tokaisin ja lähdin Lottiksen kanssa takaisin kohti yksityistallia. ”Laita se Juksu sitten Samun ja Possun kanssa samaan tarhaan, kun oot valmis”, muistutin naista, luntattuani tarhausjärjestyksen nopeasti Niken viestistä. Päätin aloittaa hevosten ulosviennin oletettavasti helpoimmasta päästä eli Ruusasta. Päädyin viemään kaikki hevoset yksi kerrallaan ulos, sillä en tuntenut hevosia kovin hyvin, enkä todellakaan halunnut ottaa riskejä, vaikka Nikke olikin yrittänyt vakuuttaa, että Ruusan ja Pandan sekä Sentin ja Samun voi kuljettaa samaan aikaan. Rapsuttelin nopeasti Ruusaa jälleen korvan takaa ennen kuin nappasin tamman kiinni ja lähdin viemään sitä tahroille. Panin taas merkille, kuinka reippaasti Linnea oli päätallin hevosten kanssa selvinnyt, sillä suurin osa Pulliksen hevosista oli jo tyytyväisenä ulkoilemassa. Ruusan jälkeen vein Sentin Frutin ja Popin seuraki ongelmitta ja sitten oli vuorossa Samu, joka asteli tarhaansa tyynen rauhallisesti. Seuraavana vuorossa oleva Possu tuntui todellakin käyttäytyvän varsin samaan tyyliin kuin Muska, mutta onneksi poni oli puolet pienempi ja siksi helpommin hallittavissa. Niinpä en antanutkaan orille periksi, vaikka se yrittikin kiskoa suuntaan tai toiseen taluttaessa. ”Hyvältä näyttää, mä aattelin ettei se poni oo sulle enää haaste eikä mikään”, Linnea huikkasi huomattuaan, että olin saanut Possun sujuvasti tarhaan asti. ”Panda on vissiin vielä sisällä?” Tanttu kyseli tultuaan tallille. Tyttö tähyili katseellaan pihamaata, mutta kirjavaa tammaa ei näkynyt missään. ”Joo, se ois viimesenä vuorossa, kun Lottis on jo ratsastamassa Juksulla”, vastasin tytölle. ”No mä vien sen ja voin sitten tulla avuks putsaa karsinoita. Kuulin, että Nikke on taas kipeenä”, Tanttu tarjoutui ystävällisesti. ”Kiitos, oot ihan paras! Mä oon niin surkeen hidas tossa karsinoiden siivoamisessa”, tunnustin ja lähdimme yhdessä kohti yksityistallia. Lottis ja Juksu olivat jo kadonneet jonnekin ja Tanttu kävi reippaasti viemässä yksin tallissa metelöivän Pandan tarhaansa, jonka jälkeen tartuimme talikoihin. ”Mistä sä ton Pandan muuten oikeen löysit? En ees tiennyt, että oot hankkimassa omaa hevosta”, kyselin Tantulta samalla, kun siivosimme vierekkäisiä karsinoita. Kuuntelin mielenkiinnolla Pandan tarinaa ja samalla karsinan puhdistaminen sujui kuin itsestään. ”Mä meen kattomaan, mitä Popille kuuluu. Jos näät Vilmaa niin sano sille, että antaa Pandan rauhassa tarhailla vielä hetken, mutta iltapäivällä sen voi ottaa sisään harjattavaksi”, Tanttu huikkasi ovelta, kun olimme saaneet kaikki karsinat puhdistettua. ”Sä oot kyllä tehokas, kun ehdit pitää hoitohevostakin vielä oman lisäks”, naurahdin. ”No en mä tosta Popista raaski luopua ja onneks löysin Pandalle niin hyvä hoitajan”, Tanttu myhäili. Itse jäin lakaisemaan yksityistallin käytävää ja järjestelemään tavaroita paikoilleen. Kun ehdit, niin käy kattomassa ykköstarhan sähköt ja heitä öljyy yksityistallin karsinoiden saranoihin. Päätallin saranoiden kanssa on ehkä jo toivo mennyt, mut voi niitäkin koittaa elvyttää. Luin Nikeltä tulleen uuden viestin. Mistä hitosta mä löydän mitään öljyä? Lähetin Nikelle närkästyneen vastauksen samalla, kun marssin kohti Erican, Ruusan ja Sutinan tarhaa. Näin jälkikäteen mietittynä olisi ehkä kannattanut kysyä vinkkiä sähköjen tarkistamiseen, sillä sormella sähkölangan kokeilu ei ollut ainakaan kaikkein ammattimaisin tapa ratkaista ongelma. Mukava napsahdus kuitenkin osoitti, että sähköt kulkivat tarhassa normaalisti, joten sähköiskusta pistelevää sormeani hieroen lähdin kaivamaan tallivintiltä öljykannua, jonka sijaintiin olin saanut Nikeltä hyvin epämääräiset koordinaatit. ”Mitä ihmettä sä Oona touhuat?” Jenni tuijotti minua kummastuneena, kun olin kumartunut Lolan karsinan saranoiden kimppuun siirryttyäni päätalliin yksityistallin jälkeen. Tanttu oli luvannut antaa yksityisille päiväheinät, joten sain rauhassa keskittyä remonttimiehen hommiin. ”Tuuraan Nikkeä”, murahdin ja kuulostelin, nitisikö saranat vielä vai oliko öljyä mennyt tarpeeksi. Tätä menoa Pulliksesta tulisi kyllä aavemaisen hiljainen paikka, kun karsinoiden saranat eivät enää ulvoneet ja valittaneet kovaan ääneen. Olin kuitenkin melko varma, että öljyn vaikutus haihtuisi hetkessä pois. ”Mä en oo ikinä nähny, että Nikke tekis mitään tollasta”, Jenni naureskeli ja pujahti karsinaan harjaamaan sisälle tuomaansa Lolaa. ”Hei Oona! Tuolta yksityistallin satulahuoneesta palo lamppu. Voitko tulla vaihtaan sen?” Lottis ilmestyi tiedustelemaan. Miten hitossa se voi palaa jo nyt, ihmettelin, kun lähdin seuraamaan Lottista. Onks satulahuoneeseen varalamppuja? Naputtelin Nikelle kysymyksen. Mihin sä sellasta tarvit? sain nopean vastauksen takaisin. No mieti!!! Lopulta selvisi, ettei tallilla tietenkään ollut ylimääräisä varalamppuja, joten hain yksityistallin satulahuoneeseen taskulampun paremman valaistuksen puutteeseen. Sen jälkeen lähdin kaahailemaan läheiseen rautakauppaan ostamaan ison kasan varalamppuja, jotta niitä riittäisi koko ensi vuodeksi. Kun yksityistallin satulahuoneen lamppu oli saatu vaihdettua uuteen, ehdin vihdoin mennä moikkaamaan Muskaa. Kannattaa varmaan tarkistaa se satulahuoneen sulake, kun tuut töihin. Se lamppu nimittäin poksahti oudon nopeesti. Mulle sähköhommat riittää tältä päivältä naputtelin Nikelle viestin, ennen kuin laitoin puhelimen äänettömälle taskuuni ja kävin hakemassa Muskan sisään. Jälleen kerran sain hakea tamman tarhan perimmäisestä nurkasta ja harjata sen hampaita väistellen. ”Sä se vaan jaksat tota Muskaa”, Linnea ihmetteli lakaistessaan tallikäytävää, kun laitoin Muskaa kuntoon. ”Paraskin puhuja, ite omistat Possun”, hymähdin ja mietin ponioria, joka varmasti pistäisi vielä monen hermot koetukselle. ”Nikkekin sano, ettei Possu oo niin paha”, Linnea kivahti. Possu ja sen käytös taisi olla herkkä kohta Linnealle, joka epäilemättä teki paljon töitä saadakseen ärhäkän poniorin kuriin ja nuhteeseen. Niinpä päätin vaihtaa keskustelun aihetta ja kyselin Linnean mielipidettä muista tallin uusista yksityisistä. Vihdoin pääsin Muskan kanssa kentälle kellon lähestyessä neljää. Onneksi Ellen oli huikannut kentän ohi kävellessään, että voisi huolehtia Ninan kanssa hevosten toisista päiväheinistä, joten ehtisin liikuttamaan Muskan kaikessa rauhassa. En kuitenkaan jaksanut panostaa ratsastukseen tänään kovinkaan paljon, vaan ratsastin Muskan ripeästi läpi kaikissa askellajeissa tehden rennosti ympyröitä ja voltteja. Niinpä Muska olikin tallissa ruoka-aikaan mennessä, mikä sopi tammallekin varsin mainiosti. Onneksi Nikke oli eilen vetänyt Muskan kanssa varsin raskaan estetreenin, joten kevyempi päivä ei ehkä saisi tammaa keräämään niin paljoa energiaa. Nikke saisi kuitenkin huomenna mielihyvin hoitaa tamman liikuttamisen, mikäli olisi siinä kunnossa, että pääsee töihin. Kun kello löi kuusi, lähdimme hakemaan hevosia sisälle. Ellenin ja Ninan lisäksi apuna oli myös tallille jäänyt Tanttu sekä Vilma, Olga, Jenni ja Riella, joten hevosten hakeminen sujui melko nopeasti, varsinkin kun osa hevosista oli jo valmiiksi sisällä. ”Mun on ehkä korkea aika lähteä kotiin. Oon taas näköjään ollut täällä kohta yli kakstoista tuntia”, huokaisin vilkaistuani kelloa joka osoitti melkein puolta kahdeksaa. ”Nikeltä tuli viestiä, että sen pitäs huomenna olla jo työkunnossa, joten sä saat varmaan nukkua aamulla pitkään”, Ellen lohdutti ja kiitteli taas siitä, että olin tuurannut Nikkeä. ”Toivottavasti.. Onneks on vielä loma, niin ei tarvitse miettiä muuta elämää kuin Pullista”, naurahdin. ”Ai sanotsä tätä lomaks?” Riella tuhahti ihmeissään. Tyttö taisi edelleen olla näreissään siitä, että Nikke oli pistänyt tämän raatamaan toissapäivänä yksityisten saapuessa tallille. ”Joo, voittaa täällä puuhailu tentteihin lukemisen ihan mennen tullen”, hymyilin, sillä viihdyin Pulliksessa huomattavasti paremmin kuin luentosaleissa. ”Nähdään huomenna, mua ei kannata ehkä oottaa ennen puolta päivää”, huutelin ovelta, kun sain vihdoin lähdettyä taukotuvasta muiden valmistautuessa viemään hevosille iltaruokia. Olimme nimittäin jälleen kerran jämähtäneet jutustelemaan kahvikuppien ja teekuppien äärelle yllättävän pitkäksi aikaa. //Tässä jo huomisen ekstratehtävän tarina valmiiksi. Pitää ottaa ilo irti siitä, kun nyt oli sittenkin aikaa kirjoittaa // Jei, kiva! 2 x tarinaa Oonalta saman päivän aikana on yhtä kuin illan pelastus. Johan tässä jo kaipaili jotain luettavaa. Kiitos tuhannesti kun jaksoit ja viitsit tuurata Nikkeä yksityistallin pystyssä pidossa.
Päivä sujui rattoisasti ja selviydyit kunnialla, vaikka kommervenkeiltä ei tuttuun tapaan taaskaan vältytty. Meikäläinen olisi ollut sähköhommien kanssa peukalo keskellä kämmentä, mutta sinä suoriuduit hienosti niin lampunvaihdosta kuin muista Niken sinulle antamista tehtävistä. Vähän tuli sellainen maku suuhun, että miekkonen päätti livistää ikävistä -tulevista- tehtävistään kustannuksellasi (mm. saranoiden öljyäminen), mutta lupaan keksiä Nikelle tästä hyvästä jollekin päivälle jotain -hyvin ikävää- ekstratehtävää, kjäh.
Lopputallipäivä sujui rattoisasti ja kerkesit kaiken työn tohinassa myös läpiratsastaa Muskan. Hieno homma. Tuollainen reeni teki tammalle hyvää rankan pomppuponeilun jälkeen. Kiitos vielä päivästä! Palkkioksi tästä saat 15v€ + 3v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 29, 2015 19:31:05 GMT
30.12.2015 Varoitus: kaksilahkeisia tallilla
Uusi vuosi ja joka tammikuinen elämäntaparemontti lähestyi taas uhkaavaa vauhtia. Niinpä yllättävässä motivaationpuuskassa päätinkin ottaa varaslähdön uuteen terveellisempään elämään ja repäistä vajaan kymmenen kilometrin matkan juosten tallille. Hyvästi joulusuklaan tuomat lisäkilot! Jostain syystä Pulliksessa aloitettuani lenkkeilyharrastukseni oli jäänyt vähän vähemmälle, mutta uskoin selviäväni matkasta vielä rutiinilla. Ainakin sää vaikutti juoksemiseen sopivalta, sillä pakkasta ei ollut paljoa, eikä maakaan tuntunut liukkaalta. Onneksi olin jättänyt tallille suurimman osan tallivarusteistani sekä muutamat vaihtovaatteet (otettuani opiksi siitä, kun vaatteeni olivat muutaman kerran kastuneet läpimäriksi lumipenkkaan pudottuani), joten en tarvinnut mukaani kuin pienen repun. Pian olinkin vaihtanut päälleni lenkkikamat, säätänyt spotifysta sopivan juoksulistan ja asettanut kuulokkeet korville. Lähdin matkaan intoa puhkuen ja aivan liian kovaa vauhtia. Ensimmäiset viisi kilometriä juoksua sujui varsin hyvin, mutta sen jälkeen jouduin hieman löysäämään tahtia. Lopulta kuitenkin selvisin Pulliksen pihaan naama punaisena ja kevyesti puuskuttaen. ”Moi, mun piti nähä Nikke täällä. Et sattuis tietämään missä se on?” vieras jätkä tiedusteli noustuaan autosta, joka oli ajanut viimeiset pari sataa metriä kiusallisen hitaasti perässäni. Hengitykseni oli sentään tasaantunut sen verran, että pystyin vastaamaan. ”En mä mikään meedio oo, mut kokeile tota yksityistallia, se häärää siellä pomona”, osoitin pihan poikki Poutalammen rannalla olevaa pientä tallia. Onneksi naamani oli jo valmiiksi punainen, joten jätkä ei varmaan huomannut punastumistani. Edessäni seisoi nimittäin aikamoinen komistus. ”Joko sä näit NE!” Nina intoili huomattuaan minun astuneen sisälle talliin. ”Onks sun auto hajonnut?”, nainen kuitenkin tiedusteli huolestuneesti huomattumaan, että olin urheillut itseni tallille. ”Ei oo, mä päätin vaan olla reipas. Mitä sä tarkotat ”ne”?”, ihmettelin. ”No Niken kaverit! Sillä on täällä kaks kaveria ja voi luoja ne on komeita. En kyllä vielä ehtinyt juttelemaan, joten ei voi tietää onks ne samanlaisia ääliöitä kuin Nikke”, nainen höpötti innoissaan. Näin naisvaltaisessa paikassa ei ollut ihmekään että uudet miestulokkaat saivat kaikkien sukat pyörimään jaloissa ja innostuksen nousemaan. ”Kuule, niitä on varmaan kolmaskin. Se tuli mua vastaan tossa tallipihalla. Mua nolottaa niin paljon, että näytän tältä”, valitin Ninalle ja kerroin nopeasti kohtaamisestani tuntemattoman miekkosen kanssa saaden naisen kikattelemaan. Pian Nina kuitenkin katosi Maxin karsinaan ja itse lähdin vaihtamaan vaatteita taukotupaan. ”Nikke mulla ei oo housuja jalassa!” kiljaisin, kun mies ilmaantui taukotupaan täysin varoittamatta juuri, kun olin kiemurrellut eroon juoksutrikoistani ja kaivelin kaapistani pehmeäksi kuluneita tallifarkkujani, joita käytin oli pakkasta tai ei. Asian ilmoittaminen kovaan ääneen taisi kuitenkin olla virhe, sillä pian oviaukosta kuikuili hekottavan Niken lisäksi kolmet komeat kasvot lisää. ”Ja tässä tosiaan Oona, josta jo puhuinkin. Se siis hoitaa mun hevosta”, Nikke eistteli minut vähät välittäen housuttomuudestani, kun kiroillen yritin kiskoa jalkaani yllättävän tiukkoja farkkuja. Vannoin, että ennen joulua ne olivat vielä olleet pari kokoa suuremmat. ”Moi vaan”, väläytin leveän hymyn, miehille, kun olin saanut vaatteet päälleni. Miehet näyttivät siltä, ettei puolipukeinen nainen ollut heille todellakaan mikään uusi näky, joten en jaksanut murehtia asiasta sen enempää. ”Sua mä itseasiassa etinkin, keitäpäs kahvia”, Nikke komensi. ”Keitä kuule ihan keskenäs”, puuskahdin ja yritin kaivella kaapistani lämpimämpiä sukkia. Käsiini ei kuitenkaan osunut kuin pinkit ratsastussukat, joten niihin oli tyytyminen. ”Okei okei, ei tarvi kiukutella. Toi pinkki on näköjään levinny sunkin kaappiin”, Nikke huomautti virnuillen. ”Joo, ja se on aivan hyvä väri!” tuhahdin. ”Meillä on siis tänään sellaset pienimuotoiset polttarit, vaikka mä en mitenkään tuekaan sellaista älytöntä sitoutumista, ja tarvisin sun apua, että saadaan jäbät hevosenselkään”, Nikke lopulta paljasti mitä porukka teki tallilla. Kaikki olivat saaneet kahvikupposet eteensä ja Ellenin tuomat ylimääräiset joulupipareiden jämätkin tekivät hyvin kauppansa. ”Nina lupas kans tulla auttamaan ja saatiin Elleniltä lupa lainata Reemusta ja Kallea. Pitää ehkä vetää pitkää tikkua siitä, kuka joutuu Muskan selkään”, mies jatkoi suunnitelmastaan kertomista. ”Tää onnenpekka tässä on Mikael, jonka pippalot nää on. Se kyllä pitää ehkä pistää Reemuksen selkään, koska en todellakaan halua sen tulevan vaimon vihoja niskoilleni. Tässä on Juho ja tää tässä on Markus”, Nikke esitteli seurueensa. Markus oli se kaveri, jonka olin jo aiemmin nähnyt hortoilemassa tallin pihassa. ”No mites ois miehekkäästi kädenvääntö siitä, kumpi saa Muskan ratsukseen”, ehdotin leikilläni, sillä miehet näyttivät juuri siltä, etteivät jättäisi väliin haastetta. ”Muskahan siis ehdottomasti on voittajan ratsu”, kiirehdin lisäämään nähtyäni Niken ilmeen. Ideasta innostuneena miehet raivasivat tyhjät kahvikupit taukotuvan pöydältä kädenväännön tieltä. Lopulta Markus voitti tiukan hampaat irvessä käydyn kilpailun. ”Miks mä missaan kaiken hauskan!” Nina ilmestyi taukotuvan ovelle juuri kun kädenvääntökilpailu oli käyty loppuun. ”Koska sä oot ihan liian tunnollinen”, Nikke virnisti ja hoputti sitten Mikaelin ja Ninan laittamaan Reemusta kuntoon. Miks mä sain sen varatun, Nina kysyi äänettömästi miehen selän takana ja jouduin puremaan huultani, etten purskahtanut nauramaan. ”Oona ja Markus voitte mennä kesyttämään sitä Muskaa”, Nikke jatkoi tehtävänjakoa. ”Hei, mitä tää nyt on! Mä haluun Kallen mielummin”, huudahdin, sillä olin olettanut, että Nikke tietenkin hoitaisi oman hevosensa. ”Suu kiinni ja tee hommas”, Nikke tokaisi ja passitti myös meidät matkoihimme. ”Mä en sais kertoo tätä, mutta Juho pelkää tätä kuollakseen. Siks Nikke varmaan haluu olla sen henkinen tuki”, Markus paljasti, kun olimme lähteneet kohti Muskan karsinaa. Sentään hevoset oli jo haettu sisälle. ”Pelottaaks sua?” kysyin kiusoitellen, kun karsinassa meidät vastaanotti luimisteleva ja hampaita vilautteleva Muska. ”Älä jännitä! Mä lluulen, et sulla sujuu sen kanssa paremmin kuin mulla. Se ei oikein tykkää naisista”, rohkaisin Markusta, kun olin saanut laitettua Muskan kiinni. Mies katseli tammaa epäröiden harja kädessä. ”Se ei oo sitten tullu yhtään omistajaansa”, Markus vitsaili hermostuneesti. ”Ethän sä sattumoisin oo kuullu Muskan ja Siljan kohtaamisesta?” kysäisin ja sain kuulla, että jätkät olivat nauraneet sille monet kerrat. ”Mutta nyt ei taida enää naurattaa”, vinoilin, kun Markus astui varovaisesti Muskan karsinaan. Harjasimme hyvin hämmentyneen tamman nopeasti. Muska ei selvästi tiennyt olisiko sen pitänyt ärhennellä minulle vai näyttää neutraalia naamaa Markukselle, joten lopulta se päätyi tekemään molempia vuoron perään. ”Mites, puhdistatko kaviot?” kysyin lopuksi reippaasti Markukselta, mutta sain jyrkän kieltävän vastauksen. ”No mä teen sen tämän kerran”, myönnyin, sillä meillä alkoi olla jo hieman kiire. Markus pysyi visusti pois tieltä myös, kun kavioiden puhdistamisen jälkeen taiteilin satulan mieltänsä osoittavan Muskan selkään. ”Sä oot kyllä hurja mimmi”, mies totesi ihailua äänessään, kun olin selvinnyt tamman hampaiden kalistelusta ja saanut satulan paikoilleen. Kumarruin nostamaan satulavyötä tamman vatsan alta, kun yhtäkkiä tunsin, kuinka tamman hampaat nappasivat kiinni farkkujeni takataskusta. Räks farkut repeytyivät rikki takataskun kohdalta. ”Perhana nää on mun lempifarkut”, kirosin ääneen, mutta kiinnitin sinnikkäästi satulavyön loppuun. Ilme Markuksen kasvoilla oli sekoitus kauhistusta ja huvitusta. ”Söpö sydänkuosi”, mies sai lopulta naurahdettua, sillä olinhan esitellyt pinkkejä sydänpikkareitani tälle jo toistamiseen. ”Vahdi sitä hevosta”, sähähdin ja säntäsin taukotilaan vaihtamaan rikkinäisten farkkujen tilalle kaapissa lojuneet maailman rumimmat toppahousut. Tässä tilanteessa ne kuitenkin saivat luvan kelvata. Housut vaihdettuani kiirehdin suitsimaan Muskan ja pääsimme vihdoin lähtemään tallista. ”No mikäs teillä kesti?” Nikke virnuili, kun tulimme kentälle hieman myöhässä. ”Sun hevoses päätti esitellä sun hoitajas parhaita puolia”, Markus lohkaisi ja lätkäisin miestä varmuuden vuoksi mukaani ottamalla yleisraipalla. Ainakin sille tuli jotain käyttöä. ”No tehän näytätte tulevan hyvin toimeen”, tallimestari säteili ja hoputti Markusta nousemaan Muskan selkään. Nina talutti jo Reemuksen selässä kankeana istuvaa Mikaelia uraa pitkin ja Juho sääti vielä Kallen selässä jalustimia. Panin merkille, että miehen kädet tärisivät hieman. ”Mä pidän tältä puolelta vähän vastaan, niin ponnistat vaan reippaasti selkään. Ei kannata jäädä odottelemaan tai tää kaveri lähtee kävelemään”, ohjeistin Markusta kiristettyäni Muskan satulavyön. Pian mies keikkuikin tamman selässä itsetyytyväinen ilme kasvoillaan. Opastin nopeasti, mistä löytyi hevosen kaasu, jarru ja ratti (hevostermit mieskielelle käännettyinä) ja lähdin sitten taluttamaan Muskaa kohti uraa. Tamma oli niin hölmistynyt uudesta alkeisratsun pestistään, ettei osannut edes temppuilla, vaan löntysti mukisematta eteenpäin. Nikke oli suunnitellut tehtäväksi pujotteluja ja muita perustehtäviä, joita miehet tekivät yllättävän tosissaan keskittyen. Kuulin etäisesti, kuinka Nina höpötti Mikaelille ohjeita ja Nikke kehui Juhoa, joka alkoi pikkuhiljaa rentoutua. Me Markuksen kanssa juttelimme niitä näitä ja puolet ajasta hihitin miehen huonoille vitseille. ”Nyt jos haluutte mennä ilman taluttajia, niin voitte kokeilla. Rohkeimmat saa ottaa vaikka vähän laukkaa”, Nikke ilmoitti. ”Jihaa, nyt mennään”, Markus naurahti ja hätisti minut tieheni. Myös Nina sai lähtöpassit Reemuksen viereltä ja siirryimme kentän laidalle katselemaan tulevaa katastrofia. ”Tässä ei vaan voi käydä hyvin”, Nina manasi ja katseli epäluuloisesti korvat hörössä ihmettelevää Muskaa. ”Nikke tietää, mitä on tekemässä”, yritin vakuutella, vaikka en aivan itsekään uskonut sanojani. ”Nyt laukkaa”, Nikke lopulta antoi lähtöluvan opastettuaan, miten laukka nousisi. Hetken hakemisen jälkeen Reemus ja Kalle laukkasivat laiskasti pääty-ympyrällä, sillä jopa Juho oli rohkaistunut kokeilemaan kovempaa vauhtia. En tiedä, oliko tähän vaikuttanut kentän toiseen laitaan kasaantunut tyttölauma, kun Riella, Tanttu, Jenni, Vilma ja Olga olivat myös kerääntyneet katselemaan tuntia. Muska sen sijaan vähät välitti mistään pääty-ympyröistä, vaan kuskasi Markusta iloisesti ympäri kenttää välillä pukitellen. Mies roikkui urhoollisesti tamman selässä ja selvisi kunnialla tamman hankalimmistakin rodeoliikkeistä. ”Noo, eiköhän oo aika siirtyä takas käyntiin”, Nikke lopulta huikkasi. Reemus ja Kalle olivat siirtyneet käyntiin jo tavun ”käyn-” aikana, mutta Muska se vaan jatkoi menoaan. Lopulta Markus sai kuitenkin tamman hidastamaan. ”Sullahan meni paremmin kuin Oonalla ekalla kerralla”, Nikke naureskeli Markukselle, kun puuskuttava mies uskalsi lopulta antaa Muskalle pidempää ohjaa. ”Hei, mulla ei ollut satulaa!” muistutin närkästyneenä, vaikka täytyi myöntää, että salaa ihailin sitä, kuinka Markus oli tamman selässä sinnitellyt. ”Täytyy tunnustaa, ettei ollut ihan eka kerta hevosen selässä”, Markus myönsi, kun olin tullut auttamaan miehen Muskan selästä alas. ”Niin, jätkä ilmottautu joskus teininä ratsastusleirille, kun kuuli, että siellä oli paljon mimmejä. Valehteli vielä tasonsaki, kun yritti tehä vaikutuksen. Hevosharrastus tais vaan loppuu siihen, kun loppukauden futikset jäi välistä, kun toi mursi ranteensa pudottuaan maastossa”, Nikke kertoi Markuksen hevoshistoriasta naureskellen. ”Miehet!”, totesimme Ninan kanssa yhteen ääneen. Ratsastuksen jälkeen menimme vielä hetkeksi istuskelemaan taukotupaan. Jätkät selittivät kilpaa siitä, mitä hurjaa olivat tunnilla tehneet. Naureskelimme Ninan kanssa miekkosten rehvakkaille jutuille, vaikka tiesimme, että tallin pienet ponitytöt olivat juuri viime tunnilla alkeiskurssillaan tehneet täsmälleen samoja tehtäviä. Nikke oli kaivanut taukotuvan jääkaapista miehille kylmät oluet (”Onks siellä tollasiakin?” Nina huudahti) ja jopa Juho tuntui olevan innoissaan, vaikka myönsikin melkein jänistäneensä. ”No mihis meinaatte jatkaa?” Nina uteli miesten loppuillan suunnitelmia. ”Sinne Poutalan ainoaan baariin, sinne tulee pari frendii lisäks”, Mikael paljasti. ”Yyh se Pouta Pubi on ihan kauhee läävä”, Nina valitti nyrpistäen nenäänsä. ”Ainoo missä tällä kylällä on A-oikeudet, joten pakko kelvata”, Nikke puolusti paikkaa. ”Eka kuitenki pitää käydä kotona siistiytymässä, tää hevosenlemu on aika paha”, Juho huomautti vuorostaan nyrpistellen. ”Ihan niinku ne Poudan pubiruusut välittäis”, Nikke naurahti, enkä yhtään ihmetellyt, ettei hevosenhaju häirinnyt miestä itseään, sillä tallin tuoksussa tämä taisi olla eniten kokonaan. ”Mites, meinaatko juosta kotiin?” Markus tiedusteli, kun miehet alkoivat tehdä lähtöä. ”Mä en itseasiassa miettinyt koko asiaa. Ehkä mä saan pummittua Tantulta kyydin, sen kupla näytti olevan parkkiksella”, pohdin ääneen, sillä en todellakaan ollut miettinyt lenkkeilysuunnitelmaani loppuun asti. ”Mä en siihen rotiskoon astu vapaaehtoisesti jalallakaan, ties mihin ojaan se vielä jättää”, Nikke julisti kovaan ääneen kasaillessaan kamppeitaan. ”Älä nyt, on se parempi kuin ei autoa ollenkaan”, Nina piikitteli. ”No paremi ei-autoa kuin rotisko, jota saa joka toinen viikko korjata”, Nikke ärähti. ”Ja silti pummit ainakin kerran viikossa Tantulta kyydin”, Nina muistutti tietäväisenä. ”Kuule, sun juoksureitistä päätellen me oltais menossa samaan suuntaan, joten pääset kyydillä jos haluut”, Markus esitti tarjouksen matalaan ääneen, kun Nikke ja Nina olivat äityneet sanaharkkaan Tantun autoa koskien. ”Jos lähetään heti”, virnistin ja livahdimme karkuun taistelutantereelta yhdessä Juhon kanssa. Mikael parka joutui jäämään odottamaan kyydillään kulkevaa Nikkeä. ”Asutsä jossain Poutalassa?” kyselin Markukselta, kun ajelimme Pulliksesta kotiinpäin. ”En, mä oon oikeestaan pääkaupunkiseudulta, mutta porukat asuu täällä lähellä. Oon nyt joululomalla käymässä niillä ja moikkaamassa frendejä. Käytiin Niken kanssaki ottamassa muutamat maanantaina”, Markus jutteli. ”Hetkonen maanantaina? Oliks ne sellaset klassiset muutamat?” tiedustelin uteliaana. ”Noh, kyllähän sä varmaan arvaat. Maisteltiin Niken kämpillä loppujen lopuks jotain halpoja viskejä vielä joskus aamu viideltä”, mies virnisti ylpeänä seikkailustaan. ”Ja arvaa, kuka oli tuuraamassa Niken ”sairaslomaa” aamu seiskalta”, nurisin ja sain Markuksen nolostumaan. ”Älä vaan kerro Nikelle, että mä paljastin tän”, Markus aneli huolestuneena. ”Noh, mä saan tästä taas yhden valttikortin mun hihaan”, myhäilin. ”Hei, nähdäänkö me niissä Niken uudenvuoden bileissä? Mä kun oon vielä maisemissa huomenna, niin se kutsu mut jeesaamaan booleissa ja raketeissa ja sellasissa. Jos siis tästä illasta selvitään”, Markus kyseli hyväntuulisesti, kun olimme jo pysähtyneet kotitaloni pihaan. ”Ai sä tuut sinne? Mä luulin että se on vaan Pulliksen porukalle”, ihmettelin ääneen hieman ajattelemattomasti. ”Hei, enks mä muka oo jo ihan Pulliksen porukkaa. Mä kuitenkin selvisin Muskasta”, Markus puolustautui muka loukkaantuneena. ”No, eiköhän se lasketa”, nauroin ja kiitin Markusta kyydistä. ”Huomiseen!” mies vielä huikkasi ennen kuin tuuppasin auton oven kiinni ja kipitin pihan poikki kohtii matalan kerrostalon ensimmäistä rappua. //ääh en malta oottaa enää vaan pakko postata tää jo nyt muuten venähtää tarina ihan liian pitkäksi! Pääsee sitten seuraavan kimppuun jo, jos sen kanssa malttaisi odottaa oikeaan päivään...// ..ja tämän luettuani, en olisi minäkään malttanut odottaa enää hetkeäkään postaamista!
Voi tsiisus, tää elämä alkaa hiljalleen rullaamaan niin, että paras viihde löytyy Pulliksen sivuilta. Tai tarkemmin sanottuna foorumilta hoitopäiväkirjoista. Et arvaakaan, kuinka paljon taas nauroin tätäkin tarinaa lukiessani, että kiitos vain kipeistä vatsalihaksista.
Pikkarikömmähdykset ovat ihan parhaita ja niistä riittää naurua ja juttua vielä pidemmäksikin aikaa. Markukseen taisit kuitenkin tehdä vaikutuksen ja mitä rivien välistä oli luettavissa, ei miekkonen tainnut sinunkaan "kusipäämittaria" nostattaa ainakaan samalla tavalla kuin Nikke. Markus, Mikael ja Juho olivat kaikki kolme oikein mukavia poikia, vai pitäisikö sanoa miehiä kuitenkin. Yksi naimisiinkin menossa! Tämä on tätä vanhan puhetta.
Polttarit olivat selvästikin onnistuneet ja suuremmilta härdelleiltä vältyttiin, vaikka alkuun vähän säikähdinkin kun kuulin ratsuvalinnoista, heh! Hieno homma että ainakin Markus päätti tulla myös uudenvuoden bileisiin! Mitä enemmän poppoota, sen paremmat pippalot. Koitahan saada miekkonen innostumaan uudestaan ratsastuksesta, ehkä tuosta saa vielä hyvän talliorj... siis kaverin hoitoreissuille! Aivan ihanasta tarinasta saat 18v€ + 3v€ ekstratehtävän suorittamisen johdosta. Ps. Vatsalihakset OVAT kipeät.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 30, 2015 22:17:52 GMT
31.12.2015 Uudenvuoden bileet Pulliksen tapaan
”Oona, miks sä näytät noin oudolta?” Nikke ihmetteli, kun saavuin tallille uudenvuoden aattona. ”Nikke, sitä kutsutaan meikiksi”, Tanttu valisti näsäviisaasti tallimestaria. ”Miks sä muuten oot ees meikannut?” tyttö kuitenkin ihmetteli heti tajuttuaan suuren epäkohdan. Jos olisin tiennyt, että ripsiväri ja sipaus huulipunaa saisi aikaan tällaisen haloon, olisin jättänyt laittamatta. ”Se on laittanut myös hiuksensa!” Riella ilmoitti tarkkasilmäisesti. ”Joo päätin laittaa letin ponnarin sijasta ihan vaihtelun vuoksi”, totesin kyllästyneenä. ”Vai että vaihtelun vuoksi”, Nina pyöritteli silmiään. ”Onks siinä jotain vikaa, jos haluu aloittaa uuden vuoden ihmisen näköisenä”, jupisin. ”Ettet vaan ois kuullut, että Markus on tulossa tänään mun avuks”, Nikke kuitenkin paljasti voitonriemuisesti virnuillen ja sai Tantun, Ninan ja Riellan viheltelemään kuorossa. ”Etköhän sä kuitenkin putoa johonki lumipenkkaan ja näytä kohta taas aivan iteltäs”, harvinaisen hiljaa pysytellyt Jere lohdutti viitaten tulevaan maastoretkeen. ”Kiitti vaan kaverit!” puuskahdin ja painuin hakemaan Muskan varusteita. Tässä oli ollut jo tarpeeksi kuittailua yhdelle iltapäivälle. ”Muska, tänään et pudota mua tai syö mun farkkuja, jooko?” neuvottelin tamman kanssa, kun menin harjaamaan sitä. Tiputin Muskan ruokakuppiin uhrilahjaksi pari porkkanaa ja yhden kuivuneen ruisleivän kannikan, jonka olin löytänyt aamulla keittiöni pöydältä. ”Älä nyt, mä tulin tänne ihan tarkoituksella katsomaan millaiset pikkarit sulla on tänään jalassa”, tuttu ääni kuului karsinan ulkopuolelta. ”Älä luulekaan Markus”, naurahdin ja kiinnitin Muskan vetosolmulla kiinni karsinan kalteriin. Tamma oli jo ehtinyt tehdä selvää herkuistaan ja yritti nyt kalistella hampaitaan suuntaani. ”Sähän näytät hyvältä tänään” mies totesi melkein yllättäen, kun astuin ulos Muskan karsinasta. Se ei tosin paljoa vaatinut ottaen huomioon, että ensitapaamisellamme olin juuri juossut melkein kymmenen kilometrin matkan tallille ja olin kaukana edustavasta. ”Pidä varas Markus, se koittaa selvästi hurmata sut”, Nikke oli ilmestynyt taas jostain sopivasti naljailemaan. ”Kuule, uskokaa tai älkää, mutta mä olen nainen ja tykkään laittautua silloin kun siihen on ees joku välttävä syy. Siis uusi vuosi, eikä todellakaan yksikään tallin kaksilahkeisista”, menetin hermoni. ”Niinpä niin”, miehet naureskelivat yhteen ääneen ja lähtivät sitten juonimaan illan suunnitelmia Ellenin talolle. ”Onnea matkaan!” Markus huikkasi vielä tallin ovelta. ”Tänään mä kyllä varon sitä Niken boolia!” Nina julisti Maxin karsinasta. Myös muut olivat pikkuhiljaa valuneet tallin puolelle laittamaan hevosiaan kuntoon. ”Ai jäiks traumat jouluglögeistä?” Tanttu kuittaili Popin karsinasta. ”Mä muistan kyllä sen päänsäryn”, Riella liittyi kuoroon voihkaisten. Repesimme kaikki nauramaan. ”Hei tytöt, malttakaas nyt vielä hetki ja pitäkää se melutaso vähän matalampana”, Ellen komensi kantaen satulaa ja suitsia Sutinan karsinalle. ”Meetsä Sutinalla?” Tanttu parahti, sillä tamma johtohevosena tarkoittaisi väistämättä varsin rauhallista tahtia. ”Meen ja se joka ohittaa mut maastossa saa huomenna aamutallivuoron”, Ellen uhkaili pilke silmäkulmassa. ”Ei oo reilua! Ei sulle kelpais Muska?” marmatin, sillä minun ja Muskan maine yhteisillä maastoreissuilla oli kaikkea muuta kuin hallittu ja rauhallinen. ”Ei todellakaan! Sun varaan mä vähän laskenkin, ettei ite tarvis herätä aikaisin”, nainen naureskeli. -- ”Onks kaikki valmiina?” Ellen huuteli tallin pihalla vilkuillen taaksensa muodostunutta jonoa. Olin ottanut paikkani Jeren ja Kallen takana ja vannottanut miestä ratsastamaan siksakkia edessäni, jos Muska meinaisi lähteä ohittelemaan. ”Katotaan nyt, mulla on kuitenkin vedonlyönti taas vetämässä”, Jere oli virnuillut, joten en täysin voinut luottaa miehen apuun. Maastoon oli lähdössä oikein kunnon letka hevosia, jotka steppailivat pihalla varsin pörheänä. Riehakas ja innostunut tunnelma oli tarttunut selvästi ihmisistä myös hevosiin. ”Mä niin toivon, ettei tää lähde käsistä”, Pandan selässä istuva Vilma huokaisi ääneen todennäköisesti turhan toiveen. Jonon perää kunnon ruunaseinämän takana pitävä Possu kuitenkin kiljui ilmoille selvän vastalauseen. ”Mä veikkaan, että Olga tekee huomenna aamutallin”, naureskelin takanani tulevalle Ninalle, kun vilkuilimme perää pitävää ponioria, joka oli jo pitkästynyt odottelemiseen ja yritti hyppiä pystyyn. ”Nyt lähetään. Muistakaa kaikki, että tän on tarkotus olla rauhallinen reissu. Yritetään ottaa huomioon meidän jalkavaivaiset ja päävikaiset hevoset tasapuolisesti”, Ellen vitsaili ja komensi sitten jonon liikkeelle. ”Päävikasia tässä porukassa taitaa olla suurin osa”, Jere kommentoi ja vilkaisi varsin merkitsevästi minua ja Muskaa. ”Mitä sä oikein vihjailet”, ihmettelin muka hämmentyneenä. Jouduin kuitenkin jättämään keskustelun sikseen, sillä lähdimme liikkeelle ja minulla oli täysi työ pitää steppaileva ja lähes paikoillaan ravaava Muska hallinnassa. Etenimme varsin tuttua reittiä pois tallin pihasta, mutta pian Ellen kääntyi toiseen suuntaan kuin yleensä. Panin merkille, että naisen suunnitelma taisi olla tällä kertaa Pirunpellon ja muiden tuttujen laukkapätkien karttelu pahimman kiusauksen välttämiseksi. Reittimme kulkikin lähinnä rauhallista ja suhteellisen helppokulkuista hiekkatietä pitkin. Kun ensimmäisen vartin jälkeen kenenkään hevonen ei ollut räjähtänyt käsiin, uskalsivat kaikki pikkuhiljaa rentoutua ja iloinen puheensorina täytti jonon. ”Tää sujuu ihan pelottavan rauhallisesti”, Nina ehti juuri ihmetellä, kun kuului kova jysäys ja taivaan täytti nopea valosade. Samassa kuului kiljaisu ja jonon hänniltä pinkoi kaikkien ohi pieni vauhkoontunut poniori. ”Possu, seeeeeis”, Olga kiskoi orin ohjista, mutta poni mennä viiletti eteenpäin ottamatta käskyjä kuuleviin korviinsa. Tilanne taisi olla todella paha, sillä edes jonossa olevat tammat, eivät Possua kiinnostaneet tippaakaan. Possun perään lähti yksi jos toinenkin hevonen ja pian koko lauma laukkasi vauhkona takaisin kohti Pullista. Onneksi olimme edenneet jo lenkin loppupuolelle, joten matkaa tallille ei ollut paria kilometriä enempää. Niinpä kaikki onnistuivat sinnittelemään kyydissä tallipihalle saakka enemmän ja vähemmän villiintyneiden hevostensa selässä (olin nimittäin aika varma, että Jere olisi saanut pidettyä Kallen hallinnassa, mutta laukkasi huvin vuoksi kotiin muiden seurana). ”Aika moinen norsulauma sieltä tuli, kun tanner vaan tömisi”, Nikke naureskeli ilmestyttyään Markuksen kanssa ihmettelemään tilannetta Emil kintereillään. Pihalla oli varsinainen hälinä, kun puuskuttavat hevoset ja säikähtäneet ratsastajat ihmettelivät tilannetta yhteen ääneen. ”Kuka hitto ampuu jo nyt raketteja”, Nina manaili närkästyneenä. Huomasin Emilin vilkuilevan hätääntyneenä Nikkeä ja Markusta, joiden ilmeet kehottivat pikkupojan pitämään suunsa supussa. Syyllisiä ei siis varmaan tarvitsisi etsiä kaukaa… ”Te kaikki ootte siis huomenna aamutallivuorossa!” Ellen huusi ilmaannuttuaan tallipihaan kymmenen minuuttia muiden jälkeen. Sutina oli vähät välittänyt joukkohysteriasta ja ravaillut leppoisasti kotiin selässään panikoivasta ratsastajasta huolimatta. ”Me alettiinkin just ihmetellä, mihin sä jäit”, Nikke naureskeli Sutinan selässä naama punaisena istuvalle Ellenille. ”Onks kaikki kunnossa ja tallessa? Mites Pandan ja Maxin jalat? Eihän kukaan tippunut?” nainen aloitti kuitenkin pian hysteerisen kyselemisen päästyään Sutinan selästä alas. ”Kaikki kunnossa”, vakuuttelimme yhteen ääneen ja pikkuhiljaa säikähdys alkoi hälventyä. ”Taattua Pullista”, Tanttu virnisti, kun talutimme hevosia talliin ja sai kaikki nauramaan. ”Mut hei, kerranki ei ollut Muskan syytä”, huomautin ja taputin tamman kaulaa. Meidän mittapuulla reissu voitiin siis laskea varsin onnistuneeksi. -- Kun hevoset oli hoidettu ja viimeisetkin ulkoilijat haettu sisään alkavan rakettien paukkeen tieltä oli aika aloittaa uudenvuoden juhlat Ellenin luona. Nikke ja Markus olivat kuin olivatkin loihtineet valtavan kulhollisen myrkynvihreää boolia, jonka vieressä oli pienempi saavi Emilin vastuulla ollutta alkoholitonta versiota. Emil oli tapansa mukaan varsin ylpeä saatuaan tehdä hommia ”isojen poikien” kanssa ja poika roikkuikin idoliensa kannoilla varsin sitkeästi. Juomatarjoilun lisäksi Ellenin keittiöstä löytyi kymmenittäin erilaisia pizzoja, joita miehet olivat hakeneet Poutalan ainoasta pizzeriasta. Pöydälle oli katettu tarjolle myös sipsiä ja karkkia juhlan kunniaksi. ”Huomenna alkaa se terveellinen elämä ja herkkulakko”, vakuutin, kun lastasin lautaseni kukkuroilleen pizzaa ja karkkia. Jostain syystä en saanut kuitenkaan muita täysin vakuuttuneeksi uudenvuoden lupauksestani. ”Mä lyön vetoa, että kestät sun karkkilakkoa viikon”, Nikke virnisti. ”Mä veikkaan vaan kolmee päivää!” Jere innostui ja olin varma, että miehet tekisivät kaikkensa saadakseen karkkilakkoni sortumaan jo ennen kuin se olisi alkanutkaan. ”Nyt ois aika valaa tinaa!” Ellen intoili, kun olimme käyneet porukalla jakamassa hevosille nopeasti iltaruuat ja palasimme takaisin juhliin. ”Emil, käys kattomassa, onko Maija huoneessaan ja pyydä se tänne alas tutustumaan porukkaan”, Ellen patisti selvästi tarkoituksenaan yrittää harhauttaa poikaa niin, ettei tämä pääsisi intoilemaan tinan sulattamisesta ennen kuin joku muu oli saanut testata sen turvallisuuden. ”Kuka Maija?” kysyin matalaan ääneen Tantulta ja Ninalta jotka vain kohauttelivat olkiaan. Kauan en asiaa kuitenkaan ehtinyt ihmetellä, kun alakertaan ilmestyi tuntematon nuori nainen. ”Hei kaikki, tässä on Maija, mun siskontyttö. Maija on muuttanut tänne Pullikseen asumaan meidän kanssa ainakin toistaiseksi”, Ellen esitteli hieman ujolta vaikuttavan tytön. Kovin kauan Maija ei joutunut kuitenkaan olemaan kiusallisesti huomien keskipisteenä, kun miehet alkoivat sulattamaan tinaa ja tekemään uudenvuoden ennustuksia. Huomasin, että saadessaan jutella kaikessa rauhassa uusien ihmisten kanssa, Maijakin alkoi rentouta. ”Oona, sun vuoro!” Tanttu hihkui ongittuaan vesisaavista oman tinamöhkäleensä. Niken ja Markuksen pettämättömän tulkinnan perusteella Tanttu joutuisi vaihtamaan hevostaan ja luopumaan autostaan. Luulen, että Nikellä oli kuitenkin varsin vahvasti näppinsä pelissä tässä ennustuksessa. ”No niin, nyt kippaat sen vaan rohkeasti tonne vesisaaviin”, Tanttu kannusti, kun tina oli sulanut kauhaan. Jännittyneenä kippasin sulan metallin, joka jähmettyi samanlaiseksi epämääräiseksi möykyksi kuin kaikilla muillakin. Nikke ja Markus hyökkäsivät onkimaan tinamöhkäleen saavista ja tutkivat sitä sitten innokkaasti. ”Tässä selvästi näkyy, että joku mystinen hevonen laittaa sut kärsimään ensi vuonna”, Markus aloitti. ”Aikamoinen yllätys”, virnistin. ”Tässä kuitenkin näkyy myös se, että saman mysteerihevosen ansiosta ilmassa taitaa olla vähän romantiikkaa”, Nikke jatkoi vilkuillen vihjailevasti vuoroin minua ja vuoroin Markusta. ”Eiköhän tää riitä”, keskeytin Niken ennen kuin mies pääsi kunnolla vauhtiin, nappasin tinamöykyn miehen kädestä itselleni ja lähdin pakoon olohuoneen puolelle. Pakomatkani kuitenkin keskeytyi, kun joku soitti ovikelloa. ”Kuka hitto täällä muka ovikelloa soittelee”, naureskelin puoliääneen ja kiiruhdin avaamaan ovea. ”Ööh moi, me kuultiin että täällä ois jotkut pippalot”, kaksi nuorta miestä seisoi oven takana. ”Topias! Luka!” selkäni takana kuikuillut Tanttu intoili ja kiiruhti ohitseni halaamaan molempia miehiä. ”Ai jätkät pääs vihdoin paikalle. Kiva nähä taas”, Nikke huikkasi ilmeisesti kutsumilleen vieraille tervehdyksen. Hetken muistiani kaiveltua tajusin nähneeni miekkoset Pulliksessa aiemminkin Niken seurassa. ”Hei Tanttu ja kumppanit, nyt saatte todellakin selittää, mikä tää teidän ihme kuvio oikein oli”, vaadin ja ohjasin koko konkkaronkan boolikulhon kautta olohuoneeseen, muistettuani parin päivän takaisen hämmentävän kahvitauon. Pian jutustelumme kuitenkin lähti rönsyilemään sen verran, etten saanut tilanteeseen sen enempää selvyyttä kuin ennen. Se ei kuitenkaan haitannut tippaakaan. ”Hei, kellohan on jo puol kakstoista. Pitää lähtee ulos!” seuraamme liittynyt Nina havahtui ja yhtäkkiä olohuoneen täytti hetkellinen kaaos, kun kaikki ryntäsivät etsimään kenkiään ja takkejaan. Epämääräisenä laumana suuntasimme kohti Pirunpeltoa, missä Nikke, Markus ja Emil (Ellenin paheksunnasta huolimatta) ampuivat muutaman raketit vuoden vaihtumisen kunniaksi. ”Kello on kaksitoista!” Ellen ilmoitti juhlallisesti ja Nikke ja Emil sytyttivät yhdessä yön kohokohtaan säästetyn jättiraketin, joka pian hetkellisesti valaisi taivaan. Myös Poutalan keskustan suunnalla näkyi varsin hienoja ilotulitteita. ”Husullakin taitaa olla uudenvuoden pippalot”, Nina osoitti taivaalle vastakkaiseen suuntaan, kun siellä räjähti suuri raketti. En kuitenkaan ehtinyt ihailla tähtisadetta taivaalla enempää, kun yhtäkkiä minut taklattiin lumihankeen. Markus ja Jere pitelivät kiinni käsistäni ja Nikke asettautui istumaan jalkojeni päälle, joten minkäänlainen rimpuilu ei auttanut. ”No Emil, sä saat tehdä kunniatehtävän”, Nikke virnuili. Miesten kannustaessa Emil antoi minulle kunnon lumipesun. ”No kun Muska ei hoitanut hommaa, niin meidän piti”, Jere selitti lopulta yllätyshyökkäyksen tarkoituksen. ”Hei Emil, mä luulin, et me ollaan kavereita”, valitin. ”Sori Oona, Nikke lupas, että saan ampuu raketin, jos autan”, Emil tunnusti nolona. Aika vastustamaton tarjous kieltämättä, joten Emiliä ei tästä voinut syyttää. Kauaa en kuitenkaan joutunut lumihangessa kärvistelemään, kun muut tytöt tulivat pelastamaan minut. Hetkessä tilanne äityikin kunnon lumisodaksi. Tilannetta hieman sivulta seurannut Ellen onnistui heittämään lumipallolla nappiosuman suoraan Niken poskeen ja lopettamaan taistelun aivan varmasti tyttöjen eduksi. ”Katotaan niin mulla on aamulla musta silmä”, Nikke marmatti, kun aloimme tekemään lähtöä Pirunpellolta takaisin kohti Ellenin houkuttelevan lämpöistä olohuonetta. Vuoden vaihtumisen ja villin lumisodan jälkeen juhlat jatkuivat riehakkaissa tunnelmissa. Intouduimme jopa pelaamaan pullonpyöritystä. Emil oli onneksi pelissä mukana, joten kovin karmaisevia totuuksia tai punastuttavia tehtäviä ei tullut vastaan. Silti pelistä riitti hupia moneksi tunniksi. Ehdottomasti hauskin tempaus oli, kun pullo pysähtyi pahaa-aavistamattoman Markuksen kohdalle ja mies valitsi urheasti suoritettavaksi tehtävän. ”Juokse paljain jaloin Ellenin talo ympäri”, virnistin, sillä oli vuoroni päättää sopiva tehtävä. ”Pelkät bokserit jalassa!”, Nina kuitenkin kiirehti lisäämään. ”Kiinni veti!” Markus tarttui haasteeseen ja alkoi muitta mutkitta kiskomaan vaatteita yltään. ”Kivat sydänbokserit”, pääsin kuittailemaan, kun Markus pudotti farkkunsa lattialle. ”Ihan sua varten valitsin”, Markus virnisti nopeasti takaisin, joten pilkka taisi osua hieman omaan nilkkaan. Naurusta ulvoen siirryimme ulos seuraamaan, kuinka Markus koikkelehti lumihangessa pikavauhtia eteenpäin. ”Muista pysyy tarpeeks kaukana talosta, ettet saa tiilestä päähän!”, huutelimme varoituksia miehen perään. -- Kello oli jälleen kerran ihan hävyttömän paljon, kun joku tajusi, ettei vanha kunnon 106 enää kulkisi, eikä taitaisi kulkea kenenkään muunkaan kulkuväline. ”Yläkerrassa on kyllä ne pari kerrossänkyä, joihin voi jäädä nukkumaan. Toinen vierashuone on valitettavasti Maijan käytössä”, Ellen pohti ääneen ja sai aikaan melkoisen kaaoksen, kun ihmiset ryntäsivät yläkertaan valtaamaan sänkyjä. Vilma, Olga, Nikke, Jere, Nina Riella, Jenni ja Eepu onnistuivat valtaamaan paikkansa kerrossängyistä ja Tanttu, Luka ja Topias suostuivat ahtautumaan kolmestaan kahdelle patjalle. ”Tonne ei kyllä enää hyvällä tahdollakaan mahdu, mut jos teille kelpaa, niin toi olkkarin sohva on vuodesohva ja sen saa levitettyä”, Ellen tarjosi käytyään tarkastamassa yläkerran tilanteen. Olimme Markuksen kanssa olleet viemässä olohuoneen lattialle simahtanutta Emiliä nukkumaan ja siksi missanneet nukkumapaikkojen jaon. ”Eiköhän se ainakin heinävintin voita”, virnistin Ellenille, sillä olin jo sieluni silmin kuvitellut itseni nukkumassa heinäkasassa Muskan toppaloimen alla. ”Voittaa varmasti”, Ellen vakuutti ja taikoi komerosta vielä yhdet tyynyt ja peitot. Onneksi Pulliksessa oli järjestetty leirejä sen verran että majoittumistarpeita löytyi isommallekin porukalle. ”Sun ois pitänyt kyllä nukkua tässä Niken kanssa”, marisin Markukselle kun kömmimme epämukavalle vuodesohvalle, joka nitisi ja natisi ja jonka vanhat jouset painoivat epämukavasti selkää. ”Sä et vissiin oo ikinä nukkunut Niken vieressä?”, Markus murahti. ”Luojan kiitos en!”, parahdin ja yritin karistaa kammottavan mielikuvan ajatuksistani. ”Me oltiin kerran telttailemassa ja erehdyin nukkumaan Niken vieressä. Heräsin aamulla mustan silmän kanssa, kun jätkä vähän pyöri yöllä”, Markus kertoi kokemuksestaan Niken kanssa yhdessä vietetystä yöstä. ”No, mä lupaan, että sä et saa mustaa silmää, kunhan pysyt omalla puolellas”, virnistin ja käänsin selkäni Markukselle. ”Hyvää yötä”, kuulin miehen vielä sanovan ja mumisin unisesti vastauksen. Pitkän päivän jälkeen unta ei tarvinnut odottaa todellakaan kauaa. -- Aamulla havahduin siihen, kun joku mönki vuodesohvalle. Tajusin makaavani Markuksen kainalossa, joten kierähdin nopeasti kauemmaksi miehestä. ”Piirrettyjä!” Emil hihkaisi ja asettautui mukavasti väliimme nyt kun siinä oli tilaa. Pian Pokemonin alkutunnari täyttikin olohuoneen, kun Emil onnistui surffaamaan oikean kanavan. ”Huomenta, mä unohdinkin varoittaa, että teitä saattaa ottaa tälänen herätys”, iloinen Ellen ilmestyi keittiön puolelta olohuoneeseen. ”Mites se aamutalli?” mumisin edelleen unenpöpperössä, sillä en ollut aivan varma, olinko lupautunut auttamaan jotakuta jossakin. ”Linnea ilmesty tänne seiskalta aamulla pirteänä kuin peipponen ja Olga, Vilma ja Jenni on nyt auttamassa sitä, joten eiköhän siellä pärjätä”, Ellen kertoi hymyillen. Panin merkille, että Ellen virnisteli jotenkin harvinaisen tietäväiseen sävyyn ja tajusin, että nainen, kuten varmaan myös Vilma, Olga ja Jennikin olivat varmasti nähneet, kuinka nukuin aivan Markuksen kyljessä kiinni. Toivoin, etteivät minkäänlaiset villit huhut kuitenkaan kantautuisi Niken, Ninan ja kumppaneiden korviin, vaikka Pulliksessa se taisikin olla aivan turha toivo. ”Mä keitin just kahvia ja täältä saa kans paahtoleipii tai muroja”, Ellen palautti minut takaisin ajatuksistani. Kahvin tuoksu elvytti myös pikkuhiljaa yläkerran porukan ja pian valtavan töminän saattelemana koko joukko rymisteli alakertaan. ”Ette arvaakaan kuinka paljon Jere kuorsaa”, Eepu valitti haukotellen. ”Ite puhuit puolet yöstä unissas”, Nina huomautti närkästyneenä Eepulle. ”Ei hitto, onks toi Pokemoon?” Jeren huudahdus kuitenkin keskeytti nurinan ja pian koko porukka oli linnoittatunut minun, Markuksen ja Emilin kanssa pienelle vuodesohvalle katselemaan piirrettyjä. ”Teistä pitäs saada kyllä kuva. Siinä on Pulliksen perhe kasassa”, Ellen naureskeli tultuaan ihmettelemään, miksei kukaan ollutkaan vielä tullut hakemaan kahvia. Oven kolahdus kertoi, että Linnea, Vilma, Olga ja Jenni olivat saaneet aamutallin tehtyä ja liittyneet myös aamupalaseuraksi. ”Teistä joka iikka lupaa sitten tulla siivoamaan oman hoitohevosensa karsinan”, Linnea komensi päätään pudistellen ennen kuin liittyi hetkeksi seuraamme jännittämään, voittaisiko Pikachu ottelunsa vai ei. Tällaisella aamulla oli aivan hyvä aloittaa uusi vuosi Pulliksessa, mietin hörppiessäni tyytyväisenä kahviani. // Nyt tää tarina sentään tulee oikean vuorokauden puolella Lainasin sujuvasti Tantunkin tarinassa esiintyneitä miekkoisia, mutta mitä enemmän miehiä porukkaa sen paremman pidot // Voi ei, alkoi hymyilyttää jo heti tarinan alussa! Ja siitähän se sitten jo nauruksi yltyi viimeistään puolessa välissä. Tallilaisten kommentit meikatusta Oonasta olivat huvittavia, mutta eniten nauroin omalle vitsilleni; "Yritetään ottaa huomioon meidän jalkavaivaiset ja päävikaiset hevoset tasapuolisesti" - näin niin selvin silmin tilanteen, jossa lähtisimme oikeassa elämässä Pulliksen tapaisilla poneilla maastoon. Voi elämä, mitähän siitä tulisikaan!
Maastoreissu sujui rauhallisesti, ainakin alkuun. Oma ponivalintani kävi siis selvästikin nappiin, etenkin vetoni kanssa; "Kuka ohittaa minut, tekee aamulla aamutallin". Tänään siis uskaltaisi nauttia Niken boolia useammankin lasin, heh.
Bileet alkoivat varsin mukavasti ja tarjoiltavaakin oli yllin kyllin. Ruokapuoli oli kyllä paras jättää miekkosten hoidoksi. Kyllä Poutalan pizzeria kuitenkin meikäläisen pöperöt voittaa ja sen tietää jokainen Pullislainen. Kivasti otitte kaikki myös Maijan vastaan, joka matkasi halki satojen kilometrien päästäkseen maaseudun rauhaan. Toivotaan että kaupunkilaistyttö viihtyy luonamme ja odotukset maaseudun rauhasta ja ihanaakin ihanemmista (kröhmm..) poneistamme vastaavat tytön odotuksia.
Erityisesti tarinan loppu sai suupieleni kohoamaan. Loppuilta sujui ihanasti ja oli kiva, että luoksemme jäi niin paljon porukkaa yökyläilemään. Sen kummemmin villejä huhuja levittämättä sanon vain; Markusta taidetaan jatkossakin nähdä tallilla, heh! Aivan ihanasta, tunnelmallisesta, pitkästä ja yltiösuperhuipusta tarinasta saat 18v€ + 3v€, kiitos kun piristit minun ja varmasti monen muunkin tallilaisen iltaa!
Ellen
|
|
|
Post by oona on Dec 31, 2015 13:00:17 GMT
01.01.2015 Vuoden ensimmäinen päivä Ullan seurassa”Ohhoh, täällähän puhaltaa ihan uudet tuulet”, Ulla oli astunut talliin Ellenin kanssa ja ihasteli suureen ääneen hoitajien ahkerointia. Olimme vihdoin siirtyneet Ellenin sohvalta tallin puolelle päiväaskareisiin ja Linnean patistamana lähes jokainen hoitaja oli siivoamassa oman hoitohevosensa karsinaa ja jynssäämässä puhtaaksi kaltereita ja ruokakuppeja, jos talikoita ei ollut vapaana. ”Valitettavasti en varmaan pääse tottumaan tähän”, Ellen iski meille silmää ja ohjasi Ullan tallikäytävän läpi oleskelutilaan kahville. Uudenvuoden pippaloiden jäljiltä Ellenin oma keittiö taisi olla aikamoisen sekasotkun vallassa, joten tallin omistajatar oli katsonut parhaaksi tarjota päiväkahvit ystävälleen tallin taukotuvan puolella. ”Mä oisin halunnut nähdä Ullan ilmeen, jos se ois nähnyt meidät tunti sitten”, Nina naureskeli, kun Ulla ja Ellen olivat kadonneet turvallisesti paksun puuoven taakse. ”Ehkä Ullakin olis loikannut meidän seuraksi sohvalle katsomaan piirrettyjä”, Tanttu naureskeli ja sai meidät kaikki kuvittelemaan mielessään varsin hullunkurista näkyä. ”Mut huomasitteko, että sillä oli käsi kipsissä”, Riella mainitsi huolestuneena ja jäimmekin pohtimaan, mitä naiselle oli tapahtunut. ”Hei älä lapioi sitä kaikkea turvetta kottikärryihin!” kiinnitin huomioni rupattelun lomasta Muskan karsinassa ahertavaan Markukseen. Jostain syystä mies oli päättänyt jäädä auttamaan minua Niken sijasta, joten päätin ottaa ilon irti omasta talliorjastani. ”Mä alan kyllä pikkuhiljaa katua, että lupauduin tähän”, Markus ähkäisi ja oikaisi hetkeksi selkänsä. ”Miten helkkarissa te tytöt jaksatte tätä päivästä toiseen”, mies ihmetteli ääneen. ”Jos alkaa kunto loppuun, niin anna mulle vaan se talikko”, virnistelin. Ihan kuin Markus olisi koskaan kehdannut myöntää, ettei jaksaisi suorittaa hommaa loppuun asti. ”Mä voin paljastaa salaisuuden – tää on oikeestaan tekniikkalaji”, Riella lohdutti Markusta viereisestä karsinasta. ”Oho, täällähän on porukkaa”, joku ihmetteli tallin ovella. Tulijaa varmasti tervehti varsin huvittava näky, kun kuusi tyyppiä ilmestyi käytävälle kuikuilemaan, kuka oli saapunut paikalle. ”Ööh mä oon Aune ja hoidan tota Ällää”, blondi tyttö esittäytyi hieman vaivaantuneena. ”Tässä on talikko ja tässä on kottarit. Hommiin vaan!” Tanttu nakitti tytön nopeasti Ällän karsinan kimppuun saatuaan Popin karsinan puhdistettua. Linnea oli nimittäin määrännyt, että joka ikinen karsina paria tyhjää lukuun ottamatta oli puhdistettava ennen kuin nainen palaisi asioiltaan takaisin Pullikseen. Jos Ulla olisi tiennyt, millainen komentaja Linnea tarvittaessa osasi olla, olisi nainen varmasti yrittänyt houkutella tallityöntekijän omaan leiriinsä. ”Mä en haluu mennä tallitupaan, kun Ulla on siellä”, Tanttu marmatti, kun olimme saaneet karsinat siivottua ja käytävän lakaistua. ”Lähetääks taas maastoon?” Nina kysyi ilkikurisesti virnuillen ja Riella ilmoittautui välittömästi kaksikon mukaan. ”Oiskohan sä päiväkahvin aika. Kai siellä on pannu jo porisemassa?” rehvakas Nikke ilmaantui tallikäytävälle vanavedessään Vilma, Olga ja vieras nainen, joka myöhemmin selvisi Tintiksi. Ilmeisesti mies oli löytänyt apua yksityistallin siivoamiseen, vaikka Markus olikin jäänyt minun seuraani. ”Shh, älkää sanoko Nikelle mitään”, Nina elehti äänettömästi vahingoniloinen ilme kasvoillaan ja seurasimme jännityksellä kuinka mies lähestyi odottamatonta ansaa. ”Mitä sä täällä teet?” Nikke parahti avattuaan oven, eikä Ullan tervehdys ollut sen lämpimämpi. Ilmeisesti Niken kahvinhimo oli kadonnut siltä seisomalta, sillä mies teki täyden käännöksen ja marssi ulos tallista pikavauhtia. ”Ulla on ainoo ihminen, jota Nikke pelkää. Jätkä nimittäin sai aikamoisen läksytyksen viime kerralla, kun Ullla oli täällä”, Nina selitti hölmistyneen näköisille uusille tulokkaille, mistä kohtauksessa oli ollut kyse. -- ”Hei Oona, mun on pakko alkaa lähteä, että ehin junaan. Pakko olla illaks stadissa”, Markus totesi vilkaistuaan kelloaan. Kahvihampaan kolotus oli lopulta voittanut Ulla-kammon ja jopa Nina ja Tanttu olivat haudanneet maastoilusuunnitelmansa ja siirtyneet taukotuvan puolelle. ”Ai sä lähet tänää kotiin? Kiitos avusta ja toivottavasti sulle ei jäänyt kauheet traumat tallielämästä”, virnistin miehelle. ”Kai me kuitenkin nähdään.. joskus?” Markus tiedusteli hieman vaikeana. ”Kai me nähdään. Muskalla tulee muuten ikävä sua”, vitsailin väkinäisesti. ”En mä tietenkään voi tuottaa Muskalle pettymystä ja olis se ihan jees nähdä Nikkeäkin useammin kuin kerran vuodessa”, mies naurahti. Jäin katselemaan Markuksen selkää, kun mies lähti kävelemään pitkin tallikäytävää kohti ulko-ovea. ”Mä muuten tallensin mun numeron sun kännykkään sillä aikaa, kun nukuit. Ihan siltä varalta vaan, jos jollekin muullekin kuin Muskalle tulee ikävä”, mies huikkasi ovelta silmäänsä iskien ennen kuin katosi pihalle. Ei hitto, kauankohan se arvaili mun puhelimen lukituskoodia, oli ainoa, mitä osasin miettiä, kun jäin hölmistyneenä seisomaan Muskan karsinalle. ”Mihin sä oikein jäit?” Nina ihmetteli, kun tulin vaiteliaana taukotupaan hieman muiden jälkeen. ”Sanoin moikat Markukselle, sen kun piti lähtee Helsinkiin tänään”, vastasin totuudenmukaisesti. ”Nyyh, nytkö jo vuosisadan rakkaustarina loppu”, Tanttu piikitteli ja leikki kuivaavansa kyyneltä silmäkulmastaan. ”Ikävä tuottaa pettymys”, totesin tylysti. ”Vai että rakkaustarina?” Ullan kysyvä ääni muistutti, että pöydän ääressä istui muitakin kuin tuttu hoitajaporukka. ”Sellasta se on, kun tallille eksyy kaksilahkeisia. Siis muitakin kuin Nikke”, Ellen totesi ja hymyili minulle myötätuntoisesti. ”Hei, kaikki on ihan kunnossa! Ei oo särkyneitä sydämiä tai muutakan draamaa”, yritin vakuuttaa muille. ”Voi nuorta rakkautta.. Oonahan se oli? Mulla on kuule sulle muuta ajateltavaa. Lähes koeratsastamaan mun puolesta yks hevonen, kun mä en nyt pysty”, Ulla tarjosi lohduttavasti. En tiedä, mitä kaikki horisivat jostain rakkaustarinoista, mutta naisen tarjous kuulosti sen verran houkuttelevalta, että tajusin olla ärähtämättä pahasti vastaan. ”Mä oon ihan oikeesti okei, mutta kyllä mä mielelläni avuksi lähden”, sain lopulta suustani ulos varsin neutraalin vastauksen. ”Vätys hei! Mä lainaan sun hevosenhoitajaa iltapäiväks”, Ulla huikkasi kantavalla äänellään tallipihan poikki Pandan tarhan portilla norkoilevalle Nikelle. Mies oli jälleen kerran selvästi suunnittelemassa Tantun hevosen kidnappausta ja aivan liian uppoutunut puuhaansa, sillä mies ei saanut vastausta ulos suustaan, vaan ärtyneesti huiskautti vain kättään sen merkiksi, että oli kuullut Ullan ilmoituksen. ”Ellenin sietäis todellakin antaa potkut tolle niljakkeelle”, Ulla puhisi itsekseen. Katsoin paremmaksi pitää suuni kiinni ja myötäillä Ullaa sillä olin pian pääsemässä kokeilemaan melkein sadan tonnin arvoista hevosta. Käteni tärisivät, kun tarjouduin hyppäämään ratin taakse. En nimittäin ollut kovin vakuuttunut siitä, että Ulla pystyisi ajamaan parin tunnin matkan myyjän luo käsi kipsissä. -- ”Perillä ollaan”, Ulla ilmoitti ohjeistettuaan minut valtavan tallialueen pihaan. Lähes henkeä haukkoen katselin upouusia tallirakennuksia, valtavaa valaistua kenttää ja pihan laidalla kohoavaa maneesia. Siististi suitut hevoset seisoivat säntillisesti tarhoissa ja kauempana pyöri epämääräinen häkkyrä (”Kävelytyskone”, Ulla sivisti minua huomattuaan tuijotukseni). Parin tunnin automatka oli alkanut kiusallisessa hiljaisuudessa, mutta pian Ulla oli onneksi intoutunut puhumaan hevosistaan ja entisestä kilpailu-urastaan. Olin kuunnellut lumoutuneena naisen juttuja ja tajunnut, että Ulla todellakin oli varsin kova tekijä suomalaisissa hevospiireissä. ”Mulle sattu tässä ikävästi pikkuvahinko eilen meidän yhden orivarsan kanssa, mutta tässä on Outi, joka koeratsastaa mun puolesta. Jos se hevonen on sellainen kuin myynti-ilmotuksessa luvattiin, niin ei pitäis tulla mitään ongelmia”, Ulla selitti hieman hämmentyneen näköiselle hevoskauppiaalle tilanteen, kun tämä oli tullut meitä vastaan pihalle. En kehdannut korjata Ullan sanomaa väärää nimeä, vaan tyydyin mukisematta kättelemään keski-ikäistä miestä, joka mittaili minua tarkasti katseellaan. Tunsin poskieni punehtuvan ja vatsassani kipristeli jännitys. Samalla tiedostin myös varsin selvästi, etten ollut eilisten uudenvuoden juhlien jälkeen ehtinyt pesemään meikinjämiä pois kasvoiltani ja lettinikin taisi hapsottaa varsin epäsiististi. Tunsin oloni armottoman alipukeutuneeksi kauhtuneissa ratsastushousuissani ja kulahtaneissa saappaissani. Päälläni minulla oli merkkituotteiden sijaan Pulliksen logoa kantava toppatakki (paras merkki tosin, jos minulta kysytään!) ja kädessäni kypärä, josta näkyi vielä kurajäljet edellisen Muskan selästä putoamiseni muistona. En siis todellakaan tainnut olla mikään kovin vakuuttava näky. Odottelimme Ullan kanssa lämmitetyssä, valoisassa maneesissa, kun hevosenhoitaja toi kookkaan puoliverisen eteemme. Aluksi tallin oma ratsastaja kiipesi tamman selkään ja esitteli nopeasti läpi, mitä kaikkea tamma osasikaan. Katselin silmät lautasen kokoisena, kun ratsastaja esitteli läpi piaffet ja passaget, teki laukanvaihdot jokaisella askeleella ja lopuksi pyörähti ketterästi vielä piruetit molempiin suuntiin. ”Unohda ne temput ja esittele vaan askellajit”, Ulla ärähti esittelijälle hetken menoa seurattuaan. Nainen ei selvästi ollut aivan yhtä vakuuttunut näkemästään kuin minä. ”Älä ota mitään stressiä. Mulle on kerottu, että ton tamman pitäs olla tosi helppo ja kiva ratsastaa. Meet vaan siis sillä kaikki askellajit läpi ja otat vaikka vähän väistöjä tai laukanvaihtoja, jos osaat. Pääasia on, että tunnustelet, miltä tuntuu. Jos myyntipuheet tosiaan pitää paikkansa, kaiken pitäs sujuu ihan nappiin”, Ulla supatti minulle ohjeita ennen kuin oli aika nousta hevosen selkään. Voi luoja, miten ihmeessä olin ajatellut tätä hyväksi ideaksi, panikoin mielessäni, kun kipusin yli 170cm korkean tamman selkään jakkaran avustuksella. Yllätyin positiivisesti, kun tamma seisoi rauhassa paikoillaan sen aikaa, kun säädin jalustimia. Kun olin valmiina, otin ohjat kevyesti tuntumalle (voi itku, en ollut moneen vuoteen mennyt kangilla ja ohjat tuntuivat olevan aivan solmussa käsissäni) ja painoin pohkeilla hyvin varovasti tamman kylkiä. Tamma otti muutaman laiskan käyntiaskeleen eteenpäin, joten rohkaistuin käyttämään pohjettani hieman reippaammin. ”Herranjumala”, huokaisin itsekseni, kun tamma lähti kävelemään reippaammin. Tältäkö siis tuntui, kun hevonen kulki eteenpäin oikein ja takajalkojaan käyttäen. ”Kaikki hyvin?” Ulla varmisti, kun olin kävellyt maneesin ympäri muutaman kerran. Nyökkäsin. ”Sitten vaan reippaasti testaat ravia ja laukkaa”, nainen hoputti. Jännittyneenä nostin ravin ja jouduin tarraamaan hetkeksi satulan etukaaresta kiinni, jotta pääsin istumaan tamman valtaviin lennokkaisiin askeliin. Kun olin saanut istuntani vakautettua hetkeksi, nostin kiireellä laukan, sillä istuntani ei olisi kestänyt tamman ravissa paria metriä pidempään. ”Eiköhän toi riitä”, Ulla huuteli, kun olin testannut tamman ihanaa keinuhevoslaukkaa molempiin suuntiin ja tehnyt jopa onnistuneesti muutamat laukanvaihdot. ”Selvä juttu”, hengähdin ja siirsin tamman nopeasti ravin kautta käyntiin. ”Noh, miltä tuntui?” Ulla uteli, kun olin tullut alas hevosenselästä ja luovuttanut ohjat paikalle salamana ilmestyneelle hevosenhoitajalle, joka nyt talutteli tammaa ympäri maneesia. ”Aikamoiselta! Tollasen hevosen selkään ei kyllä joka päivä pääse”, henkäisin ihastuneena. ”Joo, tiedän tunteen”, Ulla hymyili ja ensimmäistä kertaa taisimme olla ainakin lähellä samaa aaltopituutta. ”Tolla hevosella on ainakin kärsivällisyyttä, koska se ei menettänyt hermojaan, kun mokailin siellä selässä ihan huolella. Ja se tosiaan liikkuu käytännössä itsekseen, mä kun jouduin lähinnä keskittymään siihen, etten mennyt kaikkien ohjien kanssa sekaisin”, tunnustin Ullalle ja sain naisen nauramaan. ”No sittenhän se on just sellainen, kun pitikin”, nainen totesi tyytyväisenä. Pian Ulla ja keski-ikäinen mies katosivat jonnekin hiomaan papereita kuntoon ja jäin hetkeksi yksin pyörimään tallin pihaan. Vaikka paikka olikin puitteiltaan todella hieno, huomasin kaipaavani Pulliksen rentoa meininkiä ja avointa ilmapiiriä pantuani merkille muutaman hevosenhoitajan mulkoilevan minua kauempaa epäluuloisena. ”Kaupat tehty! Ens viikolla toi tamma sitten muuttaa meille”, Ulla ilmoitti tyytyväisenä, kun palasimme takaisin autolle. Voi kun itselläkin olisi joskus rahaa ostaa hevonen tuosta noin vain, haaveilin mielessäni. ”Sä varmaan ajat takaisin Pullikseen?” Ulla kysyi, mutta istahti apukuskin paikalle jo ennen vastaustani. ”Jos mä saisin tän käsien tärinän jo loppumaan”, irvistin, sillä adrenaliini jylläsi kehossani edelleen jännityksen jäljiltä. ”Ei sun enää Outi tarvitse jännittää”, Ulla naurahti. ”Oona”, korjasin nopeasti. ”Mä en vaan kehdannut keskeyttää sua sillon aikaisemmin”, myönsin punastuen. ”No höpsis, oisit nyt ihan reippaasti vaan sanonut. Ei mun seurassa tarvi aina niin vakavana olla, vaikka kaikki niin kuvitteleekin”, Ulla irvisti vuorostaan. ”Okei, yritetään pitää mielessä”, hymyilin ja tunsin heti oloni rennommaksi naisen seurassa. ”Sussa ois kyllä varmasti potentiaalia, jos alkaisit vaan kunnolla treenaamaan”, Ulla mainitsi hetken hiljaisuuden jälkeen, kun olimme päässeet moottoritielle ja etenimme tasaista vauhtia kohti Pullista. ”Mä tykkään enemmän rennosta meiningistä, ei mun hermot koskaan kestäis kisaamista”, vastasin hetken mietittyäni. ”Ei se, että on hyvä ratsastaja tarkoita välttämättä, että tarvis kisata. Kyllä sitä huippuratsastajatkin voi maastoilla ja körötellä ilman satulaa, mutta siltikin pitää tietää, mitä on tekemässä. Se on ratsastajan velvollisuus osata ratsastaa niin, että hevonen kulkee parhaalla mahdollisella tavalla”, Ulla luennoi. ”Sä oot ihan oikeessa. Toi on kyllä maailman paras syy yrittää käydä tunneilla mahollisimman ahkerasti”, mietin ääneen, kun Ullan viisaat sanat upposivat tajuntaani. ”Meilläkin välillä järjestetään kouluvalmennuksia. Voisit tulla kokeilemaan uudestaan ton Tessan - siis sen mun just ostaman tamman - kanssa, jos siltä tuntuu”, Ulla tarjosi. ”Se ois kyllä tosi hienoa. Tai sitteni sähän voisit tulla pitämään valmennuksen Pullikseen?” ehdotin puoliksi tosissani. ”Sitä mun hermot ei kyllä missään nimessä kestäis”, Ulla parahti ja sai minut nauramaan. Voi olla, ettei kukaan edes uskaltaisi osallistua koko valmennukseen, tuumasin itsekseni, mutta jätin ajatuksen sanomatta ääneen. -- ”No miten sujui rouva Tyrannin kanssa?” Nikke tenttasi, kun olin palannut takaisin Pullikseen. Olin tarjoutunut ajamaan Ullan kotiin asti, mutta nainen oli vakuutellut, että selviäisi lyhyen ajomatkan yksikätisenäkin, sillä olihan kyseessä tuttu tie. ”Ei Ulla mikään tyranni oo, vaan se on ihan okei”, puolustin kiireesti naista, vaikka tiesin, etten varmasti saisi tallimestarin mielipidettä muuttumaan pelkillä sanoilla. Myös Nina, Tanttu, Olga ja Aune olivat ilmestyneet taukotupaan uteliaina kuulemaan koeratsastuksesta. Ulla oli ottanut videolle ratsastustani ja lähettänyt videon puhelimeeni, joten pääsin näyttämään videomateriaalia tarinani tueksi. ”Vau mikä hevonen! Tollasen kun joskus sais”, Aune ja Nina ihastelivat yhteen ääneen. ”Sä näytät ihan hontelolta perunasäkiltä tuolla selässä. Eiks sulle kukaan oo kertonut miten ohjia pitäs pitää kädessä? Opettelisit ratsastamaan”, Nikke kommentoi videota arvostelevasti. ”Niin mä ajattelinkin!” kivahdin miehelle takaisin ja kerroin, kuinka Ulla oli kutsunut minut käymään joskus tallillaan. ”Mä en siihen natsilinnakkeeseen astuisi jalallakaan”, Nikke tuhahti, mutta ei onnistunut pilaamaan innostustani. Tänä vuonna todellakin aioin kehittyä ratsastajana, vannoin mielessäni uudenvuoden lupaukseni, ennen kuin Ellen ilmestyi patistelemaan meitä iltatallin tekoon. //Ja tässä taas huomisen tarina varmuuden vuoksi jo nyt, kun ei tiedä miten oikean elämän uudenvuoden pippalot huomiseen vaikuttavat Nää ekstratehtävät on ollu ihan parhaita, kun tuntuu että tarinat syntyy ihan itsestään!// Hahah! Aivan mahtavaa, suupielet hymyyn taittavaa tarinaa taas! Kylläpäs oli kiva itsekin palailla minilomalta, kun Muskan hoitokirja oli taas täyttynyt hoitokäynneistä. Onnittelut vielä näin jälkikäteen myös joulukuun hoitajan tittelistä. En kerennyt "henkilökohtaisesti" onnitella, kun piti olla jo tien päällä reissussa, mutta kuten taas nämäkin kirjaan tupsahtaneet tarinat todistavat, olet toden totta tittelisi ansainnut! <3
Ullan kanssa päivä sujui hauskasti! Hän on kieltämättä topakka täti, jota jännittää yksi sun toinenkin. En pysty itsekään olemaan kyseisen naikkosen seurassa täysin rennosti. Meidän eroavaisuudet tuppaavat tulemaan ilmi harva se päivä ja Ulla jaksaa aina muistuttaa, mitenkä minäkin olisin voinut valita tämän "rennon ja letkeän" meiningin sijaan sen jämäkämmän ja kilpailuhenkisemmän. Pöh! Mutta totta turisee Ulla siitä, että oikein ratsastaminen on myös hevosen etu.
Teillä sujui päivä kimpassa oikein mukavasti ja pärjäsit myös koeratsastettavan kanssa mitä mainioimmin. Ulla oli tyytyväinen ja kaupat saatiin tehtyä, se on pääasia. Oli myös hienoa kuulla, että naikkonen leppyi lopuksi jopa (ja kyllä, Ullan tuntien se on jopa) nauramaan. Kyllähän tuo lepsukin osaa aina silloin tällöin olla; lue: kun asiat menevät juuri niin kuin naikkonen haluaa. Ihanasta tarinasta tilillesi ropsahtaa 16v + 3v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 2, 2016 22:55:42 GMT
2.1.2016 Ponien karkureissuTammikuun terveysprojekti oli nyt todenteolla startannut, joten ei auttanut kuin jättää auto parkkipaikalle ja kiristää jälleen kerran lenkkarit ennen Pullikseen lähtemistä. Tällä kertaa olin tosin päättänyt ottaa matkan hieman rauhallisemmin, joten perillä en ehkä olisi aivan yhtä kuollut kuin viimeksi. Juoksu sujuikin varsin leppoisasti ja uppouduin täysin omiin ajatuksiini musiikin pauhatessa kuulokkeista ja askelten rullatessa. Kauaa en kuitenkaan ehtinyt nautiskella rauhallisesta aamusta ja raikkaasta ulkoilmasta, kun mutkan takaa eteeni ilmestyi varsin huolestuttava näky. Tutun näköinen ponitamma ravasi minua kohti aivan liian kaukana kotoa. ”Lola, mitä helkkaria” ihmettelin ääneen, kun nappasin tamman otsatukasta kiinni päästyäni tarpeeksi lähelle hieman väsähtäneen oloista ponia. Vilkaisin nopeasti puhelintani. Juoksuohjelman GPS paljasti, että Pullikseen oli matkaa vielä kolmisen kilometriä. Kiroillen valitsin ensin Ellenin numeron, mutta puhelin tuuttasi varattua ja samoin teki Niken ja Linnean puhelimet. Ikävä tunne siitä, että Pulliksessa taisi olla pahempikin kaaos meneillään valtasi mieleni. ”Luojan kiitos, että joku vastas”, huokaisin puhelimeen, kun olin alkanut soittelemaan läpi hoitajia, joiden numerot minulla oli ja lopulta Nina vastasi minulle. ”No mitä? Täällä on aika kiire”, Nina kuulosti stressaantuneelta. ”Aattelin vaan ilmottaa, että Lola kipitti mua vastaan, kun olin tulossa tallille. Mä yritän raahata sitä mukanani sinne päin”, selitin tilanteen. ”Huh, enää siis kaks hevosta jäljellä. Severi oli päättänyt availla kaikkien ponien karsinat ja ne sitten pääs ulos asti karkuun, kun tallin ovi oli jäänyt raolleen. Enää ois Frutti ja Penny kateissa. Reemus ja Kalle oli jäänyt onneks hengailemaan tallin pihaan ja Severi oltiin saatu kiinni jossain lähellä Ruutinaa”, Nina huokaisi. ”Mä pidän silmäni auki”, lupasin. Talsimme Lolan kanssa reipasta tahtia eteenpäin, mutta matka taittui silti hitaasti omapäisen tamman yrittäessä edetä jatkuvasti aivan eri suuntaan kanssani. Lopulta päädyin syöttämään Lolalle puolet evääksi ottamistani ruisleivistä, jotta tamma kulkisi mukanani sopuisammin. ”Ette voi olla tosissanne”, parahdin, kun seuraavan mutkan jälkeen minua odotti jälleen uusi tuttu kaviokas. Frutti oli pysähtynyt tienposkeen haukkaamaan matkaevästä pienestä kuusesta eikä onneksi huomannut tuloani. Punnitsin hetken vaihtoehtojani ja päästin harkitusti Lolan irti. Tamma kuitenkin tiesi, että taskussani oli vielä muutama leivänpalanen jäljellä, joten se seurasi minua varsin sopuisasti. Irrotin kaulahuivin kaulastani ajatuksenani sitoa se Frutin riimuun, joka ruunalla sentään oli päässä. ”Älä nyt jaksa”, ärähdin, kun ruuna käänsi korvansa luimuun. Sellainen ei kuitenkaan minua säikäyttänyt, vaan nappasin reippaasti ruunan riimusta ja sidoin kaulahuivini kiinni. Niin kauan, kun Frutti kulkisi edes välttävästi samaan suuntaan, viritelmän pitäisi toimia tai niin ainakin toivoin. Saatuani Frutin kaulahuivini päähän nappasin taas kiireesti taskuani hamuilevan Lolan otsatukasta kiinni ja matka pääsi jatkumaan. ”Mikä tilanne? Mä löysin Frutinkin ja yritän nyt raahata molempia poneja sinne. Jos joku pääsis Lolan riimun ja parin narun kanssa vastaan, niin arvostaisin”, soitin Ninalle, kun olimme kävelleet hetken eteenpäin ja uskalsin vihdoin keplotella kännykän taskustani. ”Joo tietenkin. Mä oon just Tantun kanssa lähössä ajamaan Poutalan keskustaan päin, missä Penny on ilmeisesti nähty, mutta kyl täältä joku tulee”, Nina lupasi. ”Hyvä homma, me ollaan täällä hiekkatiellä, mikä menee Husulle päin. Ei tästä varmaan oo enää kuin puoltoista kilsaa kotiin”, arvioin. ”Mä laitan sulle viestillä Vilman numeron, kun se on tossa just lähössä. Soita sille, jos tapahtuu jotain. Ja Linnean pitäs nyt olla kyllä puhelimen päässä kans. Sillä oli vähän tilanne päällä Possun kanssa, kun soitit sille”, Nina ohjeisti. ”Selvä juttu, eiköhän tästä selvitä”, yritin kuulostaa optimistiselta, vaikka matka Pullikseen tuntuikin vielä musertavan pitkältä. Lolan tempoiluiden lisäksi jouduin nimittäin kestämään nyt Frutin näykkimisyrityksiä ja äkkiloikkia, joiden aikana pelkäsin todella, että narun virkaa toimittava kaulahuivini risahtaisi rikki ja ruuna pääsisi uudestaan karkuun. Onneksi saimme sentään tehdä tuskallisen hidasta matkaamme kolmestaan muuten autiolla tiellä. Vartin käveltyäni kaukana edessä näkyi vihdoin tuttu hahmo joka kiiruhti kovaa vauhtia luoksemme. ”Moi Oona”, Vilma puuskutti päästyään kuuloetäisyydelle. ”Vihdoin! Et arvaakaan kuinka ihana nähä sua”, virnistin ja hoputin Vilman ottamaan kiinni Lolan samalla, kun itse irrotin kaulahuiviviritelmän Frutin riimusta ja kliksautin huomattavasti tukevamman narun tilalle. ”Mitä hittoa siellä siis oikeen tapahtui?” kysyin Vilmalta, kun lähdimme kävelemään takaisin Pullikseen päin. Tyttö oli napannut itselleen Lolan, joten sain edelleen jatkaa matkaani näykkivän ja tempovan Frutin kanssa. Siinä ei toisaalta ollut mitään uutta. ”Linnea oli just viemässä aamuheiniä toiselle puolelle niin Severi kyllästy odottamaan ja päätti avata aikansa kuluks muutkin karsinat. Linnea oli vielä jättänyt oven valmiiks auki, että pääsis helpommin heinäkuormansa kanssa kulkemaan, niin hevosethan painu sitten suoraan pihalle. Eepu vielä oli tullut just tallille ja yritti pysäyttää Furttia vauhdista, mutta sai aika pahasti kaviosta, joten Ellen lähti sen kanssa ensiapuun. Sit me ollaan koko aamu koitettu löytää hevosia paitsi tietty Kallea ja Reemusta, jotka oli marssinut yhteistuumin tarhaansa oottelemaan”, Vilma selosti. ”Aikamoinen aloitus vuodelle”, huokaisin. ”Onneks sentään kaikki muut paitsi Penny on mun tietojen mukaan löytynyt ja Eepukin on ihan kunnossa, vaikka saikin käteensä kavion muotoisen mustelman”, Vilma jatkoi. ”Miten se Possu muuten tähän liittyi?” Ihmettelin hetken hiljaisuuden jälkeen, kun muistin Ninan maininneen poniorinkin puhelimessa. ”Ei mitenkään. Se vaan oli yrittänyt huvin vuoks hypätä tarhastaan pois tai jotain ja saanut jalkansa jumiin aidan väliin. Nikke varmaan on jo fiksaamassa sitä aitaa, jos se on saanut Severin takaisin Ruutinasta”, Vilma selitti. ”No tällä tempauksella Possu nousi viimeistään Niken suosikkihevosten kärkeen”, naurahdin sarkastisesti. ”Se on ehkä siellä jaetulla sijalla Pandan kanssa”, Vilma vastasi aiheuttaen hämmentyneen hiljaisuuden, sillä en ollut aivan varma, olko tyttö ymmärtänyt vitsiäni vai ei. Lopulta pääsimme Lolan ja Frutin kanssa takaisin Pullikseen. ”Jos ne on ok, niin heittäkää ne vaan suoraan tarhoihin. Turha niitä sisälle on viedä, kun mä just oon tuomassa päiväruokia”, Linnea ohjeisti nähtyään meidät. Naisen ilme oli selvästi helpottunut. Niinpä kävimmekin viemässä ponit tarhoihin ja suuntasimme sitten auttamaan Linneaa. Olimme juuri saaneet ruokinnan hoidettua, kun tuntematon traileri kaarsi tallin pihaan. ”Kuka hitto toi nyt on?” ehdin ihmetellä Linnealle ja Vilmalle ennen kuin Nikke nousi kuskin paikalta ulos. ”Mä kyllä yritin kovasti kaupata ton maanvaivan Ruutinaan, mutta eivät huolineet”, mies vitsaili tuttuun tapaansa. ”Tulkaas hakemaan tää nopeesti ulos, niin lähen hakemaan sitä Pennyä. Poliisit oli lopulta löytäneet sen vanhan kunnon Pouta pubin pihalta syömässä jotain havukranssia ja Nina ja Tanttu oottelee siellä nyt ruunan kanssa”, mies hoputti. ”Tolle nauretaan vielä moneen kertaan, kunhan eka saadaan poni kotiin”, virnistin, kun tein työtä käskettyä. ”Täällä on parasta olla kahvia sit oottamassa, kun tullaan takas, tai muuten lähen kotiin”, Nikke uhkaili hypätessään takaisin kuskin paikalle ja kurvatessaan pian pois tallin pihasta. -- ”Mä arvasin, että jotain tällästä vielä käy, kun Severi muutti tänne”, Nina huokaisi, kun kaikki kadonneet hevoset oli vihdoin palautettu Pullikseen ja olimme kokoontuneet taukotupaan puimaan aamupäivän tapahtumia. ”Mistä vetoa, ettei jää viimeiseksi kerraksi”, Tanttu hymähti. ”Pitääks mun siis alkaa lenkkeilemään riimunnarun kanssa”, naurahdin keventääkseni tunnelmaa. ”Paras ottaa mukaan muutama meidän ponit tuntien”, Nina virnisti takaisin. ”Mä lähen nyt rautakauppaan ostamaan Severille kunnon lukon tohon karsinanoveen”, Nikke ilmoitti hörpättyään kahvikuppinsa tyhjäksi. ”Osta kuule samanlainen Possulle ihan varmuuden vuoksi”, Linnea huokaisi. Kerrankin Nikke ja Linnea taisivat olla jostain asiasta samaa mieltä. ”Kuka lähtee maastoon?” Tanttu kyseli, kun aamun karkureissu oli puitu loppuun ja minä ja Nina ilmoittauduimme innokkaasti mukaan. ”Säkin Vilma voit lähteä Pandalla”, Tanttu lupasi, kun tyttö jäi istumaan hiljaisena pöytään. ”Mites se Pandan vapaapäivä?” Vilma ihmetteli. ”Noh, mennään vaan rauhalliselle maastoretkelle, Kyllähän te tiedätte”, Tanttu virnisti. ”Ja voi sen vapaapäivän siirtää huomiseks. Sunkin nimittäin pitää ehdottomasti päästä lepuuttamaan hermojas meidän seuraan”, nainen jatkoi. ”Ai mekö ollaan nyt rentouttavaa seuraa?” nauroin. ”Tytöt, jos joku tippuu selästä ja päästää hevosen karkuun, niin saa tehä sitten aamutallit koko loppu kuun”, Linea varoitti, kun lähdimme hyväntuulisina hakemaan hevosia sisälle. ”Mä vaihdan ehkä sittenkin Muskan Sutinaan”, pohdin ääneen, mutta suuntasin kuitenkin tarhalle, missä nyrpeä tamma kyyhötti perimmäisessä nurkassa ilkeästi mulkoillen. // Tässä taas ekstratehtävä // Voi vimputti! Tähän alkuun on vielä pakko sanoa, -että voi kyllä-, on ollut ikävä näitä tarinoita! Ihanaa olla taas kotosalla ja paneutua monen monen ihanan hoitotarinan kimppuun. Näissä riittää mukavasti luettavaa loppuillaksi. Kylläpäs voi viikko tuntua pitkältä ajalta pois Pulliksesta, heh!
Päivä tallilla oli hyvin, -miten sen nyt sanoisi..-, Pullismainen. Heh! Vilinää ja vilskettä taas riitti ja ponit olivat hyvinkin keksineet tavan, jolla saivat meidät kaksijalkaiset liikkeelle. Onneksi jokainen karkulainen löytyi yksi kerrallaan.
Severi oli kyllä tempun tehnyt ja Nina oli kieltämättä oikeassa sen suhteen, että jahka Severi muuttaa talliin, ei yllätyksiä pian uuvu. Kaikki hyvin, loppu hyvin. Onneksi Possukaan ei ollut kieriytynyt aitaan pahemmin. Nikkaroimistahan siinä riitti, mutta suuremmilta haavereilta vältyttiin ja hyvä niin. Vaikka olemmekin aika tapaturma-altis mesta, niin melkoinen tuuri meillä kuitenkin on matkassa, se on sanottava.
Mahtavasta tarinasta tupsahtaa taasen 15v€ + 3v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 3, 2016 10:53:53 GMT
3.1.2016 Puomitunti”Mä en tuu selviämään”, valitin taukotuvassa ja vilkaisin kelloani. Viisarit tuntuivat tänään tikittävän eteenpäin paljon paljon nopeammin kuin olisin halunnut. Olin jo aamulla harkinnut tuntini perumista, mutta lopulta ylpeyteni ei ollut antanut periksi. Niinpä sainkin nyt kärvistellä taukotuvassa perhosia vatsassani. Onneksi sentään Tanttu vaikutti yhtä kauhistuneelta tulevasta puomitunnista, joten tytön suunnalta osakseni herui vähän sympatiaa. ”Älkää stressatko, ei ne esteet niin kamalia oo. Sitä paitsi sillä tunnillahan kai mennään vaan puomeja”, Riella, jolla oli enemmän kokemusta hyppäämisestä, yritti lohduttaa. ”Mä en tiedä huolestuttaako tässä enemmän ne puomit vai ratsuvalinta”, naurahdin. Ainakaan tunnin sujumisesta ei tarvinnut ottaa paineita, sillä olin jälleen sattumalta kuullut, kuinka Jere yritti lyödä vetoa siitä, pysyisinkö Muskan selässä vai en. Miehen vedonlyöntiyritys tosin oli tainnut kariutua siihen, ettei kukaan halunnut veikata sen puolesta, että pysyisin satulassa koko tunnin. Hyvin kannustavaa… ”Ääh, miten voi jännittää näin paljon”, Tanttu tuskaili, kun olimme saaneet hevoset laitettua kuntoon harvinaisen hiljaisina tyttöinä ja talutimme nyt ratsujamme kentälle. Riella oli luopunut rohkaisuyrityksistään huomattuaan ne turhiksi ja tyytyi vain hihittelemään pakokauhullemme. ”Reippaasti nyt tytöt”, Sissi hoputti kentältä. Talutin Muskan Popin viereen kaartoon ja vilkaisimme Tantun kanssa toisiamme viimeisen kerran. ”Tsemppiä”, naurahdin hermostuneesti ja sain vastaukseksi vain pingottuneen hymyn ennen kuin keskityimme satulavöiden kiristämiseen, jalustimien säätämiseen ja hevosen selkään nousemiseen. Kun vihdoin pääsin Muskan selkään, alkoi jännitys onneksi vähän helpottaa. ”Pidä varas tamma, tänään näytetään, että meistäkin on johonkin”, mutisin Muskalle, kun onnistuin löytämään jostain hitusen päättäväisyyttä ja itsevarmuutta. Mitä järkeä olisi aloittaa tunti jo valmiiksi luovuttaneena? Tämän ajatuksen jälkeen ohjasin Muskan uralle huomattavasti luottavaisemmin fiiliksin. Yllätyin itsekin, kun heti tunnin alusta Muska tuntui liikkuvan varsin kuuliaisesti. Tamma ei ottanut kierroksia edes siitä, kun Poppi innostui jo käyntipuomeilla. Rentoudesta ei silti ollut tunnin aikana tietoakaan, sillä puristin Muskan ohjia rystyset valkoisena ja sain joka toinen askel muistuttaa itseäni hengittämään, jotta en pyörtyisi ennen ensimmäistä puomia. Tilannetta ei auttanut yhtään se, että Sissi tuntui vain hihittävän sille, että yritin kerrankin ottaa ratsastuksen vakavasti. ”Älä naura, kohta mä tuun täältä alas”, ärähdin Sissille. ”Älä Oona ole niin negatiivinen, rentoudu nyt!” Sissi vastasi, eikä voinut enää pidätellä nauruaan. ”On siinäkin reilu opettaja”, irvistin. Kun edes ravityöskentelyssä Muska ei päättänyt tehdä mitään yllättävää, uskalsin pikkuhiljaa ottaa tamman selässä hieman rennommin. Sivusilmällä katselin kateellisena, kuinka Hanne ja Sentti ylittivät puomeja varsin tyylikkään näköisesti ja ehdin jopa vähän hihitellä Vilmalle joka yritti pinkoa kirjavan Pandan vierellä puomien yli. Tyttö kun oli päättänyt tulla tunnille Pandan kanssa maastakäsin. Laukkatyöskentelyn alettua hymyni hyytyi kuitenkin nopeasti. ”Taas mennään”, manasin itsekseni, kun tunsin Muskan jännittyvän ensimmäistä laukkakavalettia lähestyessämme. Ehdin juuri ja juuri tarrata tamman lyhyestä harjasta kiinni, kun tamma otti isohkon loikan kavaletin yli. ”Kyllä tää tästä”, tsemppasin itseäni onnistuttuani säilyttämään tasapainoni. Toisella kavaletilla en kuitenkaan ollut enää aivan yhtä onnekas, sillä hypyn jälkeen Muska pisti pystyyn tuttuakin tutumman rodeoshown, jota tasapainoni ei kestänyt. ”Kakkua!” kentänlaidalle tuntia seuraamaan kerääntyneet Nina, Jere, Nikke ja Olga hurrasivat yhteen ääneen, kun tömähdin selälleni kentän pintaan. ”Muista tuoda Oona kakkua minullekin”, Sissi virnisti tullessaan auttamaan minut ylös. Pyydystettyämme iloisesti ristiin rastiin kenttää ravaavan Muskan jälleen kiinni (se sujui jo varsin rutiinilla), kipusin takaisin satulaan. ”Sitten tuut kavaletit uudestaan”, Sissi komensi tiukasti ja tein työtä käskettyä. Tällä kertaa osasin varautua Muskan pukkisarjaan, joten tamma ei päässyt yllättämään minua kavaletin jälkeen. Jostain syystä jännitykseni oli haihtunut täysin putoamisen jälkeen, joten osasin suhtautua jälleen huumorilla Muskan riehumiseen. Selvästi rentoutumiseni välittyi myös tammaan ja viimeiset laukkakavaletit onnistuimme lopulta ylittämään varsin siististi. -- ”Ei susta mitään esteratsastajaa kyllä tule”, Nikke julisti tuomionsa, kun olimme saaneet hevoset hoidettua ja istuimme jälleen taukotuvassa. ”Katotaan vaan, niin kyllä tulee! Lupaan hypätä kokonaisen radan Muskalla vielä tän vuoden aikana”, tulistuin ja uhosin Nikelle. ”No katotaan vaan. Sen radan pitää sit olla kisoissa”, Nikke virnisti. ”Ei mitään kisoja!” parahdin. En varmasti selviäisi edes kouluradasta Sutinalla kunnialla läpi, sillä kisajännitykseni oli niin paha ja pelkkä kilpailuihin ilmoittautuminenkin sai sydämeni takomaan. ”No kisat tai sitten mä rakennan sulle sen radan”, Nikke esitti ehtonsa, enkä todellakaan osannut valita kumpi olisi huonompi vaihtoehto. ”Jos Pulliksessa on joskus kisat, niin sitten. Muuten rakennan radan ite”, yritin neuvotella kompromissia. ”Selvä homma! Pitääkin vinkata Ellenille, että täällä vois joskus keväällä järjestää harjoitusestekisat. Tiedän jo vapaaehtoisen ratamestarinkin”, Nikke virnisti ovelasti ja osoitti itseään. Mihinhän olin taas äkkipikaisuuksissani suostunut… Voi mitenkä mukava tarina puomitunnilta! Nikkehän siellä jo läväytti suuren suunsa kanssa, että sinusta ei esteratsastajaa tule. Noh, ehkä se on vain Muska joka vauhdikkuudellaan aiheuttaa pieniä, eh, mutkia matkaan. Hienosti jaksoit kommelluksista huolimatta pysyä kyydissä (heh, tiettyyn pisteeseen asti) ja alkuhan sujuikin varsin mainiosti. Puomityöskentelyllä ei ongelmia ilmennyt, mutta suuremmalle kavaletille päästyänne kakun leivonta oli jo selvääkin selvempi illan plääni.
Asenne sinulla ainakin on kohdillaan ja se on hieno homma se! Muskan kanssa päättäväisyys onkin kaiken A ja O. Ja hyvähän se Niken on sieltä aidan takaata huudella. Muistankin tässä monta kertaa, jolloin Nikke on tullut hevosten selästä alas..
Kertakaikkisen onnistunut tunti ja uudenvuodenlupauksena sarjan hyppääminen Muskalla on mainio tavoite. Reeniä se varmasti vaatii, mutta mikään ei ole mahdotonta, kun lupauksen antajana on noin topakka ja hyväasenteinen tyttö.
Ihanasta, pirteästä ja asennetta omaavasta puomitunnin tarinasta tilillesi tipahtaa 14v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 4, 2016 17:51:25 GMT
4.1.2015 Kakkua taas Muskaa saatte jälleen kiittää, että kakkua taas kaikille riittää. Tänään tarjolla on suklaajuustokakku, joka jääkaapin ylähyllylle on piilotettu. Älä kuitenkaan liian ahneeksi ala, makeannälän vie varmasti pienikin pala.Kirjoitin pienen lappusen taukotuvan pöydälle. Jälleen kerran oli Muska onnistunut heittämään minut eilen selästään alas, ja koska kyseessä oli ratsastustunti, kakkua oli tarjottava. Olin päättänyt jatkaa hyväksi todetulla suklaakakkulinjalla, joten joulun jälkeen kaappiin jääneet after eight suklaat, jotka yrittivät kovasti pilata karkkilakkoni, pääsivät lopulta hyötykäyttöön. ”Joko sitä saa?” Nina ja Tanttu ilmestyivät kärkkymään taukotupaan. Kaksikolla oli varsin pettämätön kakkuvainu. ”Jääkaapista löytyy. Ei kannata ottaa kauheen isoa palasta, se nimittäin on ihan supersuklaista”, varoittelin, vaikka kaksikko olikin jo kaivelemassa jääkaappia sellaisella tohinalla, että varotukseni taisi mennä kuuroille korville. ”Hei Sissi, taukotuvan jääkaapissa on sitä kakkua… tai siis ainakin oli vielä minuutti sitten”, vinkkasin tallissa vastaan tulleelle ratsastuksenopettajalle lähdettyäni taukotuvasta. ”Pitääkin siis kiiruhtaa hakemaan, ennen kuin tuntilaiset tulevat”, Sissi hymyili ja katosi pian tuttuakin tutumman oven taakse. Itse olin saanut jo sellaiset suklaaöverit maistellessani kakun täytettä kotona, että päätin kakkukahvien sijasta lähteä hakemaan Muskaa sisälle. Hyvällä tuurilla Muskakin käyttäytyisi hieman siedettävämmin, kun tallilla kerrankin oli harvinaisen rauhallista. ”No mistäs nyt tuulee?” ihmettelin ääneen, kun Muska norkoili poikkeuksellisesti tarhan portilla, eikä tavalliseen tapaansa murjottanut tarhan perukoilla. ”Älä vaan väitä, että sä palelet, vaikka kieltämättä täällä tänään onkin aika kirpakka pakkanen”, naurahdin tammalle, joka oli kasvattanut leudosta talvesta huolimatta itselleen ihan vakuuttavan talvikarvan. Nikke oli kyllä puhunut tamman klippaamisesta, mutta miehen tuntien homman saisi tehdä itse, jos sen halusi tapahtuvan. Kieltäydyin kuitenkin jyrkästi tarttumasta klippauskoneeseen ensinnäkin siksi, että Muskan tuntien tilanne olisi katastrofi ja toiseksi siksi, että minut tuntien lopputulos ei olisi kovinkaan kaunis, vaikka hevonen seisoisikin liikahtamatta paikallaan. Ajatuksissani avasin tarhan portin ja astuin sisälle vain saadakseni kunnon lumipesun. Muska nimittäin käännähti kannoillaan ja laukkasi lumi pöllyten tarhan toiseen päähän, kun yritin ujuttaa riimun tamman päähän. ”No teillähän on iloisen näköinen hippaleikkI”, Nikke ilmestyi naureskelemaan, kun olin saanut jahdata Muskaa hyvän tovin. ”Mä ehdin aluks jo huolestua, kun tää vaan norkoili tossa portilla sen näkösenä, että pitäs päästä sisälle. Nyt oon enemmän vakuuttunut siitä, että tällä pirulaisella on vaan tylsää”, valitin, kun Muska oli jälleen kerran onnistunut väistämään kiinniottoyritykseni. ”Jere ja Zenny lähti Ruutinan maneesiin ratsastamaan, niin raukkaparka on joutunut olemaan yksin koko aamupäivän. Lisäks mä luulen, että se on oppinu pahoja tapoja Pandalta”, Nikke mulkoili kirjavaa hevosta viereisessä tarhassa. Panda oli tainnut selvästi pudota Niken suosikkilistalla alemmaksi. ”Ai saaks Ruutinan maneesissa käydä?” ihmettelin, sillä olin itse missannut tällaisen uutisen. ”Joo, jos käy tuntien ulkopuolella. Ellen teki sellasen sopimuksen niiden kanssa nyt vuoden alusta. Mäkin aattelin mennä kattelemaan paikat huomenna”, Nikke selitti samalla, kun pujahti portista tarhaan ja nappasi riimun kädestäni. Muska ei selvästi arvostanut sitä, että olin jämähtänyt portille juoruilemaan, joten se hiippaili varovaisesti lähemmäksi houkuttelemaan minua taas uuteen takaa-ajoyritykseen. ”Tänne näin tyttö”, Nikke puheli tammalle lempeästi ja kaivoi taskustaan kuivuneen leivänkannikan. Kun Muska kurottautui hamuamaan herkkua Niken kädestä, sujautti mies näppärästi riimun tamman päähän. ”Kato nyt, eihän tää ollut edes vaikeaa”, Nikke virnisti ylimielisesti. ”En mä ois kuule apua tarvinnut”, nurisin ja kirosin mielessäni, etten ollut tajunnut pitää mitään herkkuja mukanani. ”No kyllä se siltä näytti, kun tota touhua vartin katteli”, Nikke huomautti ojentaessaan tamman narun minulle. ”Pidä hyvää huolta mun hevosesta!” mies huikkasi ja lähti harppomaan kohti päätallia (epäilemättäkin kahville) jättäen minut kahdestaan yhtäkkiä taas nyrpeäksi muuttuneen tamman kanssa. Tallissa harjailin Muskan kaikessa rauhassa, vaikka mistään rentouttavasta tuokiosta ei voinutkaan puhua. Pitkästä aikaa Muska onnistui yllättämään minut oikein kunnolla ja niittaamaan minut karsinan seinää vasten niin, että ilmat menivät melkein hetkeksi pihalle. ”Kyllä sä näköjään ihan oma ittes oot”, pihisin tammalle samalla, kun yritin töniä sitä sivulle sen verran, että saisin edes vedettyä henkeä. ”Kuule tosta hyvästä mä harjaan sua oikeen pitkään ja hartaasti”, ilmoitin Muskalle saatuani sen vihdoin ottamaan askeleen sivulle. Tällä kertaa Muska ei pääsisi minusta eroon kiukuttelemalla, vaikka yleensä samanlainen kylkiluiden murskaus olisi jouduttanut harjaustuokion loppumista huomattavasti. Niinpä jatkoinkin sinnikkäästi kumisualla pyörittelyä hyvän tovin ennen kuin siirryin käyttämään muita harjoja. Pikkuhiljaa Muskan vastarinta alkoi murentua ja hetken ajan tamma jopa vaikutti nauttivan harjailusta, vaikka käänsikin sitten korvansa luimuun, kun Aune käveli tamman karsinan ohi. Selvästi uudenlainen lähestymistapa Muskan kanssa oli toiminut. Harmi vain, ettei joka kerta ollut aikaa käydä aivan samanlaisia väsytystaisteluita sillä tähänkin rupeamaan oli mennyt yli tunti. ”No maistuko kakku?” tiedustelin Ninalta ja Tantulta, jotka tulivat vastaan, kun olin viemässä Muskan harjoja pois. ”Joo, nyt on kyllä ihan suklaaöveriolo”, Tanttu valitti. ”Mä kyllä yritin varoittaa, että se on aika tuhtia ja makeaa”, muistutin. ”No luuletko, että me mitään sellasta uskottiin”, Nina naurahti ja oli oikeassa. ”Mut ei hätää, Nikke söi meidän molempien palat loppuun, kun me ei enää pystytty. Siis oman palansa lisäksi”, nainen jatkoi päätänsä pudistellen. ”Me itseasiassa lisättiin siihen sun runoon yksi säe. Jos liian suuri kakkupala yllättää, voi loput aina huoletta Nikelle syöttää”, Tanttu lausui juhlallisesti, enkä voinut kuin nauraa. ”Nikellä tosiaan taitaa olla aika pohjaton maha, mitä makeaan tulee”, myötäilin. ”Ootko huomannut, että sillä on aina vähintään yks suklaalevy piilossa sen kaapissa”, Nina paljasti miehen salaisuuden. ”Hyvä tietää, jos tilanne joskus vaatii suklaata”, virnistin, vaikka tiesinkin, että karkkilakkoni jatkuisi vielä pääsiäiseen asti. //Ihan hauskana faktana resepti tuon suklaakakun esikuvaan löytyy täältä. Kokeilin sitä uutenavuotena ja oli hyvää, mutta todellakin suklaista // Ah! Taas kerran iloinen ja pirteän mielen tuova tallitarina Pulliksen arjesta. Päivä tallilla sujui tänään leppoisaan tahtiin, vaikka putoamisen johdosta kakkua olikin tarjolla. Suklaaöveri tai ei, niin aina silloin tällöin kakku Pulliksen pekkaan on enemmän kuin ok. Kiitos myös reseptistä, nuo Kinuskikissan herkut ovat aina yhtä suussa sulavan näköisiä! Varmasti menee kokeiluun heti, jahka ehtii kaupassa käydä ja tarvikkeet hankkimaan. Slurps!
Muska oli oma, eh, ihana itsensä! Hippaleikki vaihtui tallissa karsinan seinään lyttäämiseen. Kuulostaa siis niin Muskalta kuin vain olla ja voi. Onneksi ei taaskaan käynyt pahemmin. Täytyy sinunkin kieltämättä olla terästä, kun olet säästynyt suuremmitta haavereitta tuon hevosen kanssa.
Ps. Ihana runo! Loppusilaus liittyen Nikkeen kruunaa sen lopullisesti, heh!
Ihanasta kakkutarinasta saat 14v€.
|
|
|
Post by oona on Jan 5, 2016 8:02:11 GMT
05.01.2016 Vierailu Ruutinassa”Moi Oona. Ootko jo tallilla? Mä oon täällä Ruutinassa Muskan kanssa ja täällä onkin aika jees estekalusto, joten mietin pystyisitkö millään tuoda Muskan suojat tänne? Unohdin nimittäin laittaa ne sille, kun lähin liikkeelle, mut en viittis hypätä ilman niitä”, Nikke ruinasi puhelimessa. ”Jaa Ruutinaan vai? Mä en ees tiiä, missä se on”, tuhahdin, sillä minua ei todellakaan huvittanut lähteä seikkailemaan ympäri Poutalaa. ”Pulliksen pihalta kun lähtee Husulle päin, mut kääntyy tokasta risteyksestä oikeelle niin näkyy jo kyltti ja niitä kun seuraa niin ei oo pitkä matka. Ratsastaen meni joku kakskyt minuuttia”, Nikke ohjeisti piittaamatta nyrpeästä äänensävystäni. ”Ai sä oot tosissas, että mä lähen tuomaan ne sulle?”, puuskahdin ja nojasin talikkoon. Olin juuri ollut puhdistamassa Muskan karsinaa paremman tekemisen puutteessa huomattuani, ettei hoitohevoseni ollutkaan tallilla. ”Ihan tosissani. Nyt kun se kenttäki on niin jäinen, niin en pääse muuten koskaan treenaamaan”, Nikke valitti. ”No minäpä sitten juoksen”, myönnyin kaikkea muuta kuin innokkaalla äänensävyllä ja lähdin kaivelemaan Muskan varustelaatikosta tamman suojia. ”Sori, mun on pakko lähtee käymään Niken luona Ruutinassa, niin toi Muskan karsina jäi kesken, mut tuun tekemään sen kyllä loppuun”, huikkasin Linnealle painuessani ulos tallista suoraan autolleni. ”Mä saan sen kyllä putsattua itekin, kun se on vika jäljellä tältä puolelta”, Linnea huuteli perääni. Hitto vie, miten Linnea olikin taas ollut niin nopea. Vajaan kymmenen minuutin päästä parkkeerasin autoni poikittain Ruutinan parkkipaikalle ja marssin närkästyneenä kohti piha-alueen laidalla seisovaa pienehköä maneesia. Huhuilin hetken maneesin ovella ennen kuin tempaisin sen auki. ”Tää on sitten ainoa kerta, kun mä kiikutan sulle unohtuneita kamoja”, ärisin ovelta sen kummempia tervehdyksiä lausumatta. Hämärässä huomasin, kuinka Nikke loikkasi äkkiä kauemmaksi tuntemattomasta naisesta ja äkkiliike sai Muskan peruuttamaan ärtyneesti muutaman askeleen päätään viskoen. ”Ööh… Oona miten sä jo nyt täällä oot?” Nikke takelteli ja maneesin hämärästä huolimatta olisin voinut vaikka vannoa, että mies oli hieman punastunut. ”No ei tänne sen kauempaa aja. Vai luulitko sä oikeesti, että mä juoksisin tänne?” tuijotin miestä epäuskoisesti. ”No ei susta voi tietää.. Toitko ne suojat?”, Nikke mutisi. En ollut koskaan nähnyt Nikkeä niin vaivaantuneena kuin nyt. ”En, kun ihan huvin vuoksi ajelin tänne keskeyttämään jonkun herkän hetken”, vastasin miehen typerään kysymykseen sarkastisesti ja heiluttelin suojia miehen naaman edesssä. ”Niin tietenkin… Tästä ei muuten sit puhuta Pulliksessa!” Nikke kiirehti komentamaan. ”Ai niinkö luulet?” nauroin miehen epätoivoiselle ilmeelle. ”Niin tota moi… Mä oon Noora. Oon täällä Ruutinassa ratsastuksenopettajana”, Niken kanssa kuherrellut nainen esittäytyi myös varsin vaivaantuneena, kun hetkeksi oli laskeutunut hiljaisuus. ”Moi, sori etten tajunnut esittäytyä. Mä oon Oona”, kättelin naista reippaasti ja yritin loihtia kasvoilleni ystävällisen hymyn. Nooralla kun ei ollut mitään tekemistä pahan tuuleni kanssa, vaikka nainen selvästi saattoikin olla syy Niken hajamielisyyteen. ”Ei se mitään. Mun täytyykin tästä mennä tekemään tän päivän tuntilistoja, mutta estekalusto on tosiaan vapaasti käytössä, kunhan vaan siivootte jälkenne, kun lähdette. Mä pahoin pelkään, että sä taidat jotutua radanrakennushommiin”, Noora hymyili minulle pahoittelevasti liuetessaan paikalta. ”Turha luulo”, vastasin nopeasti ja loin tuiman katseen Nikkeen. ”Mäkin muuten arvostaisin, jos tästä ei leviäis mitään juoruja Pullikseen eikä tänne Ruutinan”, nainen kuitenkin vielä varmisti ovelta. ”Okei okei, mä pidän suuni kiinni”, lupasin, kun sekä Nikke että Noora tuijottivat minua varsin painostavasti. ”Se taisitkin olla sinä, joka tän maneesidiilin tänne Ruutinaan neuvotteli. Aika hyvä diili sulle”, piikittelin Nikkeä, kun Noora oli lähtenyt. ”Anna nyt olla”, mies ärähti kivuttuaan Muskan selkään. ”Ai onks Amorin nuolet tehnyt susta noin herkkänahkaisen?” jatkoin kiusoittelua, sillä janosin todellakin kostoa siitä, että Nikke oli kuittaillut minulle koko viikon minun ja Markuksen uudenvuoden nukkumisjärjestelyistä. Nikke vaan ei tuntunut suhtautuvan asiaan kovin huumorilla. ”Sä voit vaikka lämpätä Muskaa sillä aikaa, kun mä rakennan esteet, jos pidät vaan suus kiinni”, Nikke lopulta poltti hihansa. Mies hyppäsi Muskan selästä alas ja ojensi kypäränsä vauhdilla syliini. Oho, ehkä olisi sittenkin parempi pitää mölyt mahassa, säikähdin. ”Kiinni veti”, tartuin tarjoukseen ja nappasin miehen kypärän itselleni kiinnitettyäni suojat Muskan jalkoihin. Paksun piponi kanssa Niken kypärä oli juuri ja juuri sen kokoinen, ettei se hölskynyt silmilleni. Kipusin nopeasti Muskan selkään ennen kuin Nikke muuttaisi mielensä. Muska tosin ei vaikuttanut kovin tyytyväiseltä ratsastajanvaihdokseen, mutta siitä huolimatta aloin taivuttelemaan tammaa ravissa sillä aikaa, kun Nikke raahasi vaiteliaana maneesin laidalta itselleen muutaman tolpan ja puomin. ”Onks tää vakavakin juttu?” uskaltauduin utelemaan Nikeltä, kun pysäytin Muskan maneesin keskelle miehen saatua valmiiksi muutaman pystyesteen ja pienen okserin. Jostain syystä huomasin olevani hieman huolissani, kun mies ei suhtautunutkaan naisasioihinsa rehvakkaan huolettomasti. ”Tää ei oo mikään juttu!”, Nikke kivahti, mutta lisäsi sitten hiljaa, ”ei ainakaan vielä”. Olin selvästi osunut paikalle aivan väärällä hetkellä. Hiljaisuus maneesissa oli alkanut tuntumaan tukalalta, joten päätin tarjota aselepoa. ”Okei, mä en kysele enempää”, lupasin ja liu’uin alas Muskan selästä. Annoin ohjat taas Nikelle.”Jos asia on loppuun käsitelty, niin haluutko jäädä kattomaan?” Nikke kysyi kuulostaen vihdoin omalta itseltään. ”Sä varmaan tarkotat, että nostamaan puomeja?” korjasin pilke silmäkulmassa. ”Mitä sä oikeen tarkotat? Eihän Muska pudota koskaan”, mies virnisti. Niinpä helpottuneena huumorintajuisen Niken paluusta lupauduinkin seuraamaan miehen ratsastusta, varsinkin kun kerrankin oli mahdollista istua maneesin mukavassa katsomossa. -- ”Kuka ihme on jättänyt auton tuonne parkkipaikalle aivan huiskin haiskin?” tuohtunut ääni kuului maneesin ovelta juuri, kun Nikke oli lopettelemassa Muskan kanssa. Oviaukkoon oli ilmestynyt pyylevä rouva, jonka selän takaa kurkisteli pikkutyttö kypärä päässä ja raippa kourassaan. Selvästi illan ensimmäiset tunnit olivat siis alkamassa. ”Sori, se on mun auto. Mä tosiaan luulin, että oon vaan nopeesti käymässä”, myönsin nolona. ”Etkö sinä tajua, että kohta täällä on ruuhka? Menehän siitä nyt laittamaan autosi nätisti”, nainen patisti ja katosi sitten ovelta. ”No, menehän nyt laittamaan autosi nätisti”, Nikke toisti naisen sanat kimeällä äänellä ja purskahdimme molemmat nauramaan. ”Voi luoja, onneks meillä ei oo tollasia poniäitejä Pulliksessa”, Nikke huokaisi, kun olimme rauhoittuneet. ”Mun on kyllä silti parasta mennä laittamaan se auto paremmin. Ei oo kauheen hyvä, jos Ruutinassa joutuvat heti kuuntelemaan valituksia holtittomista Pullislaisista”, virnistin. ”Kuule, meidän maine on menetetty jo aikoja sitten”, Nikke naurahti, enkä yhtään epäillyt asiaa. Siitä huolimatta kiiruhdin asettamaan autoni huolellisesti ruutuun ennen kuin palasin takaisin maneesiin auttamaan Nikkeä esteiden siivoamisessa. Haha! Olenkin ihmetellyt, miten Nikke viihtyy niin kovin siellä Ruutinassa Muskan kanssa. Selvisipä tämäkin nyt tallilaisille, että syypäänä on kuin onkin ratsastuksenopettajan Noora. Noora on kuitenkin hurjan mukava naikkonen, joten toivotaan, että meidän tallimestari osaa ja haluaa kunnioittaa tätä sen mukaisesti.
Kiva kun pääsit vierailemaan Ruutinassa. Ratsastuskouluksi se on varsin mukava! Päivän aikana ehti kuitenkin tapahtua vaikka ja mitä; Ensin maneesin hämärässä nuoleskelevat Nikke ja Noora, sitemmin tuittupää poniäiti. Onneksi meillä Pulliksessa se ei ole niin justiinsa, jos joku on parkkeeranut autonsa päin honkia.
Kiva ku pääsit alkuverkkaamaan tamman! Maneesista myös muiden ratsastusta on paljon mukavampi seurata kuin kentän laidalta, varsinkin talvisaikaan. Oikein kivasta tarinasta tilillesi tipahtaa 15v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 6, 2016 19:53:02 GMT
6.1.2015 Yllätysrekti Lappiin”Miten ois sellanen ekstempore reissu Lappiin?” Nikke ehdotti tiistai-iltana. Olin suostunut heittämään miehen kotiin, sillä viimeinen 106 oli juuri ehtinyt porhaltaa Pulliksen pysäkin ohi ennen kuin saimme iltatallin valmiiksi. ”Ai nyt vai?” kuittasin miehen epämääräisen ehdotuksen naurahtaen. ”Ei, kun huomenna aamulla lähtö ja mentäs sinne Jakobin maatilalle käymään. Kai sä oot kuullu siitä Ellenin tuttavasta? Voitas oottaa sellanen leppoisa vaellus tunturille loppiaisen kunniaks. Sinne ajaa about neljä tuntii ja siinä on matkalla yks länkkätalli, missä voitas kans poiketa. Olin siellä joskus duunissa”, Nikke esitti matkasuunnitelman, joka kuulosti yllättävän järkevältä ja siltä, että mies oli tuuminut reissua jo jonkin aikaa. ”No mikäs siinä, mulla on vielä lomaa, joten ei tässä kai parempaakaan tekemistä oo”, lämpenin idealle. ”Voisin soittaa nopeesti Jakobille ja kysyy, mitä se ois mieltä. Ja tietty kans parille kaverille, jos ne haluis lähtee mukaan ja lainais sellasia autoja, millä sais traileria vedettyä hyvin. Siihen kun sun tai Tantun kotterot ei oikein sovellu”, Nikke alkoi intoilla. ”Mistäs sä sellaisia trailereita meinaat löytää?” huomautin miestä yhdestä epäkohdasta. Pulliksesta kun ei omaa hevosenkuljetuskalustoa löytynyt. ”Mä soitan Nooralle ja kysyn, jos Ruutinasta voi lainata. Haluiskohan joku muukin lähteä messiin?” mies pohti ääneen alkaessaan kaivella puhelimestaan tarvitsemiansa numeroita. -- Aamulla kello kuusi herätyskelloni soi ja lähes saman tien myös puhelimeni pärähti soimaan. ”Me ollaan siellä about vartin päästä Joonaksen kanssa. Toivottavasti oot pakannu jo valmiiks ja muista ottaa lämmintä vaatetta”, Nikke touhotti puhelimessa aivan yhtä innostuneena kuin edellisenäkin iltana. Yllätyksekseni mies oli todella saanut yhdessä illassa organisoitua kuljetuskaluston ja seurueen lähtemään kohti Lapin erämaata ja ilmeisesti lainahevoset jostain matkanvarrelta sekä majoitus Jakobin luona olivat myös järjestyneet (tai ainakin toivoin niin). ”Mitä hittoa, eiks me sovittu, että lähetään seiskalta?” ihmettelin unenpöpperössä ja yritin vilkuilla kelloani, etten vain ollut laittanut herätystäni väärin. ”Joo lähetään seiskalta Pulliksesta”, Nikke vastasi kuin olisi kertonut minulle maailman suurimman itsestäänselvyyden. Niinpä ei auttanutkaan kuin syöksyä kaivamaan kaapista nopeasti jotain aamupalaa samalla, kun kasasin pieneen urheilukassiini viimeiset tavarani. Onneksi olin sentään aloittanut pakkaamisen edellisenä iltana ja ratsastuskamppeet löytyisivät Pulliksesta. ”Tässä Joonas. Tässä Oona”, Nikke esitteli meidät lyhyesti, kun kaksikymmentä minuuttia myöhemmin olin raahautunut pihalle ja saanut kamani autoon. ”Moiiiih”, tervehdykseni venähti haukotukseksi. ”Oona ei oo mitään aamuihmisiä”, Nikke virnisti ratin takana istuvalle Joonakselle. ”No yleensä kuitenkin enemmän kuin sinä”, huomautin Nikelle, jonka aamutallivuoroista myöhästymistä olin joutunut paikkailemaan useamman kerran. "Tanttu, Vilma ja Nina tulee suoraan Pullikseen ja Ville, jolta saadaan toinen auto, oottaa meitä Ruutinassa, kun haetaan trailerit. Otetaan alkuun vaan kaks hevosta kyytiin eli Panda ja Ninalle Reemus. Mä aattelin, että sä et välttämättä pistä pahakseks jos saat jonkun länkkäponin lainaan Muskan sijaan. Mä kun en ihan tiiä, miten Muska suhtautuu pidempiin kuljetusmatkoihin varsinkaan kaverin kanssa ja Tanttu halus ehdottomasti Pandan mukaan. Sitten Viitaloilta saadaan lainaan siis neljä hevosta ja Jakobilla on vielä kaksi lisää, niin kaikille on sitten ratsut”, Nikke höpötti suunnitelmaa enemmän itselleen kuin minulle, kun lähdimme liikkeelle. Miehen suusta tulvi informaatiota sitä vauhtia, etteivät puoliuniset aivoni voineet käsittää sitä. ”Okei”, vastasin hajamielisesti ja toivoin, ettei mitään tärkeää ollut mennyt ohi. ”Road trip!” Tanttu hihkui, kun hevoset oli saatu lastattua yllättävän sujuvasti ja matka oli valmis alkamaan. Olimme jakautuneet autoihin niin, että minä ja Nikke olimme Joonaksen autossa, joka kuljetti toistaiseksi tyhjää traileria ja Tanttu, Vilma ja Nina olivat menneet Villen autoon, joka kuljettu Pandaa ja Reemusta. ”Sitten kaikki ajatte varovasti ja tuutte ehjänä kotiin. Sanokaa terveisiä Jakobille”, Ellen lähetti ryhmä rämämme matkaan ennen kuin katosi tallin puolelle auttamaan Linneaa kotiin jääneiden hevosten aamuruokinnassa. ”Kai me pysähdytään hakemaan jostain kahvia?” tiedustelin toiveikkaana yrittäessäni peittää jälleen yhtä haukotusta. ”Ei mitään taukoja ennen kuin ollaan siellä länkkätallilla”, Nikke kuitenkin ilmoitti kärsimättömästi. Mies ei selvästi malttanut odottaa, että pääsisimme perille. -- ”Täällä me nyt ollaan. Vanhalla kunnon Viitala Ranchilla”, Nikke intoili ja syöksyi autosta ulos heti, kun Joonas oli saanut sen parkkeerattua. Pihalla seisoi eläkeikäisen näköinen pariskunta, joka otti Niken vastaan varsin iloisesti. ”Mitäs cowboy?” leppoisan näköinen mies virnisti ja miehen vieressä seisonut nainen kaappasi Niken lämpimään halaukseen. ”Tässä on Juhani ja Marjatta. Ne omistaa tän paikan. Ja tää porukka on Pulliksesta Oona, Nina, Tanttu ja Vilma ja lisäks on vielä Joonas ja Ville”, Nikke kävi läpi nopean nimikierroksen, jonka jälkeen ei voinut syyttää, jos Juhani tai Marjatta ei vieläkään muistaisi kenekään nimeä. ”Nikke, eka kahville!” topakka nainen komensi, kun Nikke oli hätäisesti esitellyt seurueemme ja yritti hivuttautua kohti tallia. ”Mut Marjatta, jos mä käyn vaan moikkaamassa-”, Nikke yritti, mutta nainen pudisti tiukasti päätään. ”Vihdoin aamukahvia”, huokaisin helpottuneena, kun suuntasimme kohti pihan perällä tönöttävää omakotitaloa. ”No kertaapas vielä teidän suunnitelma”, Juhaniksi esittäytynyt ranchin omistaja pyysi Nikeltä, kun olimme ahtaneet vatsamme täyteen Marjatan itse leipomia sämpylöitä ja korvapuusteja. Seuraamme oli myös liittynyt tallitöistään selvittyään pariskunnan poika, Eetu, joka oli arviolta Niken ikäinen ja selvästi miehen hyvä kaveri. ”Me siis lainataan teiltä neljä hevosta, yks traileri ja Eetu ja tietenkin sen auto”, Nikke summasi. ”Anna mä arvaan, että sä haluut Oliverin?” Juhani murahti. ”No, niin mä aattelin. Muille saatte kyllä jakaa vapaasti hevoset”, Nikke virnisti. ”Pitäkää kuule huolta, että toi Nikke sitten kanssa palauttaa sen Oliverin. Mähän en nimittäin parhaasta ratsustani luovu”, Juhani varoitti synkästi, mutta varmasti mies vain vitsaili (vai vitsailiko?). Olin kuulevinani, kuinka Nikke jupisi jotain puoliääneen siitä, että hyvä hevonen meni hukkaan vanhan ukon ratsuna. ”Eetu tulee auttamaan teitä talliin, niin pääsette jatkamaan matkaa. Hauskaa ja turvallista reissua ja tulkaa myös joskus pidemmäksikin aikaa tänne käymään”, Marjatta hoputti, kun Nikke ja Juhani olivat alkaneet mulkoilla toisiaan synkkinä. Vaikutti siltä, että miesten välillä oli jotain vanhoja kaunoja Oliver-nimiseen hevoseen liittyen. ”Lady on hyvä ja valitsee itselleen ratsun”, Eetu hymyili leveästi ja iski silmäänsä stetson päässä. En olisi yhtään ihmetellyt, jos mies olisi ollut Niken kauan kadoksissa ollut kaksoisveli, sillä tämä vaikutti yhtä itseään täynnä olevalta kuin Nikkekin ensitapaamisella. Katselin kymmenen hevosen hevosvalikoimaa, joista tosin quarter ori Oliver sekä kookas risteytysruuna Leo olivat jo varattu samoin kuin hontelo appaloosa tamma Rey, joka oli Eetun oma hevonen. Karsinoissa seisoikin jos jonkinlaisia pilkkuponeja, mutta lopulta huomioni kiinnittyi perimmäisessä karsinassa nuokkuvaan jykevärakenteiseen suomenhevoseen. ”Saaks ton valita?” osoitin hevosta ja sain Eetun ilmeen venähtämään. ”Haluuksä tosiaan Marjatan eläkeläis-Martin? Se on ehkä maailman tylsin hevonen”, mies ihmetteli. ”Kuulostaa just hyvältä”, virnistin ja mietin, että pieni hermolepo vauhdilta ja vaarallisilta tilanteilta voisi olla paikallaan. ”Ainiin sä oot se Niken hevosenhoitaja? Sit mä ymmärrän”, Eetu naurahti oivallettuaan asian. Ilmeisti Muskan ja minun kyseenalainen maine oli kiirinyt jo näinkin pitkälle pohjoiseen. -- ”Tervetuloa! Ellen ehtikin jo soitella ja kysellä, ootteko päässy perille. Kannattaa varmaan ilmotella sille, että näytätte olevan edelleen yhtenä kappaleena”, keski-ikäinen mies otti meidät avosylin vastaan, kun karavaanimme ilmestyi pienen maatilan pihalle. ”Mä raivasin tonne vanhaan tallirakennukseen tilaa. Ne karsinat, kun oli täyttynyt aikamoisesta romusta, kun ei täällä oo pitkään aikaan ollu enää kun toi meidän vanha suokki Saku ja sen seuraneiti. Nyt sieltä kyllä pitäs löytyy paikat kaikille niin, että voitte laittaa hevoset hetkeks lepäämään ja mennään syömään emännän laittamaa lounasta”, Jakob ohjeisti hyväntuulisena. ”Tää on aivan ihanan näköinen paikka”, ihastelin kotoisaa pihapiiriä ja taustalla siintävää tunturimaisemaa, kun lastasimme hevosia ulos ja lähdimme viemään niitä sitten pieneen hirsitalliin. ”Oi! Täällä on kans lehmiä ja lampaita”, Tanttu pani merkille muut rakennukset maatilan pihapiirissä. ”Sikalakin löytyy tuolta nurkan takaa”, Jakob jutteli seuraillessaan, kuinka hevoset tutkailivat uteliaina karsinoitaan. Kun olimme valmiita, siirryimme kotoisan puutalon tupaan lounaalle. Lounaan jälkeen pääsimme itse asiaan eli satuloimaan hevosemme ja suuntaamaan tunturille. ”Tuolta naapurin hevostallin kupeesta lähtee ihan hyvä opastettu reitti tonne tunturin rinteille. Nikke varmaan muistaakin mistä? Se on aika helppokulkunen, tosin nyt saattaa olla paikoitellen aika reippaasti lunta. Siellä kuitenkin pitäs ratsastuspolut olla selkeesti merkattu, että voi huoletta kulkea, vaikkei polkua näkyiskään. Voitte vielä kysyy tarkemmin, jos sattuu olemaan tallin väkeä pihalla, kun meette siitä ohi. Siellä on tosiaan se taukopaikka parin tunnin matkan päässä”, Jakob ohjeisti ennen kuin lähdimme ulos innokkaina ja vatsat täynnä Jakobin vaimon Hannan tekemää maukasta ruokaa. ”Joo, mä muistan suunnilleen, miten homma toimii”, Nikke vakuutti. Mies oli selvästi aikaisemminkin vieraillut maatilalla. ”Onhan teillä kaikilla puhelin mukana ja mun numero tallennettuna? Ja kaikilla otsalamput kans mukana? Täällä ei nimittäin oo kuin pimeetä ja pimeempää näin talvella. Muistakaa mennä rauhallisesti, älkääkä alkako uhkarohkeeks, koska mä en haluu tulla pelastamaan teitä jostain rotkon pohjalta”, Jakob huolehti pilke silmäkulmassa. ”Kyllä me pärjätään”, vakuuttelimme yhteen ääneen, kun suuntasimme malttamattomina kohti tallia. ”Siis tän nimi on oikeesti Poni?” Vilma päivitteli harjatessaan kirjavaa risteytysponitammaa. ”Poni se on”, Nikke naureskeli Vilman tyrmistykselle. ”Se on täällä vaan ton Sakun seurana, niin ei sille oo tarvinu parempaa nimee keksii. Älä näytä tolta! Kyllä se on ratsukoulutettu, sen selässä ei vaan varmaan oo käyty sen jälkeen, kun oltiin Ellenin ja Eetun kanssa tääl viimeks”, Nikke virnuili, kun Vilman ilme oli muuttunut entistä kauhistuneemmaksi. ”Ja senkö muka pitäs lohduttaa?”, Nina puuskahti Vilman puolesta. ”Oikeesti toi Poni on ihan pystyynkuollut. Ei sitä kannata pelätä”, Eetu nauroi Reyn karsinasta. ”Tota tyypit… Haluuks joku vähän auttaa? Mulla ei oo aavistustakaan, miten nää länkkävarusteet menee”, olin missannut koko keskustelun Poniin liittyen tuskaillessani länkkäkamojen kanssa. ”No ei se mitään rakettitiedettä oo. Siitä heität vaan satulan selkään”, Nikke puuskahti. ”Mä tuun auttamaan neitoa hädässä”, Eetu kuitenkin ilmoitti kovaan ääneen ja sai Niken pyörittelemään silmiään. Pian Eetu olikin satuloinut Martin valmiiksi käden käänteessä. ”Kiitti, mä aattelin, että pikkuvinkit ois kyllä riittänyt”, naurahdin, kun sain käsiini lähtövalmiin Martin ohjat. Tai siis narunpätkät, joita kai piti käyttää hevosen ohjaamiseen. Kun kaikki olivat valmiina, asetuimme jonoon Jakobin maatilan pihalle. ”Hyvältä näyttää. Laitetaan vielä Ellenille terveisiä”, Jakob huikkasi ja nappasi puhelimellaan kuvan koko konkkaronkasta ennen kuin lähdimme liikkeelle Nikke etunenässä. Itse olin jäänyt jonon toiseksi viimeiseksi (koska ratsuni oli niin hidas) ja takanani tuli vain perää pitävä Eetu ja Rey. ”Se tottelee hyvin ääniapuja. Riittää, että sanot sille vaan askellajin, niin sen pitäs totella. Ja pitkä seeeeis saa sen pysähtymään, vaikka pommi räjähtäis. Niitä ohjia ei kannata kerätä noinkaan lyhyiks, vaan anna niitten roikkuu ihan pitkänä. Ota sellanen länkkäasenne ja istu ihan rennosti”, mies ohjeisti selkäni takaa. ”Yritetään! Mä en oo ikinä menny länkkäkamoilla”, naurahdin jännittyneesti ja yritin rentoutua Martin leveässä selässä oudon tuntuisessa satulassa. Kauaa en kuitenkaan ehtinyt olooni totutella, kun lähdimme jo liikkeelle. Huolimatta siitä, että oli vasta aikainen iltapäivä, hämärä laskeutui nopeasti. Jakob oli todellakin tiennyt, mistä puhui muistutellessaan meitä heijastimista ja otsalampuista, sillä kotimatkalla olisi varmasti pimeää. Ulkona oli ihana pakkasilma, joka sai hengityksen höyryämään ja posket pistelemään, mutta kunnon talvivaatteiden ansiosta satulassa oli onneksi helppo pysyä lämpimänä. Ensimmäisen tunnin ajan olimme rupatelleet innokkaasti, mutta nyt olimme kaikki hiljentyneet vain ihailemaan talvisen Lapin maisemia ja nauttimaan luonnon rauhasta, eikä mistään kuulunut muuta kuin satuloiden narinaa, kavioiden narsketta lumella ja hevosten satunnaista pärskimistä. Oli ihanaa, kun kerrankin allani oli ratsu, jonka selässä ei joka hetki tarvinnut olla varautuneena pahimpaan, vaan pystyin todella rentoutumaan. Vaikka Muskasta olikin tullut minulle jo todella rakas, teki kunnon hermolepo tammasta todella hyvää. ”Tässä on kohta pätkä, missä uskaltaa laukata. Onks kaikki valmiina?” Nikke kailotti edestä ja jouduin havahtumaan ajatuksistani. ”Älä kerää niitä ohjia tai se ei lähe mihinkään. Otat vaan rennosti ja sanot että laukkaa. Hups”, Eetu yritti ohjeistaa minua ja sai Martin nostamaan laukan vahingossa. ”Kiitti vaan”, nauroin, kun olin yllätettynä melkein horjahtanut satulasta alas. Onneks länkkäsatula kuitenkin oli sen verran tukeva, ettei sieltä noin vain tipahdettukaan. Olisi se kyllä ollut surkuhupaisaa kyntää lumihankea tälläkin reissulla. Martti löntysti rauhallista laukkaa eteenpäin, eikä pitänyt kiirettä, vaikka edellä menevän ratsukon häntä katosi kauemmaksi ja kauemmaksi eteenpäin. ”Varo Oona, me tullaan ohi. Ootetaan sua tuolla laukkasuoran lopussa sitten”, Eetun ilmoitti ja antoi innokkaan appaloosatammansa venyttää askeltaan ja pyyhältää ohitsemme. Marttia kilpailutilanne ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Vielä kuukausi sitten en olisi varmasti osannut arvostaa tällaista hevosta, mutta nyt kumarruin rapsuttelemaan tyytyväisenä ruunan kaulaa, samalla, kun annoin sen edetä omaa tahtiaan lumen pöllytessä. ”Mihin te oikein jäitte? Ei oo Oonaa yleensä tarvinnu odotella laukkapätkien jälkeen”, Nikke naurahti, kun muu jono oli pysähtynyt odottamaan, että Martti suvaitsisi löntystää paikalle. ”Seeeeis”, mutisin ja syvensin istuntaani satulassa ja sain Martin siirtymään käyntiin. ”Et arvaakaan kuinka ihanaa tää on”, hymyilin onnellisena ja taputin Martin kaulaa. ”Tästä ei oo enää, kun puolisen tuntia sinne taukopaikalle. Sitten saadaan kunnon kahvia ihan nuotiolla keitettynä”, Nikke informoi ennen kuin ohjasi taas jonon liikkeelle. Laukkapätkä oli mukavasti lämmittänyt pikkuhiljaa kangistuvia jäseniä, mutta lämmittelytauko nuotion äärellä kuulosti äärettömän houkuttelevalta. Niinpä hoputimmekin hevoset kävelemään nuotiopaikalle reippaaseen tahtiin. ”Tää oli kyllä paras idea ikinä”, Nina hehkutti, kun olimme saaneet hevoset kiinni taukopaikalla olevaan puomiin ja nuotion syttymään. Taukopaikka oli monien ratsastusreissuja tarjoavien tallien yhteisessä käytössä, joten sieltä löytyi myös pieni heinävarasto. Niinpä hevosetkin saivat nauttia välipalasta, eivätkä joutuneet värjöttelemään kylmissään, kun me keittelimme kahvia ja söimme Hannan evääksi antamia herkkuja. ”No en mä mikään tyhmä jätkä oo. Kyllä mä tiesin, että tää on hyvä idea”, Nikke vastasi Ninalle itsetyytyväisenä. ”Tekin ootte vissiin aika kokeneita hevosmiehiä?” käänsin huomioni Niken kavereihin Joonakseen ja Villeen. ”Joo, me ollaan itseasiassa tutustuttu Niken kanssa Australiassa, kun oltiin sellasen puoliks suomalaisen jätkän tallilla karjapaimenina yks kesä”, Joonas kertoi. ”Mä en oo pitkään aikaan ollutkaan hevosen selässä, vaikka Nikke on mua yrittänyt houkutella käymään siellä Pulliksessa. Vähän kauhistuttaa sellanen akkalauma, mistä Nikke on puhunut. Tosin te ainakin vaikutatte tosi rennoilta, ettekä sellasilta teiniprinsessoilta”, mies kiirehti lisäämään. ”Mä taas oon siinä lähellä Husulla töissä ja teen kengittäjän hommia vähän muuallakin. Mut kiva välillä päästä tuulettumaan ja tehä muutakin kuin ravihommia”, Ville kertoi omasta taustastaan. Kahvitauko sujuikin joutuisasti, kun tenttasin miekkosia niin lännenratsastuksen kuin ravihevostenkin kiehtovasta maailmasta, jotka molemmat olivat minulle aivan yhtä vieraita. ”Aletaanko lähtemään kohta takasinpäin, ettei mee ihan yöhön?” Eetu kyseli, kun eväät oli tuhottu ja osa hevosistakin alkoi jo näyttää jo hieman pitkästyneeltä. ”Vilma, haluutko vaihtaa poneja kotimatkaks? Se Poni näytti aika kivalta ja aattelin, että säkin varmaan haluut Pandan selkään?” Tanttu ehdotti, kun aloimme valmistautumaan lähtöön. ”Mikäs siinä. Tää Poni on kyllä hauska tapaus, vaikkei tää kauheesti apuja tajuukaan, mut ainakin tää kulkee ihanan leppoisasti”, Vilma kertoi. ”Mä luulen, että Pandakin menee nyt ihan rauhassa. Aluks se vähän kyttäs kaikkia puskia, mutta en usko, että se enää hermoilee”, Tanttu vastasi Vilmalle. ”Mä en vaihda tätä kyllä mihinkään”, ilmoitin ja herättelin paikallaan torkkuvan Martin ennen kuin kiipesin sen selkään. ”Ei sitä kukaan haluiskaan”, Nikke ja Eetu totesivat yhteen ääneen. ”Älkää nyt, tää on niin herttainen vanhus ja maailman paras maastopolle”, puolustin ruunaa. ”Joo suokit kunniaan vai mitä Ville?” Nina liittyi puolustamaan varmajalkaisia ja pitkäpinnaisia ratsuja kimon Reemuksen selästä. ”No enemmän mä kyllä oon lämppärimiehiä, mutta ehkä näin ratsuna joo”, Ville naurahti Jakobin omistaman suomenhevosen Sakun selästä. Kotimatka sujui rauhallisesti, mutta pikkuhiljaa kylmä ilma alkoi illan pimetessä tuntua purevammalta ja aikainen aamuherätys kostautua väsymyksenä. Martin tallustellessa tasaiseen tahtiin eteenpäin, silmäni meinasivat painua väkisin kiinni, vaikka yritinkin sinnitellä satulassa tarkkaavaisena. ”Ääh mun takapuoli on ihan puutunut. Mä en muistanu, et on tällästä tuskaa istua monta tuntia satulassa”, Nina valitti jossain vaiheessa. ”Onneks on länkkäsatula. Nää on suunnilleen miljoona kertaa mukavampia” Eetu vastasi tyytyväisenä ja oli pakko myöntää, että mies oli oikeassa. ”Hei, mä jaan sun tuskan. Oli virhe vaihtaa tosta länkkäsatulasta tän Ponin epäsatulaan”, Tantulta kuitenkin löytyi sympatiaa Ninalle. Ponin selässä kun oli ikivanha rungoton satula, jossa ei varmasti ollut kovin mukavaa istua. ”Mitä nyt Panda?” Vilma kuulosti huolestuneelta, kun Panda teki yhtäkkiä äkkipysähdyksen keskelle polkua ja tuijotti puhisten pimeyteen. Myös osa muista hevosista vaikutti haistaneen jotain ja vilkuili epäluuloisena samaan suuntain kuin Panda. Jälleen kerran olin äärettömän tyytyväinen siitä, että istuin varmaakin varmemman Martin selässä, joka vähät välitti jännittyneestä tunnelmasta. ”Hei kattokaa, tuollahan on poroja!” Joonas huikkasi, kun olimme aikamme tiiranneet pimeyttä. ”Vau, onpa ne söpöjä”, Vilma ihaili, mutta ratsunaan oleva Panda ei tainnut olla asiasta aivan samaa mieltä. ”Hölmö eläin, ei ne mitään nautoja oo”, Tanttu nauroi hevoselleen, jonka perässä tuli itse Ponin kanssa. ”Koitetaan kävellä vaan rauhassa ohi, ettei nekään säikähdä. Muuten voi tulla aikamoinen kaaos”, Nikke ohjeisti matalaan ääneen ja komensi jonon taas liikkeelle. Lopulta saimme ohitettua rauhassa seisoskelevat porot ilman ongelmia. -- ”No olikos hyvä reissu?” Jakob tiedusteli, kun olimme päässeet takaisin maatilalle ja saaneet hevoset hoidettua. ”Ihan loistava. Täällä on kyllä aina niin upeeta”, Nikke hehkutti ja me muut myötäilimme miehen sanoja. ”Me nähtiin poroja!” Vilma intoili. ”Vai poroja? Oliskohan ne Tarmon tokkaa. Pitääkin ilmoitella, että ne on näin lähellä käynyt”, Jakob mutisi mietteliäänä itsekseen ennen kuin käänsi huomionsa takaisin meihin. ”Hanna onkin tehny teille kunnon illallisen, joten parasta kiiruhtaa pöytään. Ja ruuan jälkeen on sitten sauna lämpimänä”, mies ilmoitti. ”Naisten saunavuoro on sit eka!” kiiruhdin varaamaan, sillä hytisin kylmästä ja Nina näytti yhtä surkealta. ”Eikös naisten vuoro oo aina eka? Ette te kuitenkaan kunnolla sauno”, Eetu nauroi. Emme kuitenkaan ehtineet kinastella asiasta sen enempää ennen kuin Hanna kutsui meidät jo pöytään. Maittavan illallisen ja puusaunan lempeitten löylyjen jälkeen olimme aika hiljaista porukkaa, eikä kukaan jaksanut keikkua hereillä kovin kauaa. Jakobin ja Hannan talon vintiltä oli löytynyt meille kaikille mukavat nukkumapaikat ja uni tuli aivan ennätysajassa. Hyvin nukutun yön jälkeen Hanna tarjosi meille ylenpalttisen aamiaisen ja sitten olikin jo aika lähteä ajamaan takaisin kohti kotia. ”Ellenille paljon terveisiä ja ajelkaa varovasti. Tulkaa vaikka kesällä käymään taas, vaikka sillon täällä on kyllä pirusti sääskiä”, Jakob huuteli peräämme ei-niin-houkuttelevan mainospuheen, kun karavaanimme lähti jälleen liikkeelle. Autossamme Joonas oli vapautettu kuskin pestistä, joten itse ajoin autoa Viitala ranchille varmistaakseni, että Juhani sai Oliverinsa takaisin. En nimittäin todellakaan ollut vaihtamassa Muskaa quarter oriin, vaikka huomattavasti tottelevaisemmalta tapaukselta Oliver olikin vaikuttanut. ”Muista hemmotella Marttia, se on ihan uskomattoman mahtava tapaus”, virnistin vielä Marjatalle, kun olimme palauttaneet hevoset Viitaloille ja juoneet taas kupposet kahvia. Toivoin kovasti, että pääsisin rapsuttelemaan leppoisaa ruunaa vielä uudestaan ja olin varma, ettei Nikkeä juuri tarvitsisi suostutella tekemään vaikkapa viikonloppuretkeä Viitaloille. ”Jätkä tulee sitten joskus käymään kanssa Pulliksessa”, Nikke muistutti Eetua ennen kuin kaksikko halasi veljellisesti ja oli taas aika jatkaa matkaa. Eetu olisi varmasti taas sellainen kaveri, joka saisi kaikki Pulliksen tytöt sekaisin vierailullaan, mietin itsekseni luovuttaessani kuskin paikan Nikelle. Varsinkin, jos Eetu ottaisi mukaansa stetsoninsa ja appaloosatammansa Reyn… // Tää tarina olis venähtänyt ihan järjettömän pitkäksi, jos en ois vähän pätkässyt tota loppua. Toivottavasti tän sentään jaksaa lukea... Aina näiden ekstratehtävien kanssa käy näin Voi ihanaa, tämä oli nimenomaan taas yksi aihe, josta toivoin jonkun/joidenkin hoitajan/hoitajien kirjoittavan tarinaa. Eikä haittaa ollenkaan vaikka venyi taasen pitkäksi, hyvä asiahan se vain on, kuten sekin, jos/kun ekstratehtävät motivoivat. Välillä tuntuu että oma mielikuvituksenikin lentää niiden suhteen, joskus jopa turhankin paljon, mutta miksipä ei lapinmatka talliporukalla voisi olla mahdollinen irl-elämässäkin?
Niken ideat ovat aina yhtä, eh.. huikeita ja miten sen nyt sanoisi.. spontaaneja? Seuraavana aamuna Lappiin lähtöä ei voisi saada kukaan muu päähänsä kuin meidän tallimestari! Yksi asia toisensa jälkeen kuitenkin järjestyi järjestymistään ja matkaa päästiin toden teolla toteuttamaan. Ruutinan lainatrailerit ja Viitaloilta hevoset miekkosten ja muutaman hoitajan käyttöön. Melkoinen lehmipoika oli Eetukin, kuten ranchin muukin väki. Kiva kun te hoitajatkin pääsitte näkemään vanhaa kunnon cowboymeininkiä! Etenkin, kun ei pojilta uupunut stetsonejakaan päistään.
Reissu oli kertakaikkisen ikimuistoinen ja oli kiva, että suuri osa teistä hoitajista pääsi myös kokeilemaan länkkäponeja. Ne ovat kieltämättä ihan erilaisia, mitä meiltä löytyy täältä Pulliksesta. Välillä oli ohjakset vähän hakusessa, kuten avutkin, mutta eteenpäin päästiin ja jopa vähän auhdikkaammissakin askellajeissa. Nikkekin oli yllättävän hyväntuulinen koko reissun, eikä yhden yhtä ajattelematonta lotkautustakaan tainnut kuulua miekkosen suusta reissun aikana. Isäntäväki oli mitä mahtavinta ja puitteet rentoutumiselle oli myöskin taattu. Ihana homma! Olipas kiva kuulla, että teillä oli kaikinpuolin hyvä reissu. Tästä huikean pitkästä ja sisällöltäänkin mitä mainioimmasta tarinasta saat 20v€ + 3v€.
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 9, 2016 22:26:28 GMT
9.-10.1.2015 Pullislaiset risteilyllä”Mä en tiiä miettiks Ellen tätä ihan loppuun asti”, Nina tuumi, kun olimme päässeet vihdoin terminaaliin ja Ellen oli hoitamassa vielä viimeisiä selvityksiä ennen kuin pääsisimme nousemaan laivaan. Ainakin automatka Ellenin sinisessä pakettiautossa oli ollut varsin levoton, kun kaikki intoilivat tulevasta risteilystä. ”Sä näytät siltä, että menojalkaa vipattaa”, virnistin punatukkaiselle naiselle, joka tanssahteli paikoillaan hyräillen jotain radiohittiä. ”Oi vitsit, siitä onkin aikaa, kun on viimeks ollut tanssimassa”, Tinttikin innoistui asiasta. ”Mäkin ootan, että päästään tanssimaan. Mut sitä ennen pitää kyllä laittaa vielä hiukset ja meikata”, Riella alkoi hössöttää. ”Eiks sulla oo jo meikkiä?” Jere kysyi naiselta ihmeissään. ”Joo, mut tää on vaan arkimeikki ja iltameikki on sitten erikseen”, Riella valisti. ”Naiset!” Jere puuskahti ja kertoi odottavansa eniten laivan seisovan pöydän kimppuun pääsemistä. ”No sä et kyllä ikinä ajattele muuta kuin ruokaa”, Eepu naurahti Jerelle. ”Älä nyt, siellähän on halvin paikka kitata viiniä, niin ei tarvitse sitten ostaa ylikalliita drinkkejä baarissa”, Jere valisti Eepua, joka selvästi heti ymmärsi miehen suunnitelman hienouden ja ilmoittautui mukaan. ”Hei, muistaako kukaan, että tän reissun tarkoitus on päästä tutustumaan Virossa siihen ratsastuskouluun ja nauttia ratsastusretkestä, eikä bilettää illalla hullun lailla?” keskusteluamme sivusta seurannut Linnea muistutti ja tämän seurassa hiljaisena seisoskeleva Hanne nyökytteli osoittaakseen olevansa samaa mieltä. Olin edelleen yllättynyt siitä, että Linnea oli saanut omissa oloissaan viihtyvän Hannen ylipäätänsä edes suostuteltua mukaan reissulle. ”Kyllä tässä hyvin selvitään molemmista”, Lottis virnisti optimistisesti. ”No niin, tulkaas hakemaan täältä lippunne. Missä hitossa se Nikke oikein kuhnaa? Sen piti tulla kavereidensa kanssa samaa matkaa, mutta eipä näy missään”, Ellen ihmetteli palatessaan takaisin lipputiskiltä. ”No on sillä vielä yli vartti aikaa”, Jere totesi vilkaistuaan kelloaan. Parveilimme Ellenin ympärillä innokkaasti, kun nainen alkoi setvimään saamiaan pahviläpysköitä. ”Hei kuka muu on hytissä 731?” Nina huuteli saatuaan oman hyttikorttinsa. ”Mä ainakin”, viittoilin tarkistettuani nopeasti numeron omastani. ”Jee, mä myös!” Tanttu virnisti. ”Hyttibileet! 731 on selkee bilehytti”, Lottis virnisti ja ilmoittautui hyttimme neljänneksi jäseneksi. ”Mä taidan vielä tulla katumaan sitä, että te päädyitte samaan hyttiin”, Ellen pudisteli päätään peräämme, kun lähdimme kipittämään innoissamme kohti laivaa. Ellen ja naisen seurassa tiiviisti viihtyvä Maija jäivät vielä odottamaan, että Nikke kavereineen saapuisi paikalle. Toivottavasti mies olisi ajoissa, ettei joutuisi jäädä rannalle ruikuttamaan… Kun tavarat oli viskottu sikin sokin hyttiin ja tarvittavat tappelut nukkumapaikoista käyty, lähdimme tutkailemaan Ninan, Tantun ja Lottiksen kanssa laivaa. Emme ehtineet kävellä kovin pitkälle, kun käytävällä tuli vastaan ensin varsin närkästyneen näköinen Ellen perässään Maija ja sitten joukko punanaamaisia ja puuskuttavia miekkosia. ”Ai tuliks vähän kiire vai?” Nina naureskeli Nikelle, joka näytti siltä, että oli joutunut juoksemaan ihan kunnolla. ”Ratikka hajos kesken matkan, niin jouduttiin ottaa vähän pidempi hölkkä”, mies selitti myöhästymistään. ”Jostain syystä Ellen vaikutti siltä, ettei uskonut meidän selitystä, kun tultiin ihan viime minuuteilla terminaaliin”, tutun kuuloinen ääni jatkoi Niken joutuessa vetämään syvään henkeä. ”Öh.. Ai moi Markus. Mä en tiennyt, että säkin tuut tänne”, moikkasin Niken kaveria hämilläni. Tunsin punan nousevan kasvoilleni, kun Tanttu ja Nina vilkuilivat villisti vuoron perään minua ja Markusta odottaen jotain suurta ja romanttista jälleennäkemiskohtausta. ”Markusta tais purra hevoskärpänen Pulliksessa, kun se innostu lähtemään tällekin ratsastusretkelle mukaan”, Nikke virnuili ja iski silmäänsä minulle. Olin jähmettynyt tuijottamaan Markusta, enkä harvinaista kyllä keksinyt mitään sanottavaa. ”Hei c’moon, voitte te nyt ihan kunnollakin moikata”, Nikke turhautui hetken hiljaisuuden jälkeen ja töni Markusta lähemmäksi minua, kun kumpikaan meistä ei tehnyt elettäkään sen suuntaan. ”Moi”, mutisin hiljaa, kun Markus lopulta halasi minua nopeasti ennen kuin jatkoimme matkaamme laivan hisseille miesten mennessä tutkimaan hyttiään. -- ”Musta on oikeesti kiva nähä taas”, Markus hymyili, kun ilta alkoi olla jo pitkällä ja olimme siirtyneet ruokailun jälkeen istuskelemaan laivan 90-luvulle jämähtäneeseen yökerhoon. Olimme jääneet hetkeksi kahdestaan pöytään, kun muu porukka oli hajaantunut osa tanssilattialle ja osa tiskille ostamaan uusia juomia. ”Mä en kyllä todellakaan arvannut, että näkisin sut täällä”, naurahdin edelleen hieman hämmentyneenä. ”No kun tarjolla on ilmainen risteily, niin ei siitä voi kieltäytyä, vaikka joutuiskin sitten hevosen selkään”, Markus naurahti. Pulliksessa edelleen riehuvan flunssan takia pari hoitajaa oli joutunut perumaan reissunsa aivan viimetingassa, joten Nikke oli pyytänyt muutamaa kaveriaan täyttämään vapautuneet paikat. Markuksen lisäksi mukana oli Husun ravitallilla työskentelevä Ville, johon olin tutustunut aikaisemmin Lapin reissullamme. ”Ai sä meinaat tosissas tulla ratsastamaan”, ihmettelin nauraen, sillä vaikka Markus olikin selvinnyt yllättävän hyvin Muskan kanssa Pulliksessa käydessään, en todellakaan pitänyt tätä minään hevosmiehenä. ”No tietenkin! Toivottavasti sieltä vaan löytyy joku vähän tasaisempi polle kuin Muska ratsuksi tällä kertaa”, Markus virnisti. ”Mä toivon ihan samaa”, huokaisin. ”Ei oo muuten Muskalle tainnut tulla ikävä, kun ei siitä oo kuulunut mitään?” mies vakavoitui ja kyseli kierrellen hetken hiljaisuuden jälkeen. ”On se välillä miettinyt viestin lähettämistä, mutta ei oo tiennyt, mitä kirjottais ja sitten, kun se on miettinyt liian kauan, niin koko idea on alkanut tuntua ihan tyhmältä”, vastasin samalla tavalla kaarrellen. Markus oli uudenvuoden bileiden jälkeen jättänyt numeronsa puhelimeeni, mutta en ollut ottanut mieheen yhteyttä. Olisin kuitenkin valehdellut, jos olisin väittänyt, etten olisi miettinyt asiaa. Paljon. ”No ehkä sen Muskan sitten pitäis rohkaistua. Tai antaa mulle oma numeronsa?” Markus virnisti ja ojensi puhelintansa minulle. Ehdin juuri ja juuri naputella numeroni miehen puhelimen osoitekirjaan ennen kuin porukka palasi takaisin pöytään. ”Kuulittekste että täällä on sellanen mekaaninen härkä. Me nimittäin kuultiin ja vartin päästä siellä alkaa rodeokilpailu”, Jere selitti innoissaan ja viittoi pöytämme läheltä lähtevien rappusten suuntaan. ”Me ilmoitettiin Oona siihen kisaan. Aateltiin, että se on sun laji”, Nikke virnisti pirullisesti. ”Että mitä teitte?” parahdin. ”Saatte kyllä ihan ite osallistua. Eiks se enemmän oo Nikke sun idea? Toi on ihan idioottimainen idea”, yritin hakea tukea pöydän vierellä virnuilevista ihmisistä, mutta kaikki näyttivät pitävän ideaa jostain syystä äärettömän hauskana. ”Tää on kyllä nähtävä”, limuaan hörppivä Linnea naurahti vieressään seisovalle Hannelle. ”Eli tekin ootte noitten puolella?” puuskahdin pettyneenä Linnealle. ”No, itseasiassa Ellen näki sen ilmotuksen ja keksi koko idean, mut me vaan toteutettiin se, joten syytä Elleniä”, Jere paljasti ilkikurisesti. Huomasin, kuinka hyväntuulinen tallinomistajatar yritti piiloutua vaivihkaan Niken selän taakse pakoon tuimaa katsettani. Niinpä ei auttanutkaan kuin lähteä rakkaiden tallikavereideni tuuppimana kohti yökerhon alakertaa, missä toden totta keskeltä tilaa löytyi suuri mekaaninen härkä ja aivan liian paljon porukkaa kerääntyneenä katsomaan. ”Ehtiiks tähän ilmoittaa vielä uuden tyypin?” kysyin kisan juontajalta, kun odottelin vuoroani pienessä jonossa. ”Tottahan toki”, mies vastasi hymyillen. ”No kirjoita sinne listaan Ellen Hämäläinen”, ilmoitin voitonriemuisesti. Kosto oli suloinen. Kauaa en kuitenkaan ehtinyt siitä nauttia, sillä oli vuoroni nousta laitteen päälle. Päähäni lätkäistiin mauton pinkki stetson ja olin kuolla häpeään, kun Nikke, Jere, Markus ja Ville olivat tulleet aivan alueen reunalle viheltelemään ja koko muukin Pulliksen porukka kannusti minua raivoisasti. ”Kuvittele vaan, että se on Muska”, Nina huuteli viimehetken vinkit ennen kuin jouduin keskittymään täysin mekaanisen härän selässä pysymiseen. Jälleen kerran loputon kilpailunhaluni oli nostanut päätään, joten päätin sinnitellä härän kyydissä kynsin ja hampain ja voittaa koko kilpailun. Siinähän sitten nauraisivat… ”Siellähän taitaa ollakin ihan ammattilainen vuorossa”, kuulin juontajan huutavan mikkiin, kun ohitin helposti ennen minua yrittäneiden humalaisten, minihameisiin pukeutuneiden teinityttöjen ajat. Taisin kuitenkin alkaa liian tyytyväiseksi, sillä pian mätkähdin maahan, kun laite teki harvinaisen ikävän kiepahduksen kokonaan ympäri. Kömmin pystyyn raivoisien aplodien saattelemana. ”Hyvinhän se meni!” Ellen kehui, kun olin päässyt takaisin porukan luo ja Nikke lykkäsi käteeni oluen palkinnoksi hyvästä suorituksesta. ”Pitäisköhän tästä lähteä kohta nukkumaan”, Linnea tuumaili haukotellen. ”Ei kannata ehkä ihan vielä”, virnistin tyytyväisenä ja sain osakseni monta kysyvää katsetta. ”Seuraavan vuorossa Ellen Hämäläinen! Onko Ellen täällä jossain paikalla?” juontaja kuulutti samalla hetkellä paljastaen, mitä olin tarkoittanut. ”Mitä? Ei!” Ellen parahti ja yritti harata parhaansa mukaan vastaan, kun tuupimme naista kohti kilpailualuetta. Niinpä naisella ei ollut muita vaihtoehtoja kuin asettaa samainen pinkki stetson päähänsä ja kiivetä mekaanisen härän selkään. ”No siinä on toinen cowgirl, joka tietää mitä on tekemässä. Kohta aletaan lähestyä kilpailun johtajan Oonan aikaa ja kyllä! Ellen siirtyy kilpailun johtoon kirkkaasti ja jatkaa kyydissä sinnittelyä, vaikka härkä pistää parastaan. Käyköhän tässä niin, että härkä väsähtää ensin”, kilpailun juontajan selostus sai meidät kaikki ulvomaan naurusta. Lopulta Ellenkin kuitenkin mätkähti maahan. ”Sä oot selvästi tehnyt tätä joskus aikaisemmin”, Nina nauroi Ellenille, kun tämä palasi luoksemme. Nainen mutisi puoliääneen jotain villistä nuoruudesta napatessaan drinkkinsä takaisin itselleen sitä pitäneeltä Linnealta. Kilpailun päätyttyä Ellen kruunattiin oikeutetusti voittajaksi ja palkinnoksi nainen sai vinon pinon drinkkilippuja. Jostain syystä niistä ei ollut aamulla jäljellä enää yhtäkään, vaikka Ellen lähtikin pian voitokkaan kilpailun jälkeen nukkumaan. -- Seuraava aamu ei alkanut aivan yhtä hilpeissä tunnelmissa ja bussimatka virolaiselle ratsastuskoululle oli harvinaisen hiljainen. Vain Ellen, Maija, Linnea ja Hanne juttelivat reippaasti keskenään siitä, mitä perillä odottaisi. ”Miks mulla on aina tällainen päänsärky?” Riella valitti irvistäen. Tämän vieressä istuva Nina keskittyi vain kalpeana tuijottamaan ulos ikkunnasta, eikä sanonut mitään. ”No tytöt, eihän ole krapula?” Nikke virnuili. Miehen olemus vaikutti siltä, että tämä saattoi olla edelleen humalassa. Olin kuitenkin aivan liian väsynyt kommentoimaan asiaa. ”Onneks tässä on vielä puol tuntia aikaa nukkua”, Lottis mutisi ja käpertyi bussin penkille mahdollisimman mukavaan asentoon. ”Ois pitänyt vaan seurata Linnean ja Hannen esimerkkiä ja mennä ajoissa nukkumaan”, huokaisin ja yritin peittää haukotukseni. Perille saapuisi varmasti varsin edustavan näköinen porukka. Ratsastuskoululla meidät otti vastaan ystävällisen näköinen nainen, joka muistutti varsin paljon Elleniä. Nainen selitti viron, suomen ja englannin sekoituksella tallin taustoja esitellessään meille paikkoja, mutta laahustin koko esittelykierroksen ajan mukana kuin zombi ja kaikki naisen puheet menivät täysin ohi. ”Oiskohan täällä joku heinävintti, minne vois piiloutua ratsastusretken ajaksi?” pohdin ääneen vieressäni maleksivalle Markukselle. ”Ai vihjailetsä jotain?” mies kysyi kulmiaan kohotellen. ”No en! Haluun vaan nukkua” ärähdin ja sain aivan liian hyväntuulisen Markuksen hymyn hyytymään. ”Sä et taida olla vitsailutuulella”, mies naurahti varovaisesti. ”Sori, en. Mä en saanu nukuttua koko yönä, kun Nina ja Riella tanssi meidän hytissä aamuun asti”, selitin anteeksipyytelevästi. ”Sun ois pitäny tulla mun kainaloon nukkumaan. Meillä oli aika rauhallista, kun Nikkekin könys paikalle vasta aamulla”, Markus kertoi. ”Mä luulen, että sen jälkeen tää päivä ois ollut vielä vähän tuskallisempi”, huokaisin. Esittelykierroksen jälkeen meille jaettiin hevoset, joista suurin osa oli varmajalkaisen ja rauhallisen oloisia eestinhevosia ja torinhevosia, mutta joukosta löytyi myös muutama puoliverinen ja ponikin. Yritin kysellä saamastani ratsusta ennakkotietoja, mutta huonosti englantia puhuvalta hiljaiselta hoitajatytöltä sain vain selville sen, että hevosen nimi oli Ramsi ja se ilmeisesti oli ruuna. Niinpä nousinkin vieraan hevosen selkään erityisen varuillani, kun oli aika lähteä liikkeelle. Pyörimme hetken ratsastuskoulun kentällä tutustuen hevosiimme ennen maastoon suuntaamista. Nopeasti huomasin, että Ramsi oli varsin rauhallinen tapaus, joka kulki tyytyväisenä eteenpäin niin kauan kun edessä kulki toinen hevonen, mutta ilman vetoapua ruuna jämähti heti paikoilleen. Niinpä yritinkin pysytellä jatkuvasti jonkun toisen ratsukon perässä tarpeeksi lähellä. -- ”Mä olen ylpeä teistä! Kukaan ei pudonnut, kukaan ei oksentanut ja kaikki selvis ajoissa laivaan. Ehkä olitte vähän kalpeanaamaisia, mutta eiköhän ne Virossa ole tottunut sellaisiin suomalaisturisteihin”, Ellen julisti, kun olimme päässeet laivaan ja kotimatka oli alkanut. ”Ei ollut kyllä mikään nautittavin ratsastusretki”, Nina huokaisi edelleen kalpeana ja Nikke nyökytteli hiljaisena. Keskellä virolaista metsää ilmeisesti miehellekin oli vihdoin iskenyt laskuhumala, joka alkoi kääntymään pikkuhiljaa krapulaksi. ”Mun mielestä oli aivan ihanaa päästä vähän tuulettumaan muuallekin kuin Pullikseen. Ja se mun ratsuksi saama arabiristeytys oli ihan mahtava. Aivan eri maata kuin meidän Sutina”, Linnea iloitsi. ”Musta oli tosi mielenkiintoista kuulla, että ne kasvatti siellä torinhevosia. Kun niillä on ne eri linjatkin ja kaikki”, Hanne jatkoi. Meistä muista ei juuri ollut osallistumaan tähän keskusteluun, joten pian naiset syventyivät Maijan kanssa pohtimaan torihevosten kasvatuslinjoja tai jotain sen kuuloista. ”Ens kerralla Ellen saa kyllä luvan käyttää kaikki voittamansa drinkkiliput ihan ite”, Tanttu huokasi irvistäen. ”Hei, mun muistaakseni sä ihan vapaaehtoisesti nappasit koko nipun multa ennen kuin ehti kissaa sanoa”, Ellen muistutti. ”Tyypit hei, ei nyt masennuta. Tässähän on vielä koko kotimatka aikaa. Mennään tonne karaokebaariin, niin opetan teille tosi hyvän juomapelin”, Jere yritti potkia porukkaa liikkeelle, kun olimme siirtyneet koomaamaan minun, Tantun, Ninan ja Lottiksen hyttiin. ”Mä en kyllä enää juo yhtään mitään”, Nina parahti ja hautasi päänsä tyynyyn. ”No, tylsähän tässä alkaa olla, joten lähetäänkö kokeileen?” Lottis innostui kuitenkin ideasta. Pian Jere ja Lottis olivat saaneet myös yllätys yllätys minut, Niken, Markuksen, Riellan, Tintin ja Villen mukaansa. Niinpä suuntasimmekin karaokebaariin kuuntelemaan kaljamahaisten keski-ikäisten tulkitsemia riipaisevia suomalaisia iskelmälauluja. Jeren pelin idea oli, että aina, kun joku lauloi sanat väärin tai pahasti nuotin vierestä oli juotava. Ei siis ihme, että olimme jälleen varsin hilpeissä tunnelmissa, kun palasimme hytteihimme hetki ennen kuin laiva oli satamassa. ”Sääli heittää hyvää pikku hiprakkaa hukkaan”, Nikke valitteli, kun olimme päässeet ulos laivasta ja Ellenin kyydillä takaisin Poutalaan. Istuimme nyt pienellä porukalla Pouta pubissa pohtien jatkosuunnitelmia baarin mennessä kiinni yhdeltätoista. Sunnuntai ei selvästi ollut kovin suosittu päivä tuopin ääressä notkumiseen. Kaikista univeloista huolimatta, oli jostain kummasta löytynyt energiaa vielä monen tunnin automatkankin jälkeen lähteä baariin yksille. ”Mun yhellä frendillä on tänään tuparit tässä lähellä. Teki varmasti voitte tulla sinne”, Jere ehdotti ja naputteli nopeasti viestin kaverilleen. ”Kuka pitää tuparit sunnuntaina?” yllättäen piristynyt Nina ihmetteli. ”No, kun kaikilla on aina perjantait ja lauantait varattu, niin piti käyttää vähän luovuutta”, Jere selitti. ”No, mikäs siinä. Mua ei ainakaan huvita vielä mennä kotiin”, myönnyin. Mielessäni harmittelin hieman sitä, että Markus oli jäänyt Helsinkiin meidän muiden suunnattua takaisin Poutalaan. ”Siellä on kuulemma tarjolla kymmenen litran booli ja rommikolaa”, Jere ilmoitti luettuaan saapuneen viestin puhelimestaan. Muuta ei enää tarvittuaan saamaan porukkaamme liikkeelle. -- Aamulla havahduin hytisten jostain aivan muualta kuin omasta sängystäni. Jatkot olivat tainneet mennä vähän pitkäksi, mietin nolona. Nenääni leijui hämmentävästi tallin tuoksu ja pikku hiljaa tajusin makaavani heinäkasassa pinkin toppaloimen alla. Muskan loimesta päätellen jotenkin todella hämärästi olin päätynyt siis lopulta Pullikseen. Mikä pahinta, vieressäni makasi toinenkin hahmo, joka kuorsauksesta päätellen oli mies. Hämärässä yritin tihrustaa, kenen kanssa olin oikein heinävintille kömpinyt ja olin saada sydänkohtauksen, kun hahmo käänsi kylkeään. ”Nikke!” parahdin kauhuissani ja sain miehen herämään ennätys nopeasti. ”Ai saamari mun pää. Älä huuda”, Nikke irvisti. ”Oona?” miehen kasvoille levisi yhtä järkyttynyt ilme kuin omillenikin tämän tunnistettua minut. ”Eihän me vaan-” aloitin kysymyksen, jota en kuitenkaan saanut kakistettua loppuun asti. Nikke oli vilkuillut kännykkäänsä ja näytti kalvenneen entisestään. ”Ei me, mutta pahempaa! Luvattiin nimittäin tehä aamutalli”, Nikke irvisti ja soitti puhelimestaan varsin riehakkaan kuuloisen ääniviestin, jonka olimme lähettäneet Pulliksen whatsapp-ryhmään. Siinä lupasimme pyhästi hoitaa maanantain aamutallin ja siksi lähdimme taksilla Pullikseen kello 4.00 varmistaaksemme, että olimme varmasti ajoissa. ”Paljon se kello on?” kysyin päätäni pudistellen. Olipahan taas ollut loistava idea. ”6.45 – ollaan siis vielä ihan aikataulussa. Oisko sulla särkylääkettä?” Niken virnistys oli muuttunut nopeasti irvistykseksi. Aamutallivuorosta voisi tulla todella mielenkiintoinen… //Pakkohan tästäkin ekstratehtävästä oli sitten kuitenkin kirjottaa. Toivottavasti kukaan ei tosiaan loukkaanu hahmojen lainaamisesta, vaikka tarina nyt vähän on mitä on Haha, ei vitsi! Taas sai nauraa ihan vatsa kippurassa. Ihan oli huippuviihdettä taas tämäkin tarina. Se on totta, ettei risteilyä ehkä oltu mietitty täysin loppuun asti, mutta hauskaa meillä oli ja se on pääasia. Kun Pullislaiset pääsevät baanalle, on meno myös sen mukaista ja se jos mikä tuli taas todistettua. Äijäporukka piti meidät tytöt hyvin mukana menossa, eikä drinkeiltä ja shoteilta vältytty tälläkään kertaa, heh!
Kostosi oli kieltämättä suloinen, mutta kyllä tuntui makealta voittaa laivan rodeomestaruus! Taisi siinä Nikelläkin loksahtaa suu auki, kun tälläinen (ainakin miekkoseen verrattuna) vanha kalkkis vie kun viekin rodeomestaruuden. Johan tässä niin innostui, että ehkä meikäläisenkin löytää vielä jonain päivänä Muskan selästä. Tai sitten ei.
Laivamatka sujui mitä mahtavimmin, mutta ei reissu Viron puolellakaan mikään katastrofi ollut, vaikka edellisiltana myöhään muuta tuumailin ja pelkäsinkin. Hienostihan te hoitajat peititte krapulanaamanne, eikä vanhan tallimuorin tarvinnut taaskaan hävetä silmiään päästään. Hyvä te, kyllä teidän kanssa kelpaa risteillä! Mitähän me Pullislaiset seuraavaksi keksimme, Gran Canarialle? Haha, ehkä ei. Se voisi olla meikäläisellekin liikaa katsottavaksi.
Aivan mahtavasta risteilytarinasta saat 22v€ + 3v€. Kiitos, tätä oli ilo lukea!
Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 17, 2016 10:37:18 GMT
17.1.2016 VariksenpelätinHeräsin aamulla kellon soidessa silmät ristissä ja edelleen väsyneenä, ja kun vilkaisin peiliin, katsoi minua takaisin aikamoinen variksenpelätin. Onneksi Pulliksessa ei tarvinnut olla aivan viimeisen päälle, joten todettuani, ettei aamupala maistu, länttäsin karusti tallipiponi takkuisten hiusteni päälle ja hautauduin kaulahuivin taakse niin, että kalpea naamani ja tummat silmänaluseni jäivät piiloon. Tämän variksenpelätin pitäisi oppia todellakin tulemaan ajoissa kotiin ja menemään ajoissa nukkumaan, jos mielisi näyttää enemmän ihmiseltä, mietin istuessani ratin taakse. Harvinaisesti toivoin, että saisin olla tänään Pulliksessa kaikessa rauhassa. Kun saavuin Pullikseen hieman puolen päivän jälkeen, tarhassa minua odotti toinen melkoinen variksenpelätin. Kaikesta päätellen Muskallekaan ei ollut tänään maistunut aamupala (tai lounashan se hevosille oli jo tähän aikaan), sillä heinät oli levitelty iloisesti pitkin tarhaa. Ilmeisesti tamma oli myös piehtaroinut heinäkasassaan, sillä nyt sen harjasta ja hännästä sojotti heinänkorsia kuin variksenpelättimestä olkia. ”Sullakin taitaa olla tollanen bad hair day”, nauroin tammalle painaessani pipoa syvemmälle päähäni ja valmistautuessani hakemaan sen sisälle. Lopulta kärttyinen variksenpelättini antoi kiinni lyhyen hippaleikin jälkeen ja sain vietyä tamman talliin puunattavaksi kaikessa rauhassa. ”Oothan sä ihan kaunis tamma, etkä mikään variksenpelätin!” kehuin Muskaa, kun olin saanut sen harjattua vaihteeksi taas hampaita ja kavioita väistellen. Saatuani Muskalle satulan, suitset ja pinkin ratsastusloimen päälle, talutin tamman ulos ja kipusin reippaasti tamman selkään tallipihassa. ”Me lähetään metsästämään variksenpelättimiä!” huikkasin Linnealle, joka kysyi suunnitelmiamme. ”No mä jätän sitten väliin”, Linnea naurahti. ”Possu-parka sais varmaan sydänkohtauksen, jos tulis variksenpelätin vastaan”, nainen taputti Possun kaulaa ja suuntasi sitten orinsa kanssa kentälle. Maastoreissu Muskan kanssa sujui rattoistasti pirteässä pakkasilmassa, vaikka pettymykseksi yhtään variksenpelätintä ei tullutkaan vastaan. Onneksi kuitenkin löysimme sentään tutut laukkapätkät ja Muska pääsi kunnolla irroittelemaan lumihangessa. ”No oliko onni myötä variksenpelättimien kanssa?” Linnea tiedusteli, kun palasimme takaisin tallille ja menimme vielä hetkeksi kävelemään kentälle. Muska tallusteli tyytyväisenä ja rentona eteenpäin hengitys pakkasilmassa höyryten. ”Ei yhden yhtä variksenpelätintä”, huokaisin ja mutristin suutani muka surullisena. Linnea purskahti nauramaan, mikä sai Possun hetkeksi pois tolaltaan. ”Mä luulen, että parempi variksenpelätinkausi on vasta keväämmällä”, Linne pohti saatuaan hermostuneen orinsa jälleen kulkemaan kaula kaarella reipasta ravia. ”Joo, oot varmaan oikeassa, pitää lähetä sitten keväällä porukalla variksenpelätinjahtiin”, virnistelin, kun laskeuduin Muskan selästä alas ja lähdin viemään sitä talliin. Harjattuani tamman heitin sille toppaloimen päälle ja palautin sen takaisin tarhaan. ”Ehkä huomenna on vähän vähemmän variksenpelätinpäivä”, mutisin itsekseni ja katselin, kuina Muska ravasi tarhan toiseen päähän tervehtimään tarhakavereitaan. //Ekstratehtävä, jota ei taaskaan voinut jättää välistä // Voi juma Oona! Teikäläisen tarinoita lukiessa pysyy kyllä niin kasvo -kuin vatsalihaksetkin kondiksessa. Eli kyllä vain, taas sai nauraa vatsa kippurassa. Loistavasti sait tuon "variksenpelättimenkin" sisäistettyä joka toiseen lauseeseen ja vieläpä niin, että tarina ei missään vaiheessa menettänyt juontaan tai ideaansa.
Variksenpelättimiä riitti tänään kerrakseen tallilla. Niin nimensä varsinaisessa muodossa kuin peilistä katsoavaakin sorttia. Kiitos taas hauskasta tarinasta ja mitä mainioimmasta ekstratehtävän suorituksesta! Tilillesi tupsahtaa tästä näin 14v€ + 3v€.
Pst. Pahoittelut viivästyneestä vastauksesta ja kommentoinnista. Taisit sinäkin keretä jo taukotuvan puolelta lukemaan että irl-elämässä pääsi taas sattumaan ja tapahtumaan, joten ei ole pahemmin koneelle päässyt. Nyt ollaan kuitenkin taas back ja sormet jo syhyävät mitä kivoja ekstratehtäviä sitä tämän illan aikana saakaan aikaan. Ellen
|
|
|
Post by oona on Jan 22, 2016 9:16:18 GMT
21.01.2016 Muskan tarina”Hei Oona, sua mä etinkin!” Nikke ilahtui ilmestyessään tallitupaan heilutellen kädessään muutamaa A4-paperia. Olin juuri ehtinyt istua alas aamupäiväkahvini kanssa vietyäni Muskan ulos ja puhdistettuani tamman karsinan. ”Mä en aio allekirjottaa mitään”, ilmoitin epäluuloisesti ja yritin uteliaana tihrustaa, mitä Niken paperit koskivat. ”No sitten skipataan tää sopimus, missä sä olisit suostunut mun elinikäiseksi talliorjaksi ja myynyt sielusi mulle kaupan päälle”, Nikke naurahti sarkastisesti ja istahti pöydän ääreen. ”No, mitä näissä sitten on?” utelin, kun Nikke ojensi pienen pinon paperia minulle. ”Mä vähän kyselin netissä yheltä hevospalstalta, jos joku tietäis Muskan historiasta jotain ja mä itseasiassa sain muutaman vastauksen! Oon yrittäny metsästää näitä tietoja siitä asti, kun ostin Muskan, kun sen myyjä ei osannut oikeen kertoa tammasta mitään. Aattelin, että suakin vois kiinnostaa lukee nää, niin tulostin ne sulle”, Nikke selitti. ”Aikamoista salapoliisitoimintaa”, naurahdin ja huomasin, että papereille oli tulostettu muutaman eri ihmisen lähettämä sähköposti. Kun Nikke painui takaisin hommiinsa, syvennyin lukemaan viestit. Lähettäjä: annika.salonen@gmail.com
Vastaanottaja: nikke.on.kingi@gmail.com
Aihe: Muskot Soldierin historia
Hei, Huomasin, että olit kysellyt Muskot Soldier nimisen tamman historiasta ja tajusin, että kuvien perusteella kyseessä on sama hevonen, joka asui vuosia sitten samalla yksityistallilla oman hevoseni kanssa. En voi sanoa tutustuneeni tamman omistajaan koskaan kovin hyvin, mutta jotain osaan kuitenkin tämän ”Muskan” vaiheista sinulle kertoa. Aluksi on kuitenkin todettava, että tamma näyttää nykyään todella hyvinvoivalta ja on ilo huomata, että tamma päätyi lopulta selvästi hyvään kotiin. Muska oli suunnilleen 5-vuotias muuttaessaan tallille, jossa asui siis oma puoliveriseni. Sen omistaja, Maria, oli hakenut sen jostain Venäjältä, minne se oli myyty heti vieroittamisen jälkeen suomalaiselta kasvattajaltaan. Toivottavasti sinulle asti on päätynyt ne paperit, jotka todistavat, että kyseessä on ihan puhdas knabsprupinhevonen. Meidän puoliveristen ja suomenhevosten keskellä tamma nimittäin oli varsin eksoottinen tapaus, eikä Maria koskaan jättänyt väliin tilaisuutta kehuskella Muskan rodulla. Maria nyt muutenkin oli sellainen ihminen, joka aina esitti olevansa hieman parempi ja erikoisempi kuin me muut (anteeksi näin karkea ilmaisu). Muskan historiasta Venäjällä en osaa paljoa sanoa, sillä Mariakaan ei siitä tainnut paljoa tietää. Muuten olisimme varmasti saaneet kuulla siitä. Marialle saapuessaan tamman ratsukoulutus oli jo ihan hyvällä mallilla ja uuden omistajansa kanssa tamma kehittyikin nopeaa tahtia. Vaikka ehkä huomaat, ettei minulla ole Mariasta kovinkaan paljon hyvää sanottavaa, voin kuitenkin kertoa, että naiselta löytyi taitoa ja lahjoja nuoren hevosen kouluttamiseen. Niinpä Muskan nykyisestä koulutustasosta saakin kiittää nimenomaan Mariaa, mutta siihen positiivinen sanottavani loppuu. Luulen nimittäin, että myös Muskan ongelmat ovat peräisin siitä, kuinka nainen tammaa kohteli. Kun nimittäin Muskan koulutus alkoi olla riittävän pitkällä, alkoi Maria kilpailemaan tammansa kanssa. Herkkä, hieman epäluuloinen ja helposti jännittävä Muska ei ollut mikään helpoin kilpakumppani. Maria taas oli luonteeltaan hyvin äkkipikainen ja jyrkkä, eikä hänkään aina onnistunut hallitsemaan hermojaan. Niinpä, kun ratsukon kilpailusuoritukset epäonnistuivat kerta toisensa jälkeen, kosti Maria tämän Muskalle suoraan sanottuna pahoinpitelemällä hevostaan. Tuntuu kamalalta sanoa asia näin suoraan, mutta ei sitä voi juuri kaunistellakaan. Muska sai siis tuntea nahoissaan sen, että tarpeisiinsa ja tavoitteisiinsa nähden Maria oli ostanut itselleen täysin vääränlaisen hevosen. Talliporukalla yritimme puuttua Marian käytökseen monta kertaa. Se kuitenkin johti siihen, että Maria alkoi välttelemään meitä muita ja kävi tallilla pääasiassa silloin, kun sai olla yksi. Teimme naisesta myös monta eläinsuojeluilmoitusta, mutta tuloksetta. Päivä päivältä Muska muuttui epäluuloisemmaksi ja hankalammaksi käsitellä niin, että lopulta edes tallityöntekijät eivät mielellään käsitelleet tammaa. Oli surullista huomata, kuinka herkästä, mutta positiivisesta nuoresta tammasta oli tullut epäluuloinen ja kaikille vihainen hevonen. Lopulta eräs tallikaverini sai kuvattua videolle Marian itseteossa ja vihdoin eläinsuojeluilmoituksemme todisteiden kera meni läpi. Maria sai vihdoin kärsiä teoistaan seuraukset ja Muska päätyi eläinsuojeluyhdistyksen kautta uuteen kotiin. Tästä eteenpäin en tamman historiasta tiedä, mutta kuten jos sanoin, olen iloinen huomatessani, että lopulta sille vaikuttaa käyneen oikein hyvin. Toivon kuitenkin, että näistä tiedonmurusista on jotain apua tamman historian ja siten joidenkin käytösongelmien ymmärtämiseen. Terveisin, Annika Salonen Tuijotin epäuskoisena lukemaani tekstiä kädet täristen. Eipä ihme, että Muskalla tuntui olevan niin paljon ennakkoluuloja varsinkin naisia kohtaan. Olin niin vihainen, kun mietin Mariaa, joka oli voittanut nuoren Muskan hataran luottamuksen puolelleen ja romuttanut sitten monen vuoden työn vain sen takia, etteivät tamman ensimmäiset kilpailut olleet menneet aivan suunnitelmien mukaan. Toivoin todella, että Maria oli saanut ansionsa mukaan, eikä nainen nykyään ollut enää lähelläkään hevosia tai muita eläimiä. Silmäilin epäluuloisesti seuraavaa sähköpostiviestiä, enkä ollut yhtään varma, halusinko jatkaa lukemista. Lähettäjä: marjatta.viitala@gmail.com
Aihe: Tietoja Muskot Soldierista
Tervehdys, Muskot Soldierin kuvissa vaikutti olevan tuttu hevonen, joka asui naapurissamme muutaman vuoden. Tamma oli kuulemma pelastettu eläinsuojeluyhdistyksestä ja sen käsittelyssä varsinkin aluksi oli paljon ongelmia. Naapurini on siis Jokke Virtanen, joka on pitkän linjan hevosmies ja kuntouttanut eläinsuojeluyhdistyksen kautta tulleita hevosia enemmänkin. Miehen toiminnasta löytyy ainakin jotain juttuja Googlen avulla, jos olet kiinnostunut. Suurimman osan ajasta Muska, kuten muutkin Joken hevoset, vietti laitumella pienessä laumassa. Iäkäs mies kärsi jo jonkin verran terveysongelmista, eikä aina jaksanut huolehtia muusta kuin hevosten välttämättömimmästä hoidosta. Silloin tällöin Jokke teki kuitenkin pihassaan hevostensa kanssa joitain pysähdys- ja seuraamisharjoitteluja. Huomaat varmaan, etten ole mikään asiantuntija, joten en tiedä, onko tällä tiedolla merkitystä. Muutaman kerran törmätessämme Jokke kehuskeli, että Muska edistyi nopeaa vauhtia ja että pian se olisi valmis etsimään uutta kotia. Oli totta, että pian Muskan, kuten muidenkin Joken hevosten, oli aika etsiä uusi koti, mutta ehkä pikemmin kuin Jokke itse oli odottanut. Iäkäs mies sai nimittäin eräänä iltana yllättäen aivoinfarktin, eikä enää toipunut siitä tarpeeksi palatakseen kotiin, vaan hän joutui jäämään kaupunkiin hoitokotiin. Miehen poika Hannu muutti Joken vanhaan taloon, myi hevoset kiireellä pois ja muutti tilan sitten lopulta autokorjaamoksi. Sääli sinänsä, sillä kyllä laiduntavat hevoset olivat mukavampia naapureita, kuin rämisevät ja kolisevat romuautot. - Marjatta Lähettäjä: heidi.kanerva@gmail.com
Aihe: Tietoja Muskot Soldierista
Moikka, Tunnistin heti Muskan kuvista, sillä suunnilleen vuosi sitten se asui yksityisten puolella ratsastuskoululla, jolla kävin ja käyn vieläkin. Tietojeni mukaan tamma oli ostettu ensihevoseksi eräälle 10-vuotiaalle tytölle ja kuulemma sen myyjä oli vakuuttanut tytön vanhemmille, että kyseessä oli suurehkosta koosta huolimatta kiltti ja luotettava hevonen. Myyjän puheet eivät tosin tainneet pitää juurikaan paikkaansa ainakaan siitä menosta päätellen, mitä pääsin vierestä todistamaan. Muska oli aika hankala tapaus ja aiheutti tallilla usein vaaratilanteita, sillä tyttö selvästi pelkäsi hevostaan, eikä saanut sitä pysymään kurissa. Tilanteeseen yrittivät puuttua niin ratsastuksenopettaja kuin tallimestarikin, mutta jostain syystä tytön vanhemmat kieltäytyivät uskomasta totuutta. Kautta rantain kuulin, että tyttö väitti kotona kaiken sujuvan Muskan kanssa hyvin ja valehteli siitä, mitä kaikkea tämä tamman kanssa tallilla teki. Todellisuudessa tyttö ei lopulta uskaltanut koskeakaan tammaan puhumattakaan selkään nousemisesta ja tyttö viettikin iltapäivät tallilla vain kavereidensa seurassa jättäen hevosensa tallityöntekijöiden hoidettavaksi. Vanhemmille totuus selvisi, kun he olivat käskeneet tyttönsä ilmoittautua tallilla järjestettyihin harjoituskilpailuihin. Olihan tytölle ostettu hevonen varta vasten, jotta tämä pääsisi kilpailemaan. Lopulta tyttö ei koskaan päässyt starttaamaan näissä kilpailuissa, sillä laittaessaan aamulla Muskaa kuntoon, tamma onnistui murtamaan tytön käden litistettyään tämän karsinan seinään. Näin ainakin kuulin seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen tyttöä ei enää tallilla näkynyt ja Muskakin katosi karsinastaan melko pian. Myöhemmin sain kuulla huhuja, että tamma oli paikallisella hevoskauppiaalla, Matti Kervisellä, myynnissä. Onneksi tamma näyttää nyt päätyneen hieman osaavampiin käsiin! Terveisin, Heidi Luin kaksi viimeistä sähköpostia yhteen putkeen ja huokaisin syvään. Tamman kohdalle oli osunut todella epäonnea ja epäsopivia omistajia. Onneksi Nikke oli lopulta löytänyt Muskan ja tamma oli saanut ansaitsemansa elämän Pulliksessa, missä se nykyään jopa aika ajoin vaikutti ihan tyytyväiseltä. Saatuani tietää tamman historiasta, olin entistä vakuuttuneempi siitä, että Muskalle todellakin kannatti antaa tilaisuus kaikista vioista ja hankaluuksista huolimatta. Ei ollut Muskan vika, että siltä oli kohdeltu sen elämän aikana niin epäreilusti, ettei sa katsonut tarpeelliseksi kohdella ihmisiä, varsinkaan naisia, sen reilummin. ”Hei Nikke, etkö sä ostanutkin Muskan siltä Matti Kerviseltä?” kysyin Nikeltä mieltäni askarruttaneen kysymyksen löydettyäni miehen nojailemassa Muskan tarhan aitaan. Mies tuijotteli hevostaan mietteliään näköisenä ja olin aika varma, että miehen päässä risteili samanlaisia ajatuksia kuin minulla. ”Joo ostin. Matti kertoi, että Muska oli ollut sillä jo melkein vuoden päivät, mutta sille ei ollut löytänyt ostajia. Se ei osannu kertoa tamman historiasta oikein mitään. Sanoi vaan, että vanhemmat oli tuonut sen sille, kun lapsi oli päättänyt lopettaa ratsastuksen. Siksi mua jäikin vähän vaivaamaan ja oon yritelly selvitellä juttua jo jonkin aikaa”, Nikke vastasi. ”Hyvä, että sä annoit Muskalle mahollisuuden”, hymyilin Nikelle ja katselin kuinka Muska hätisti topakasti Kallen pois oman heinäkasansa kimpusta ja uppoutui sitten tyytyväisen näköisenä rouskuttamaan heinänkorsia. ”Ei kun hyvä, että sä annoit sille mahdollisuuden. Mä oon huomannu, että kyllä se pikkuhiljaa alkaa luottamaan suhun jo enemmän. Linneakin sanoi, että Muskasta on tullut viime aikoina vähän helpommin käsiteltävä. Mä luulen, että se on ainakin osittain sen ansiota, että oot jaksanut niin sinnikkäästi puuhailla Muskan kanssa”, Nikke hymyili takaisin aidosti tyytyväisenä. ”Noh, eiköhän se Muska taas kohta palauta mut maanpinnalle”, naurahdin ja nappasin tamman riimun tarhan portin vierestä käsiini. Nikke nauroi ja jatkoimme rupattelua sen aikaa, että Muska sai syötyä kaikessa rauhassa, ennen kuin otin sen sisään harjattavaksi. //taas ekstratehtävä. Mulla on ollut jo jonkin aikaa oma mielikuva Muskan historiasta, joten oli mielenkiintoista päästä kirjoittamaan siitä, vaikka tuntui kyllä aika kurjalta kirjottaa ei niin positiivisia asioita... Onneksi asioilla oli sentään onnellinen loppu Hurjan kivan tarinan sait tästäkin ekstratehtävästä väsättyä. Tätä oli paitsi ilo, myös mielenkiintoista lukea. Jotain tälläistä olin itsekin ajatellut Muskan varalle, etenkin mitä naisvihan syihin tulee.
Kiva kun jaksoitte ottaa Niken kanssa selvää tamman historiasta. Sieltähän paljastui vaikka ja mitä. Oli haikeaa huomata, miten monta kertaa Muska on joutunut vaihtamaan kotia ja miten sitä on väärinymmärretty elämänsä aikana. Ainahan se on surullista kuulla ja kirjoittaa haikeista asioista, mutta upea juttu että tälläkin tarinalla oli onnellinen loppu!
Kuten Nikkekin sanoi, Muska on onnekas kun sillä on sinut elämässään. Olemme koko talliporukan tuumin huomanneet paljon kehitystä ja muutosta tammassa. Marian kohtelusta huolimatta se tuntuu alkavan hiljalleen luottamaan myös naispuolisiin ihmisiin.
Tarinasta vielä sen verran, että hurjan kivasti kirjoitettu. Tykkäsin kovasti noista "sähköpostiviesteistä", toivat vähän vaihtelua ja erilaisuutta perinteisiin hoitotarinoihin. Muutenkin jälleen laatutekstiä alá Oona. Toivottavasti saamme nauttia läsnäolostasi tallilla ja Muskan hoitajana vielä pitkään! <3
Tarinasta tilillesi tipahtaa 17v€ ja ekstratehtävästä tutut 3v€.
Ellen
|
|